Witte dood

Witte dood

Een spel van kat en muis

[Recensie] Het eerste dat aan Witte dood opvalt, is de enorme omvang van het boek. Met 736 pagina’s is Witte dood een bijzonder lijvige thriller. De vraag is natuurlijk of het verhaal al die pagina’s rechtvaardigt en of elke schrijver daarmee weg zou kunnen komen. Maar goed, het scheelt natuurlijk als je als schrijver met een hele reeks bestsellers je sporen hebt verdiend.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Frankenstein in Bagdad

Frankenstein in Bagdad

Overleven in de chaos

[Recensie] Frankenstein in Bagdad is natuurlijk een titel die meteen de aandacht trekt. Frankenstein is een icoon in de literatuur en de filmwereld waar iedereen wel een bepaald beeld bij heeft. Toch klopt dat beeld zelden. De meeste mensen denken bij Frankenstein doorgaans aan het monster. Het is echter de naam van de persoon die het monster schiep.

Lees verder...

Er is geen daar daar

Er is geen daar daar

Een stem voor de natives

[Recensie] De Verenigde Staten van Amerika zijn altijd geframed als de plek van de onbegrensde mogelijkheden. Als een plek waar je alles kunt bereiken ongeacht je herkomst als je er maar genoeg je best voor doet. De roman Er is geen daar daar begint met een bijzonder sterk en indrukwekkend essay waarin korte metten wordt gemaakt met dit beeld.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Republiek van licht

Republiek van licht

Literaire horror in San Christobal

[Recensie] Zelden maakt een boek zo’n eigenzinnige indruk als Republiek van licht. Zodra je aan het eind van het boek terecht bent gekomen en het voor de laatste en misschien wel enige keer dichtslaat, want probeer als je éénmaal bent begonnen met lezen maar eens te stoppen met lezen, zou je zomaar kunnen denken hoe jammer het is dat er niet meer literaire horror wordt geschreven.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Alles rustig

Alles rustig

In de selectie van DVC Buiksloot

[Recensie] Zondagavond 19.00 uur. Met het bord op schoot. Het is een traditie die de jongere generaties misschien niet meer zoveel zegt. Tegenwoordig kun je immers met alle beschikbare tv-kanalen en internet op elk willekeurig moment naar voetbal kijken en is de vaste zondagavond steeds meer iets uit het verleden en steeds meer nostalgie.

Lees verder...

Onze dieren

Onze dieren

Schrijvers over hun huisdieren

Er stierf niet alleen een dier, er stierf een idee. Een zorgvuldig opgebouwd personage dat mij gered had. Dat kan niet zomaar begraven worden. Dat is niet zomaar klaar. Dat moet ontleed. Het waarom, het hoe. (Georgina Verbaan | Prof. dr. Laurens (kat))

[Recensie] De band tussen mens en dier is voor schrijvers altijd een dankbaar onderwerp geweest.

Lees verder...

Stad van de eeuwige nacht

Stad van de eeuwige nacht

Moord op de rijken van New York

[Recensie] Er is een aantal boekenseries in thrillerland die nooit lijken te eindigen en dat is maar goed ook. Neem bijvoorbeeld de serie met Harry Bosch van Michael Connelly waarvan het tweeëntwintigste deel naar verwacht in november 2018 in Nederland verschijnt, of de serie met Jack Reacher van Lee Child (23 delen inmiddels) of de serie met John Rebus van Ian Rankin (18 delen).

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De kluizenaar

De kluizenaar

Internationale wending in nieuwe thriller van Jørn Lier Hors

[Recensie] Seriemoordenaars hebben altijd al een groot lezerspubliek tot de verbeelding gesproken. Het zal dan ook geen toeval zijn dat veel auteurs van thrillerboeken hier dankbaar gebruik van maken. Pak een willekeurige thriller uit de kast van een boekenwinkel en de kans is groot dat er een reeks moorden moet worden opgelost die door één en de dezelfde dader is gepleegd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Ken mij niet

Ken mij niet

Vrouw op de vlucht

[Recensie] Het verhaal van Natascha Maria Kampusch zal de meeste mensen bekend voorkomen en vooral schrik aanjagen. In 1998 werd de toen tienjarige Oostenrijkse ontvoerd en acht jaar lang door Wolfgang Priklopil gevangen gehouden. In 2006 wist Kampusch te ontsnappen en contact met de politie op te nemen. De ontvoerder kreeg de politie helaas niet meer te pakken,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De uitverkorene

De uitverkorene

In de naam van God

[Recensie] Igor Zindarsic had al een paar romans op zijn naam staan toen hij in 2017 debuteerde met zijn eerste thriller De blindganger, waarvoor hij meteen werd genomineerd voor De gouden strop 2017 en De Hebban thriller debuutprijs 2017. Lees hier onze recensie. In De blindganger maakten we voor het eerst kennis met het rechercheduo Bianca van Dijk en Joris Vischjager dat te maken kreeg met een meedogenloze seriemoordenaar.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: