Nu gaat het gebeuren

Nu gaat het gebeuren

Hedendaagse novelle over relationele twijfels

Van wie met zijn eerste twee literaire creaties bijzonder gesmaakte literatuur aflevert, wordt er meestal veel verwacht. Soms te veel. Rozeman (Den Haag,1968) kon in zijn verhalenbundels Intiemer dan seks (2001) en Misschien maar beter ook (2004) de lezer bekoren door de herkenbaarheid van zijn thematieken: de liefde en relaties met de geplogendheden en problemen daarvan in het alledaagse leven.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Door de liefde toegetakeld

Door de liefde toegetakeld

Balans van ernst en draaglijke lichtheid

De hoofdpersonages in de verhalen van de Nederlandse auteur Aat Ceelen (1950) zijn veelal marginale eenzaten die worstelen met een fanatieke obsessie, waardoor de gerepresenteerde werkelijkheid van hun belevingswereld voor de lezer wat surrealistisch aandoet. Het getuigt echter van een uitgesproken verbeeldingskracht die beroert, beklemt en na het lezen van zijn boeken nog even in het lijf en de geest blijft hangen.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Zolang het duurt

Zolang het duurt

Met Zolang het duurt zet René van Delft zijn eerste stappen in de wereld van de oorspronkelijk Nederlandstalige literaire roman. Hierin brengt hij het verhaal van twee vrienden, die samen hun puberteit en het beginstadium van de adolescentie doorworstelen maar uiteindelijk elk hun eigen weg gaan. In hun zoektocht naar identiteit en naar de zin van hun bestaan proberen ze op een amateuristisch filosofische manier grote levensvragen te beantwoorden.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Het jaar waarin mijn vader stierf

Het jaar waarin mijn vader stierf

Schrijven maakt je gelukkiger

In zijn vijfde boek, Het jaar waarin mijn vader stierf, beschrijft de Nederlandse auteur en vertaler Rob van Essen (1963) in dagboekachtige aantekeningen hoe hij het jaar 2003 beleeft. Centraal daarin staat het aftakelingsproces en de dood van zijn 79-jarige vader, de schrijver van stichtelijke jeugdboeken, G. van Essen. Dit stervensproces vormt voor Rob de aanleiding om een balans van zijn leven op te maken en de verhouding tot zijn vader aan een kritische analyse te onderwerpen.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Almanak

Almanak

Impressionistische miniaturen

De Vlaamse schrijfster, kunsthistorica en filosofe Leen Huet (1966) heeft met Almanak een debuutroman geschreven waarin ze de lezer door een raster van verhalen laat kennismaken met de geschiedenis van haar geboortestreek: de streek van de landloperkolonies rond Wortel en Merksplas in de Vlaamse Kempen, gelegen op de grens tussen Nederland en België.

Huet is vooral bekend om haar non-fictie werken zoals Belgisch Museumboek,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Het wel en wee

Het wel en wee

Melancholische mijmeringen

De Nederlandse all-round kunstenaar Armando (1929) heeft met Het wel en wee, een bundeling van 86 teksten, nog eens zijn melancholische mijmeringen over de mens en de maatschappij op papier gezet. Al eerder schreef hij een bundel met extra korte verhaaltjes, De haperende schepping (2003), waar thema’s als de dood, oorlogsgeweld en machteloosheid weemoedig en met een zekere gelatenheid beschreven werden,

Lees verder...

Te laat voor de lobelia’s

Te laat voor de lobelia’s

Pluk de oude dag

Marjan Berk(1932) heeft met Te laat voor de lobelia’s (2005) haar laatste deel in een triologie, over de belevenissen van een aantal senioren, afgeleverd. Eerder verschenen in dit drieluik Toen de wereld jong was (2002) en Naar het zuiden! (2004). De rode draad door deze cyclus is de poging van een aantal bejaarden om,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Feldman en ik

Feldman en ik

De dictatuur van het uiterlijk

De literaire duizendpoot Abdelkader Benali mag het jaar 2006, met vijf publicaties, beschouwen als een zeer productieve periode in zijn schrijvend bestaan en we kunnen wel zeggen dat hij in vele literaire genres actief is geweest. Of beter, hij verlegt zijn grenzen en is aan het openbreken, wars van alle stempels die op hem en op allochtone schrijvers gedrukt worden.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling:

Medusa blues

Medusa blues

Gebroken harten lijmen in Rome

Na haar bejubelde debuutroman Nimf (2003), die zich afspeelde in Nederland, brengt de Italiaans-Nederlandse schrijfster Simona Moroni de lezer in haar nieuwste roman Medusa Blues naar het bruisende Rome van de jaren ’90 waar drie jonge onafhankelijke vrouwen op zoek naar liefde en avontuur vreugdeloos ronddolen. Elk van hen probeert het verleden te vergeten en met een propere lei te beginnen.

Lees verder...

Recensie door:

Genres: