Strandvondsten

Strandvondsten

Praktische veldgids voor aan de kust

[Signalering] Dit is een zeer rijk met uitstekende foto’s van Misjel Decleer geïllustreerde ‘praktische veldgids’. Vanwege het gewicht (achthonderd gram) misschien niet zozeer in het veld te gebruiken als wel thuis. De auteur is vooral een uitstekend kenner van mosdiertjes en hydroïden. Die worden in deze gids dan ook beter besproken (en afgebeeld!) dan in vele andere gidsen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het Logboek van de ontdekkingsreiziger

Het Logboek van de  ontdekkingsreiziger

Wandelen, kijken en schetsen

[Signalering] Een schitterend uitgegeven boek met korte biografieën, dagboekaantekeningen, karakteristieke uitspraken, maar vooral kleurrijke schetsen van zeventig ontdekkingsreizigers. Sommigen waren uitstekende tekenaars zoals Margaret Mee, Marianne North, Edward Wilson, ondanks soms barre omstandigheden. Linnaeus noch Darwin waren goede tekenaars maar hun dagboekaantekeningen boeien nog steeds. Aantekenboekjes zijn het belangrijkste wat je op reis mee moet nemen en schetsen wat je ziet leert je beter kijken,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Natuur als misverstand

Natuur als misverstand

Thoreau op Tiengemeten

[Signalering] Dit boek eert de tweehonderdste geboortedag van Henry David Thoreau (1817) en introduceert hem bij het Nederlandse publiek waar hij (nog) weinig bekend is ook al was Jac. P. Thijsse al een bewonderaar. Bekendst is Thoreau’s boek natuurbelevenissen in een zelfgebouwde hut bij een meertje. Opgaan in het landschap en één worden met de natuur zoals Thoreau dat beleefde,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Plantengallen

Plantengallen

Gallen in Nederland

[Signalering] Ruim 400 soorten gallen kregen met 1.400 kleurenfoto’s een plaats in dit boek. De KNNV Uitgeverij heeft een lange traditie op dit gebied; van het gallenboek van Docters van Leeuwen verschenen er maar liefst vier edities (1946, 1957, 1982 en 2009), aanvankelijk alleen met de karakteristieke tekeningen van Han Alta, in de vierde druk ook 15 pagina’s kleurenfoto’s.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Cuvier

Cuvier

Bedenker van de catastrofetheorie

[Signalering] Veel delen uit deze serie wetenschappelijke biografieën liggen in de ramsj, grijp uw kans, ik pik er eentje uit. Cuvier (1769-1832) was een briljant paleontoloog en bestuurder, maar in zijn tijd ook fel omstreden. In 1795 vestigde hij zich in Parijs, raakte betrokken bij de uitbreiding van het natuurhistorisch Museum. Hij publiceerde met Brogniart een geologische kaart van Parijs en omgeving,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De reis van de Beagle

De reis van de Beagle

Darwins reisverslag

[Signalering] Dit is een ingekorte vertaling van Darwins reisverslag (1845) aangevuld met vele illustraties en stukjes tekst uit het reisverslag van kapitein Fitzroy en andere boeken van Darwin. Darwins tekst komt nog steeds levendig en enthousiast over. Als metgezel en tafelgenoot uitgekozen voor de kapitein (beiden van hogere stand dan de bemanning), is hij bovendien een nieuwsgierige,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De vlucht van de hommel

De vlucht van de hommel

Dave Goulson over zeldzame hommelsoorten

[Signalering] Ook in Nederland is Goulson inmiddels bekend als hommelexpert, zich inzettend voor hun voortbestaan. Zijn fascinatie voor insecten begon al in zijn jeugd. Terecht schrijft hij: “Kinderen zijn als vanzelf gefascineerd door de natuur en willen graag iets verzamelen maar krijgen zij die kans nu nog?” Dit boek gaat over Goulsons zoektocht naar zeldzame hommelsoorten.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Texel in stukjes

Texel in stukjes

Natuur op het grootste waddeneiland

[Signalering] Een uitstekend idee om de beste stukjes van beide auteurs en fotografen die afgelopen jaren in Texel dit Weekend verschenen te vernieuwen, zowel wat foto’s als tekst betreft, en te bundelen. Vooral de vele foto’s komen nu beter tot hun recht. Ik beweer niet dat Texel ons mooiste Waddeneiland is,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Langs de Nederrijn

Langs de Nederrijn

Natuur en cultuur tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede

[Signalering] Schreef Thijsse al dat de Rijn tot de mooiste rivieren van de wereld behoorde, Harry Stegeman wordt lyrisch over alleen al het stukje dat Nederrijn heet, zijn ‘achtertuin’, die hij kent als zijn broekzak. Als jongetje kwam ik in Eefde bij de IJssel, maakte een vaartocht over de Rijn,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Van gildekast tot schoenendoos

Van gildekast tot schoenendoos

Nederlandse Simpliciaverzamelingen

[Signalering] Aankoop “voor een habbekrats” van een ladekastje uit overtollig materiaal van het Leids Herbarium was Raymond van der Hams aanleiding zich te verdiepen in de inhoud: een collectie simplicia (enkelvoudige natuurlijk geneesmiddelen).

Hiermee maakte de vroegere apotheker zelf zijn medicijnen (composita). Samen met Annette Bierman (historica farmacie) zocht hij de nog in Nederland aanwezige simpliciacollecties,

Lees verder...