Spion van Oranje

Spion van Oranje

Het oorlogsverhaal van Engelandvaarder Bram Grisnigt

[Signalering] Soms duiken onverwachte herinneringen op van mensen die in de Tweede Wereldoorlog spannende en/of verschrikkelijke dingen hebben beleefd. Dat geldt zeker voor het verhaal van oorlogsveteraan en Engelandvaarder Bram Grisnigt (1923). Hij fietste als zeventienjarige in 1941 dwars door Europa, met het doel om in het nog niet bezette Nederlands-Indië voor koningin en vaderland te gaan vechten,

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Willem van Oranje

Willem van Oranje

De opportunistische vader des vaderlands

[Signalering] Het is mode om ‘vaderlandse helden’ te ontmythologiseren. Dit boek doet dat met de ‘Vader des Vaderlands’. Het is in de media ontvangen als de biografie die definitief afrekent met Willem van Oranje. Dat is teveel eer voor deze uitwerking van een ‘profielwerkstuk’ van twee gymnasiasten. Het is niet het eerste boek dat Willem van Oranje ontmythologiseert.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Een toekomst waarborgen

Een toekomst waarborgen

Twee ondernemende families, een landgoed en een verzekeringsbedrijf in Overijssel (1797-2015)

[Signalering] Deze geschiedenis van een Overijssels landgoed, twee families en een bedrijf heeft een brede Nederlandse context. Dat kon dankzij de hoofdpersonen. Het boek behandelt twee eeuwen geschiedenis van de patriciërsfamilie Van Sonsbeeck en de adellijke familie Van Voorst tot Voorst. Het beschrijft ook de aankoop en het beheer van het landgoed Den Alerdinck bij Zwolle door Van Sonsbeeck en de geschiedenis van de mede door Van Sonsbeeck in 1809 opgerichte en ook door de familie Van Voorst tot Voorst bestuurde brandverzekeringsmaatschappij De Overijsselsche.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

A white angel

A white angel

Historische roman over 9/11 en over emigratie

[Signalering] Gebeurtenissen zijn soms zo onvoorstelbaar dat ze het gedroomde decor zijn voor een historische roman. Maar dit gebeurt meestal pas als de gebeurtenis haar plek in de geschiedenis heeft gekregen. Zo niet met de recente terroristische aanslag door Al Qaida op het World Trade Center in New York op 11 september 2001.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Utrecht Centraal

Utrecht Centraal

Het grootste station van Nederland

[Signalering] In 1938 werd op het stationsplein in Utrecht een prachtig station gebouwd naar ontwerp van Sybold van Ravesteyn. Dit station is in de afronding van Hoog Catharijne in 1975 vervangen door de lelijke gevelwand van het winkelcomplex, waardoor de reiziger sindsdien zijn weg naar de stationshal moet zoeken. Maarten van Rossem spreekt in zijn Woord Vooraf bij dit treurig stemmende fotoboek zijn afschuw uit over het barbaarse Hoog Catharijne en de plek van het station daarin.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Joodse Huizen 2

Joodse Huizen 2

Verhalen over vooroorlogse bewoners

[Signalering] Sinds 2012 vertellen Joodse Huizen verhalen over het leven van de Joodse bewoners van huizen vóór en tijdens oorlog. Het zijn vaak gebeurtenissen uit hun familiegeschiedenis die de auteurs hebben verzameld bij familieleden of bij latere bewoners. Joodse Huizen 2 vertelt 28 verhalen over zulke huizen in Amsterdam, maar ook in andere plaatsen.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De waarheidzoekster

De waarheidzoekster

Henriette Boas, een leven voor de zaak

[Signalering] Een nostalgische verrassing voor  de generatie krantenlezers die is opgegroeid met haar ingezonden brieven. Het boek is ook een verrassende historische beschrijving van Joods Nederland in de 20ste eeuw en van het leven in de jonge staat Israël in de late jaren ‘40. Henriette sprak redacties aan op fouten in hun berichtgeving en gaf ongevraagd haar opinie over affaires in de Nederlandse Joodse gemeenschap of in Israël en over andere zaken.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Rijpstra’s ondergang

Rijpstra’s ondergang

Het lot van een burgemeester in oorlogstijd

[Signalering] J.G. Boot publiceerde in 1967 zijn oorlogsdagboek Burgemeester in Bezettingstijd. In het boek beschrijft hij de grote morele dilemma’s waaraan hij als burgemeester in de Tweede Wereldoorlog was blootgesteld. De titel van het boek is een metafoor geworden voor mensen die in hun politieke of maatschappelijke positie onmogelijke keuzes moeten maken.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Te Wapen!

Te  Wapen!

Europa’s vergeten krijgskunsten

[Signalering] De Brugse classicus en stadsgids Bert Gevaert is gefascineerd door de middeleeuwse krijgskunsten. Hij heeft die bestudeerd en is instructeur bij het Brugse schermgilde ‘de Hallebardiers’. Gevaert ergert zich zo aan de op effect berekende en historisch onjuiste manier waarop de krijgskunst in films wordt vertoond, dat hij die voor de periode van 1320 tot 1630 naar waarheid heeft beschreven en verbeeld.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De Romanovs 1613-1918

De Romanovs 1613-1918

Wandaden van een dynastie

[Signalering] Wie De Romanovs leest als een standaardwerk over de geschiedenis van Rusland wordt teleurgesteld. Dat is het boek niet, en het is ook geen bundel biografieën van de tsaren en tsarina’s die van 1613 tot 1918 Rusland regeerden. De Romanovs vertelt de geschiedenis van Rusland aan de hand van de (wan)daden van de dynastie die zich 300 jaar,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling: