Onze dieren

Onze dieren

Schrijvers over hun huisdieren

Er stierf niet alleen een dier, er stierf een idee. Een zorgvuldig opgebouwd personage dat mij gered had. Dat kan niet zomaar begraven worden. Dat is niet zomaar klaar. Dat moet ontleed. Het waarom, het hoe. (Georgina Verbaan | Prof. dr. Laurens (kat))

[Recensie] De band tussen mens en dier is voor schrijvers altijd een dankbaar onderwerp geweest.

Lees verder...

Stad van de eeuwige nacht

Stad van de eeuwige nacht

Moord op de rijken van New York

[Recensie] Er is een aantal boekenseries in thrillerland die nooit lijken te eindigen en dat is maar goed ook. Neem bijvoorbeeld de serie met Harry Bosch van Michael Connelly waarvan het tweeëntwintigste deel naar verwacht in november 2018 in Nederland verschijnt, of de serie met Jack Reacher van Lee Child (23 delen inmiddels) of de serie met John Rebus van Ian Rankin (18 delen).

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De kluizenaar

De kluizenaar

Internationale wending in nieuwe thriller van Jørn Lier Hors

[Recensie] Seriemoordenaars hebben altijd al een groot lezerspubliek tot de verbeelding gesproken. Het zal dan ook geen toeval zijn dat veel auteurs van thrillerboeken hier dankbaar gebruik van maken. Pak een willekeurige thriller uit de kast van een boekenwinkel en de kans is groot dat er een reeks moorden moet worden opgelost die door één en de dezelfde dader is gepleegd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Ken mij niet

Ken mij niet

Vrouw op de vlucht

[Recensie] Het verhaal van Natascha Maria Kampusch zal de meeste mensen bekend voorkomen en vooral schrik aanjagen. In 1998 werd de toen tienjarige Oostenrijkse ontvoerd en acht jaar lang door Wolfgang Priklopil gevangen gehouden. In 2006 wist Kampusch te ontsnappen en contact met de politie op te nemen. De ontvoerder kreeg de politie helaas niet meer te pakken,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De uitverkorene

De uitverkorene

In de naam van God

[Recensie] Igor Zindarsic had al een paar romans op zijn naam staan toen hij in 2017 debuteerde met zijn eerste thriller De blindganger, waarvoor hij meteen werd genomineerd voor De gouden strop 2017 en De Hebban thriller debuutprijs 2017. Lees hier onze recensie. In De blindganger maakten we voor het eerst kennis met het rechercheduo Bianca van Dijk en Joris Vischjager dat te maken kreeg met een meedogenloze seriemoordenaar.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De buitenstaander

De buitenstaander

Uitstekende nieuwe Stephen King

[Recensie] Het is ronduit verbluffend hoe productief Stephen King (1947) nog altijd is. Elk jaar weer verschijnen er één of twee boeken van zijn hand en dat zijn over het algemeen geen dunnetjes. Nog geen jaar geleden verscheen Schone Slaapsters, een boek van meer dan 800 pagina’s dat hij samen met zijn zoon Owen King schreef.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Gezichten van glas

Gezichten van glas

Maatschappelijke thema’s en persoonlijke vraagstukken

[Recensie] Een aantal jaar geleden kreeg de nieuwe jonge schrijversgeneratie het verwijt dat ze vooral met zichzelf bezig was en geen deel uitmaakte van het maatschappelijke debat. Hun hoofdpersonen zouden zich voornamelijk blindstaren op zichzelf. Volgens die zelfde kritiek zouden romans hun lezers een moraal moeten voorschotelen. In de literatuur zou er iets meer op het spel moeten staan dan de privéproblemen van de personages.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De jaren van de tijger

De jaren van de tijger

Trauma’s verwerken

[Recensie] Geconfronteerd worden met zinloos geweld kan behoorlijk intimiderend en voor sommigen zelfs traumatiserend zijn. Als je zélf slachtoffer wordt van zinloos geweld, dan zet het je hele leven op de kop. Het overkomt Patrick, de hoofdpersoon uit De jaren van de tijger, een jonge docent en promovendus aan de Leidse universiteit. Als hij aan het stappen is met zijn vriendin Femke wordt hij in elkaar geslagen door twee jongens totdat er iemand ingrijpt.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Herberekening

Herberekening

Opnieuw voortreffelijke thriller van Frederik Baas, alias Jan van Mersbergen

[Recensie] Toen Jan van Mersbergen vorig jaar zijn eerste thriller Dagboek uit de rivier uitbracht onder de naam Frederik Baas (lees hier onze recensie) bleek dat meteen een groot succes. Zowel lezers als recensenten waren enthousiast. In de Vrij Nederland thillergids kreeg Dagboek uit de rivier zelfs maar liefst vijf sterren.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Japan Airlines nr. 123

Japan Airlines nr. 123

De media over een vliegtuigcrash

[Recensie] In de luchtvaartgeschiedenis hebben zich – ondanks dat de statistieken uitwijzen dat de luchtvaart een heel veilige manier van vervoer is – heel wat noodlottige vliegrampen voorgedaan. De bekendste en meest dodelijke vliegramp is nog steeds de crash tussen twee vliegtuigen op Tenerife op 27 maart 1977, waarbij vijfhonderddrieëntachtig mensen om het leven kwamen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: