Ontwakende goden

Ontwakende goden

Een goed opgebouwde race

[Recensie] Ontwakende goden is het tweede deel van de zogeheten The Themis Files trilogie. Een trilogie over buitenaards leven waarmee de Canadese schrijver Sylvain Neuvel momenteel wereldwijde furore maakt. Zo vanzelfsprekend was het overigens niet dat hij schrijver werd. Hij stopte al op zijn vijftiende met de middelbare school, waarna zijn leven een lappendeken van allerlei activiteiten werd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Van de wereld

Van de wereld

Van hulpverlener naar hulpbehoevend

“Als gezinsvoogd probeer je structuur aan te brengen, houvast te bieden aan al die frenetiek op en neer verende wezentjes met ouders die zichzelf als de maat der dingen beschouwden, hoewel ze vaak richtingloos door het leven bolderden.”

[Recensie] Aan het woord is de 29-jarige Daan Vos die als gezinsvoogd een zware baan en verantwoordelijkheid heeft om slecht functionerende gezinnen met kinderen te begeleiden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

One for the birds

One for the birds

Mooie griezelverhalen

[Recensie] Vele schrijvers hebben zich al laten inspireren door de verhalen van Edgar Allen Poe, de man die door velen wordt gezien als de grondlegger van het hedendaagse horror- en fantasygenre. Zo ook Silvia van Gimst (1976) die onder haar pseudoniem Lily Mitchell met One of the birds een interessante verhalenbundel heeft afgeleverd. One for the birds bevat twintig verhalen die variëren in lengte van een paar pagina’s tot ongeveer tien pagina’s en waarin de dood een voorname en lugubere rol speelt.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Blue light Yokohama

Blue light Yokohama

Prachtige zinnen afgewisseld door erupties van geweld

[Recensie] Wie met enige regelmaat literaire thrillers leest kan zomaar de indruk hebben gekregen dat een psychisch beschadigde hoofdpersoon een vast ingrediënt is voor dit genre. Neem bijvoorbeeld de Scandinavische literaire thriller waar de eenzame mannelijke aan alcohol verslaafde vijftigplusser welhaast een archetype is. Het sociaal onaangepaste type lijkt zodanig vaak een onontbeerlijk onderdeel te zijn van de literaire thriller dat het bijna op gaat vallen als de hoofdpersoon een succesvol gezinshoofd is en alle ballen met perfecte synchroniciteit in de lucht kan houden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Van de wereld

Van de wereld

“Veel mensen voelen zich opgejaagd en nemen hun toevlucht tot de gekste strategieën om de controle niet te verliezen”

Interview met Peter Drehmanns

Hoofdpersoon in Peter Drehmanns’ nieuwste roman is Daan Vos, een zorgeloze jongen van negenentwintig met het hart op de juiste plaats. Als medewerker van het KID (Kinder Interventie Departement) probeert hij de wereld een beetje beter te maken en crisissituaties in gezinnen op te lossen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De blindganger

De blindganger

Wraak op de bullebakken

[Recensie] Iedereen is tijdens zijn kindertijd op de een of andere manier getuige geweest van of betrokken geweest bij pesterijen. Deze pesterijen lijken vaak onschuldig en worden vaak weggezet als onschuldig kindergedrag, maar de impact kan voor sommigen – ook op latere leeftijd – enorm zijn. Tegenwoordig worden we met enige regelmaat in het nieuws geconfronteerd met jonge mensen die hebben besloten dat het leven niet langer op te brengen is en ten einde raad hebben besloten zelfmoord te plegen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Jachthonden

Jachthonden

Opgeloste moord blijk niet opgelost

[Recensie] Jachthonden wordt door uitgever AW Bruna gepresenteerd als het tweede deel uit het Wisting Kwartet. Een jaar eerder bracht deze uitgever Rode Sneeuw als het eerste deel uit het kwartet op de Nederlandse markt. Dat klinkt op zichzelf logisch, maar dat is het niet. De Noorse inspecteur Wisting is namelijk al heel wat jaren en delen geleden door Jorn Lier Horst (1970) geïntroduceerd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Zeik-omnibus

Zeik-omnibus

Mislukte satire

[Recensie] Wie Herman Brusselmans een beetje kent, weet dat hij bij het lezen van zijn boeken niet perse nuances of fijnbesnaardheid hoeft te verwachten. Dit geldt zeker voor de Zeik-omnibus, waarin de drie romans die Brusselmans over inspecteur Zeik heeft geschreven zijn samengebracht. Die romans heten respectievelijk: Zeik, Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Het lijk in de boomgaard

Het lijk in de boomgaard

Honderden potentiële daders

[Recensie] Een Brusselse satire luidt de ondertitel bij Het lijk in de boomgaard. Met zo’n titel kan natuurlijk sowieso al amper van iets anders sprake zijn dan een satire. Het verhaal laat zich gemakkelijk genoeg samenvatten. Er wordt op de grens van Brussel en het platteland een lijk in een boomgaard gevonden.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Voorbij de ijsgrens

Voorbij de ijsgrens

Gewoon een goed boek

[Recensie] Voorbij de ijsgrens laat zich het beste lezen met enige voorkennis van het oeuvre van Preston & Child. Het boek is namelijk het vierde deel in de reeks met Gideon Crew in de hoofdrol en is een direct vervolg op het derde deel van de reeks (Het verdwenen eiland).

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: