Japan Airlines nr. 123

Japan Airlines nr. 123

De media over een vliegtuigcrash

[Recensie] In de luchtvaartgeschiedenis hebben zich – ondanks dat de statistieken uitwijzen dat de luchtvaart een heel veilige manier van vervoer is – heel wat noodlottige vliegrampen voorgedaan. De bekendste en meest dodelijke vliegramp is nog steeds de crash tussen twee vliegtuigen op Tenerife op 27 maart 1977, waarbij vijfhonderddrieëntachtig mensen om het leven kwamen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Bling bling 2

Bling bling 2

Een diamantroof op een luchthaven

[Recensie] Jan van der Cruysse (1960) was vijf jaar lang journalist tot hij op de luchthaven van Zaventem woordvoerder werd van Aviapartner (1989-1994) en vervolgens van Brussels Airport (1994-2014). Hij beleefde dus vijfentwintig jaar lang het reilen en zeilen op de luchthaven en alle daarbij behorende incidenten van dichtbij. Op zijn vijfenvijftigste besloot hij gebruik te maken van zijn kennis over de luchthavenwereld door het schrijven van zijn eerste boek,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Halszaak

Halszaak

Goed genuanceerd

[Recensie] Boris Dittrich (1955) is inmiddels al lang geen onbekende meer in thrillerland. Het voormalige Tweede Kamerlid van D66 debuteerde in 2011 als thrillerauteur met Moord en brand, dat over de politiek en de journalistiek in Den Haag gaat. Zijn tweede boek De waarheid liegen, een roman over de moord op het metrostation Grand Central in New York City,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Heb jij haar gezien?

Heb jij haar gezien?

Zeker het lezen waard

[Recensie] Sophie Hannah (1971) heeft inmiddels een behoorlijk omvangrijk oeuvre opgebouwd en zal vermoedelijk bij de meeste lezers vooral bekend zijn om haar reeks met de inspecteurs Waterhouse en Zailer. Wat wellicht minder bekend is, is dat Sophie Hannah voordat ze thrillers ging schrijven tien poëzie albums afleverde. Dat klinkt misschien niet direct als een voor de hand liggende combinatie,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Waterjager

Waterjager

Rauwe roman over Suriname in verval

[Recensie] Chris Polanen (1963) is volgens zijn biografie dierenarts in Amsterdam Zuidoost en op twintigjarige leeftijd vanuit Suriname naar Nederland verhuisd. De heimwee naar zijn land verdween nooit helemaal, ondanks zijn schijnbaar succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving. Polanen besloot om zijn heimwee te bestrijden met het schrijven van stukken voor het Surinaamse opinieblad Parbode en de website Waterkant.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Ontwakende goden

Ontwakende goden

Een goed opgebouwde race

[Recensie] Ontwakende goden is het tweede deel van de zogeheten The Themis Files trilogie. Een trilogie over buitenaards leven waarmee de Canadese schrijver Sylvain Neuvel momenteel wereldwijde furore maakt. Zo vanzelfsprekend was het overigens niet dat hij schrijver werd. Hij stopte al op zijn vijftiende met de middelbare school, waarna zijn leven een lappendeken van allerlei activiteiten werd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Van de wereld

Van de wereld

Van hulpverlener naar hulpbehoevend

“Als gezinsvoogd probeer je structuur aan te brengen, houvast te bieden aan al die frenetiek op en neer verende wezentjes met ouders die zichzelf als de maat der dingen beschouwden, hoewel ze vaak richtingloos door het leven bolderden.”

[Recensie] Aan het woord is de 29-jarige Daan Vos die als gezinsvoogd een zware baan en verantwoordelijkheid heeft om slecht functionerende gezinnen met kinderen te begeleiden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

One for the birds

One for the birds

Mooie griezelverhalen

[Recensie] Vele schrijvers hebben zich al laten inspireren door de verhalen van Edgar Allen Poe, de man die door velen wordt gezien als de grondlegger van het hedendaagse horror- en fantasygenre. Zo ook Silvia van Gimst (1976) die onder haar pseudoniem Lily Mitchell met One of the birds een interessante verhalenbundel heeft afgeleverd. One for the birds bevat twintig verhalen die variëren in lengte van een paar pagina’s tot ongeveer tien pagina’s en waarin de dood een voorname en lugubere rol speelt.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Blue light Yokohama

Blue light Yokohama

Prachtige zinnen afgewisseld door erupties van geweld

[Recensie] Wie met enige regelmaat literaire thrillers leest kan zomaar de indruk hebben gekregen dat een psychisch beschadigde hoofdpersoon een vast ingrediënt is voor dit genre. Neem bijvoorbeeld de Scandinavische literaire thriller waar de eenzame mannelijke aan alcohol verslaafde vijftigplusser welhaast een archetype is. Het sociaal onaangepaste type lijkt zodanig vaak een onontbeerlijk onderdeel te zijn van de literaire thriller dat het bijna op gaat vallen als de hoofdpersoon een succesvol gezinshoofd is en alle ballen met perfecte synchroniciteit in de lucht kan houden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Van de wereld

Van de wereld

“Veel mensen voelen zich opgejaagd en nemen hun toevlucht tot de gekste strategieën om de controle niet te verliezen”

Interview met Peter Drehmanns

Hoofdpersoon in Peter Drehmanns’ nieuwste roman is Daan Vos, een zorgeloze jongen van negenentwintig met het hart op de juiste plaats. Als medewerker van het KID (Kinder Interventie Departement) probeert hij de wereld een beetje beter te maken en crisissituaties in gezinnen op te lossen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: