“Ze doen ons niets”

“Ze doen ons niets”

Vervolging en deportatie van de Joden in Nederland 1940-1945

[Recensie] De titel van het boek is ontleend aan Marga Minco’s roman Het bittere kruid. Hierin wandelt Marga na de Duitse inval met haar vader op straat. Als blijkt dat de Duitse soldaten zich keurig gedragen, zegt haar vader: “Ze doen ons niets”. Dit boek vertelt een breed publiek wat de Shoah was,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Slag in de Javazee

Slag in  de Javazee

Oorlog tussen Nederland en Japan

[Signalering] De korte maar hevige Nederlands-Japanse Oorlog (december 1941- maart 1942) is bekend gebleven door de twee slagen in de Javazee in februari en maart 1942. In de eerste zeeslag kwam schout-bij-nacht Karel Doorman om. Hij is beroemd geworden door zijn oproep ‘Ik val aan volg mij’ die de te vrije vertaling was van ‘all ships follow me’ waarmee hij de geallieerde schepen aanspoorde om het Nederlandse vlaggenschip De Ruyter te volgen.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Achterlaten en opnieuw beginnen

Achterlaten en opnieuw beginnen

Vluchtelingen in Nederland, toen en nu

[Signalering] Tegen de achtergrond van de actuele vluchtelingenproblematiek is Achterlaten en opnieuw Beginnen interessant, omdat het een volledig en daarmee indrukwekkend overzicht geeft van alle (!)  vluchtelingenstromen en -stroompjes sinds de late 16de eeuw. Van iedere groep die hier een toevlucht zocht en vond wordt niet alleen de reden voor de vlucht verteld,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Stad in oorlog

Stad in oorlog

Foto’s uit Amsterdam 1940-1945

[Signalering] Over Amsterdam in de Tweede Wereldoorlog zijn talloze boeken en artikelen gepubliceerd, meestal geïllustreerd. Dit is het eerste fotoboek over Amsterdam in die veelbewogen tijd, de eerste visuele geschiedschrijving dus. Het is al moeilijk een objectieve geschiedenis van de bezettingstijd te schrijven maar het is onmogelijk een objectieve visuele geschiedenis samen te stellen.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Red Star Line Cruises (1894-1934)

Red Star Line Cruises (1894-1934)

Landverhuizers en cruisegangers

[Signalering] In Antwerpen is sinds 2013 het Red Star Line Museum gevestigd in de voormalige gebouwen van de rederij. De Red Star Line vervoerde van 1872 tot de jaren ’20 van de 20ste eeuw ongeveer twee miljoen landverhuizers naar de Verenigde Staten, van wie een kwart Joden. Toen de Verenigde Staten de toevloed aan landverhuizers uit Europa drastisch verminderden met immigratiequota,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Tien dagen die de wereld deden wankelen

Tien dagen die de wereld deden wankelen

De Russische Revolutie door de ogen van een Amerikaan

[Signalering] John Reed was een jonge Amerikaanse journalist met sympathie voor de Russische revolutie. Hij was er in 1917 iedere dag ter plekke bij en schreef er Tien dagen die de wereld deden wankelen over. Het is het enige boek over de Russische Oktober Revolutie dat is geschreven op basis van de fysieke aanwezigheid van de auteur bij alles wat gebeurde in de dagen voordat de bolsjewieken een proletarische proletarische arbeidersstaat uitriepen.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Over straatnamen met name

Over straatnamen met name

Waarom onze straten heten zoals ze heten

[Signalering] Straatnamen spreken vanzelf, totdat men zich er in verdiept. René Dings heeft dat als liefhebber van geschiedenis en als vaardig schrijver gedaan. Hij is lid van de commissie die de Delftse gemeenteraad adviseert over nieuwe straatnamen. Hij weet dus dat nieuwe buurten samenhangende straatnamen moeten krijgen, zodat hulpdiensten snel ter plaatse kunnen zijn.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Nederland Kanalenland

Nederland Kanalenland

Een reis langs twaalf kanalen

[Signalering] De titel van dit boek is toepasselijk. Nederland heeft met meer dan 1150 kanalen met een totale lengte van ruim 6500 km de meeste kanalen ter wereld, en is het enige land met een vorst met  de bijnaam Kanalenkoning. Naar deze koning Willem I is de Zuid-Willemsvaart (1826) genoemd, die van Maastricht naar ’s-Hertogenbosch loopt.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Een man als Daan

Een man als Daan

Vakbondsman aan de Waal

[Signalering] Daan van Horssen (1902-1988) was een zelfbewuste arbeider die in de lokale sociale strijd het  voortouw nam en het niet meer uit handen gaf. Hij ervoer in zijn dorp aan de Waal [Herwijnen/red.] hoe onrechtvaardig de sociale verschillen waren. Daan werd actief lid van de SDAP en de vakbeweging, en kwam in actie als hij dat nodig vond.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Spion van Oranje

Spion van Oranje

Het oorlogsverhaal van Engelandvaarder Bram Grisnigt

[Signalering] Soms duiken onverwachte herinneringen op van mensen die in de Tweede Wereldoorlog spannende en/of verschrikkelijke dingen hebben beleefd. Dat geldt zeker voor het verhaal van oorlogsveteraan en Engelandvaarder Bram Grisnigt (1923). Hij fietste als zeventienjarige in 1941 dwars door Europa, met het doel om in het nog niet bezette Nederlands-Indië voor koningin en vaderland te gaan vechten,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling: