Ken mij niet

Ken mij niet

Vrouw op de vlucht

[Recensie] Het verhaal van Natascha Maria Kampusch zal de meeste mensen bekend voorkomen en vooral schrik aanjagen. In 1998 werd de toen tienjarige Oostenrijkse ontvoerd en acht jaar lang door Wolfgang Priklopil gevangen gehouden. In 2006 wist Kampusch te ontsnappen en contact met de politie op te nemen. De ontvoerder kreeg de politie helaas niet meer te pakken,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De uitverkorene

De uitverkorene

In de naam van God

[Recensie] Igor Zindarsic had al een paar romans op zijn naam staan toen hij in 2017 debuteerde met zijn eerste thriller De blindganger, waarvoor hij meteen werd genomineerd voor De gouden strop 2017 en De Hebban thriller debuutprijs 2017. Lees hier onze recensie. In De blindganger maakten we voor het eerst kennis met het rechercheduo Bianca van Dijk en Joris Vischjager dat te maken kreeg met een meedogenloze seriemoordenaar.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Gezichten van glas

Gezichten van glas

Maatschappelijke thema’s en persoonlijke vraagstukken

[Recensie] Een aantal jaar geleden kreeg de nieuwe jonge schrijversgeneratie het verwijt dat ze vooral met zichzelf bezig was en geen deel uitmaakte van het maatschappelijke debat. Hun hoofdpersonen zouden zich voornamelijk blindstaren op zichzelf. Volgens die zelfde kritiek zouden romans hun lezers een moraal moeten voorschotelen. In de literatuur zou er iets meer op het spel moeten staan dan de privéproblemen van de personages.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De jaren van de tijger

De jaren van de tijger

Trauma’s verwerken

[Recensie] Geconfronteerd worden met zinloos geweld kan behoorlijk intimiderend en voor sommigen zelfs traumatiserend zijn. Als je zélf slachtoffer wordt van zinloos geweld, dan zet het je hele leven op de kop. Het overkomt Patrick, de hoofdpersoon uit De jaren van de tijger, een jonge docent en promovendus aan de Leidse universiteit. Als hij aan het stappen is met zijn vriendin Femke wordt hij in elkaar geslagen door twee jongens totdat er iemand ingrijpt.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Herberekening

Herberekening

Opnieuw voortreffelijke thriller van Frederik Baas, alias Jan van Mersbergen

[Recensie] Toen Jan van Mersbergen vorig jaar zijn eerste thriller Dagboek uit de rivier uitbracht onder de naam Frederik Baas (lees hier onze recensie) bleek dat meteen een groot succes. Zowel lezers als recensenten waren enthousiast. In de Vrij Nederland thillergids kreeg Dagboek uit de rivier zelfs maar liefst vijf sterren.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Japan Airlines nr. 123

Japan Airlines nr. 123

De media over een vliegtuigcrash

[Recensie] In de luchtvaartgeschiedenis hebben zich – ondanks dat de statistieken uitwijzen dat de luchtvaart een heel veilige manier van vervoer is – heel wat noodlottige vliegrampen voorgedaan. De bekendste en meest dodelijke vliegramp is nog steeds de crash tussen twee vliegtuigen op Tenerife op 27 maart 1977, waarbij vijfhonderddrieëntachtig mensen om het leven kwamen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Bling bling 2

Bling bling 2

Een diamantroof op een luchthaven

[Recensie] Jan van der Cruysse (1960) was vijf jaar lang journalist tot hij op de luchthaven van Zaventem woordvoerder werd van Aviapartner (1989-1994) en vervolgens van Brussels Airport (1994-2014). Hij beleefde dus vijfentwintig jaar lang het reilen en zeilen op de luchthaven en alle daarbij behorende incidenten van dichtbij. Op zijn vijfenvijftigste besloot hij gebruik te maken van zijn kennis over de luchthavenwereld door het schrijven van zijn eerste boek,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Halszaak

Halszaak

Goed genuanceerd

[Recensie] Boris Dittrich (1955) is inmiddels al lang geen onbekende meer in thrillerland. Het voormalige Tweede Kamerlid van D66 debuteerde in 2011 als thrillerauteur met Moord en brand, dat over de politiek en de journalistiek in Den Haag gaat. Zijn tweede boek De waarheid liegen, een roman over de moord op het metrostation Grand Central in New York City,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Heb jij haar gezien?

Heb jij haar gezien?

Zeker het lezen waard

[Recensie] Sophie Hannah (1971) heeft inmiddels een behoorlijk omvangrijk oeuvre opgebouwd en zal vermoedelijk bij de meeste lezers vooral bekend zijn om haar reeks met de inspecteurs Waterhouse en Zailer. Wat wellicht minder bekend is, is dat Sophie Hannah voordat ze thrillers ging schrijven tien poëzie albums afleverde. Dat klinkt misschien niet direct als een voor de hand liggende combinatie,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Waterjager

Waterjager

Rauwe roman over Suriname in verval

[Recensie] Chris Polanen (1963) is volgens zijn biografie dierenarts in Amsterdam Zuidoost en op twintigjarige leeftijd vanuit Suriname naar Nederland verhuisd. De heimwee naar zijn land verdween nooit helemaal, ondanks zijn schijnbaar succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving. Polanen besloot om zijn heimwee te bestrijden met het schrijven van stukken voor het Surinaamse opinieblad Parbode en de website Waterkant.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: