Monsterdieren. Fabels en feiten

Monsterdieren. Fabels en feiten

Echt of niet?

[Signalering] Draken, eenhoorns, reuzenzeeslangen, reuzeninktvissen (kraken), verschrikkelijke sneeuwmannen, zij alle zullen blijven ‘bestaan’ omdat niet te bewijzen valt dat zij niet bestaan. Een bibliotheek vol is erover geschreven. Dat levert boeiende en fraai geïllustreerde literatuur op.

Monsterdieren past geheel in die traditie. Het geeft een up-to-date overzicht van fabels en feiten.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Natura morte

Natura morte

Een korte reis langs paleontologische topstukken

[Signalering] Het zijn vrijwel altijd amateurs die de fraaiste fossielen vinden. Hun collecties komen gelukkig vaak terecht in musea en niet alleen in Naturalis of Teylers. Soms richt zo’n verzamelaar zelf een museum op, zoals museum Hofland in Laren (NH).

Jelle Reumer, ex-directeur van het Natuurhistorisch in  Rotterdam, beschrijft van twaalf natuurhistorische musea een van hun topfossielen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De zilvermeeuw

De zilvermeeuw

Zilvermeeuwen spotten

[Signalering] Al vanaf de tachtiger jaren bestudeert Kees Camphuysen zeevogels via regelmatige tellingen vanaf de kust en veelvuldige vaartochten met vissers- en onderzoeksschepen. Twaalf jaar bestudeerde hij zilvermeeuwen in een kolonie op Texel. Dankzij afleesringen met een goed leesbare code en soms ook zendertjes kan hij individuele vogels herkennen en volgen. Met hem en zijn helpers bezoeken we tussen december en augustus regelmatig de kolonie.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Strandvondsten

Strandvondsten

Praktische veldgids voor aan de kust

[Signalering] Dit is een zeer rijk met uitstekende foto’s van Misjel Decleer geïllustreerde ‘praktische veldgids’. Vanwege het gewicht (achthonderd gram) misschien niet zozeer in het veld te gebruiken als wel thuis. De auteur is vooral een uitstekend kenner van mosdiertjes en hydroïden. Die worden in deze gids dan ook beter besproken (en afgebeeld!) dan in vele andere gidsen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het Logboek van de ontdekkingsreiziger

Het Logboek van de  ontdekkingsreiziger

Wandelen, kijken en schetsen

[Signalering] Een schitterend uitgegeven boek met korte biografieën, dagboekaantekeningen, karakteristieke uitspraken, maar vooral kleurrijke schetsen van zeventig ontdekkingsreizigers. Sommigen waren uitstekende tekenaars zoals Margaret Mee, Marianne North, Edward Wilson, ondanks soms barre omstandigheden. Linnaeus noch Darwin waren goede tekenaars maar hun dagboekaantekeningen boeien nog steeds. Aantekenboekjes zijn het belangrijkste wat je op reis mee moet nemen en schetsen wat je ziet leert je beter kijken,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Natuur als misverstand

Natuur als misverstand

Thoreau op Tiengemeten

[Signalering] Dit boek eert de tweehonderdste geboortedag van Henry David Thoreau (1817) en introduceert hem bij het Nederlandse publiek waar hij (nog) weinig bekend is ook al was Jac. P. Thijsse al een bewonderaar. Bekendst is Thoreau’s boek natuurbelevenissen in een zelfgebouwde hut bij een meertje. Opgaan in het landschap en één worden met de natuur zoals Thoreau dat beleefde,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Plantengallen

Plantengallen

Gallen in Nederland

[Signalering] Ruim 400 soorten gallen kregen met 1.400 kleurenfoto’s een plaats in dit boek. De KNNV Uitgeverij heeft een lange traditie op dit gebied; van het gallenboek van Docters van Leeuwen verschenen er maar liefst vier edities (1946, 1957, 1982 en 2009), aanvankelijk alleen met de karakteristieke tekeningen van Han Alta, in de vierde druk ook 15 pagina’s kleurenfoto’s.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Cuvier

Cuvier

Bedenker van de catastrofetheorie

[Signalering] Veel delen uit deze serie wetenschappelijke biografieën liggen in de ramsj, grijp uw kans, ik pik er eentje uit. Cuvier (1769-1832) was een briljant paleontoloog en bestuurder, maar in zijn tijd ook fel omstreden. In 1795 vestigde hij zich in Parijs, raakte betrokken bij de uitbreiding van het natuurhistorisch Museum. Hij publiceerde met Brogniart een geologische kaart van Parijs en omgeving,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De reis van de Beagle

De reis van de Beagle

Darwins reisverslag

[Signalering] Dit is een ingekorte vertaling van Darwins reisverslag (1845) aangevuld met vele illustraties en stukjes tekst uit het reisverslag van kapitein Fitzroy en andere boeken van Darwin. Darwins tekst komt nog steeds levendig en enthousiast over. Als metgezel en tafelgenoot uitgekozen voor de kapitein (beiden van hogere stand dan de bemanning), is hij bovendien een nieuwsgierige,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De vlucht van de hommel

De vlucht van de hommel

Dave Goulson over zeldzame hommelsoorten

[Signalering] Ook in Nederland is Goulson inmiddels bekend als hommelexpert, zich inzettend voor hun voortbestaan. Zijn fascinatie voor insecten begon al in zijn jeugd. Terecht schrijft hij: “Kinderen zijn als vanzelf gefascineerd door de natuur en willen graag iets verzamelen maar krijgen zij die kans nu nog?” Dit boek gaat over Goulsons zoektocht naar zeldzame hommelsoorten.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: