Nachten in New York

Nachten in New York

Lekker cliché en daar is niks mis mee

Liefdesverhalen doen het altijd goed, of het nou om een avondje kletsen met vriendinnen gaat, een bioscoopbezoekje of het lezen van een boek. Liefde is wat de wereld doet draaien, of toch in elk geval wat de harten van vrouwen over de hele wereld sneller doet kloppen. Geen wonder dat boeken van Sarah Morgan zo goed verkopen – meer dan vijftien miljoen exemplaren over de hele wereld!

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Het leven gaat niet altijd over roze

Het leven gaat niet altijd over roze

Een ode aan het leven en de liefde

In Nederland loopt helaas één op de drie huwelijken uit op een scheiding. In veel andere landen ligt het percentage hier niet ver vanaf. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel boeken dit thema aansnijden. In Het leven gaat niet altijd over roze benadert Brianna Wolfson het onderwerp op een originele manier: door de ogen van zowel de ouders als de kinderen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Herinneringen in aluminiumfolie

Herinneringen in aluminiumfolie

Welkom bij het kampvuur van Ouariachi’s lugubere verhalen

Tien verhalen, gevangen onder één kaft. Jamal Ouariachi laat in Herinneringen in aluminiumfolie de donkere kanten van de samenleving zien. Verkrachting, moord, verlies, verdriet, vooroordelen, mislukking  – alles passeert de revue. Toch is het geen duister boek. Je kunt de bundel gerust lezen tijdens een regenachtig weekend vlak na een verschrikkelijke week zonder er depressief van te worden.

Lees verder...

Vakantie in eigen taal

Vakantie in eigen taal

Taalkunde is zo saai nog niet

[Recensie] Om nieuwe ervaringen op te doen, hoef je niet per se in het vliegtuig te stappen. Ook je thuisland kan vol verrassingen zitten. Sterker nog, met Vakantie in eigen taal van taaljournalist Gaston Dorren kun je vanuit je luie stoel nieuwe ervaringen opdoen. Voor mensen met een talenknobbel, een talenstudie achter de rug en andere talengeeks,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Draken: Beesten van verbeelding

Draken: Beesten van verbeelding

De geschiedenis van een waanzinnig fabeldier in woord en beeld

“Drakenstrijders, onversaagd,
luister naar wat de koning vraagt.
De dappere die de draak verslaat,
Krijgt duizend en één dukaat.”

[Recensie] Bovenstaand rijmpje herkent u wellicht van de attractie Joris en de Draak uit de Efteling. Niet alleen in deze wonderlijke sprookjeswereld,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Roxy

Roxy

Wentelen in ongemak

Esther Gerritsen is de koningin van het ongemak. In eerdere romans als Dorst en Superduif was al duidelijk dat we van haar geen hoogdravend proza hoeven te verwachten. Zij blinkt juist uit in korte, plompverloren dialogen waarin personages langs elkaar heen praten. Ook in Roxy voert ze weer de voor haar karakteristieke problematische personages op.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Vertrouwd voordelig

Vertrouwd voordelig

Haat als lifestyle verpakt in humor

‘Haat’ is een zwaarbeladen woord. Hoofdpersoon Vincent Hensel weet daar alles van. Hij heeft – vindt hij zelf tenminste – alle reden om zijn vader uit de grond van zijn hart te verachten. Maar voor een boek met een hoofdpersoon vol haat, gaat Vertrouwd voordelig verrassend veel over liefde, familie en verlies.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

De jongste zoon

De jongste zoon

Anekdotische roman vol obsessies

De autobiografische debuutroman van Bart Meuleman is een aaneenschakeling van smakelijke anekdotes, vreemde voorvallen uit zijn jeugd, obsessies en literaire overpeinzingen. Het is het relaas van een jongen die zich niet thuis voelt in het bekrompen milieu van zijn geboortedorp, maar die tegelijk niet kan aarden in de grote stad. Hoeveel kunst hij ook opsnuift,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De achterblijvers

De achterblijvers

De sterke band van het gedeelde verlies

In De achterblijvers, de tweede roman van Maaike Gerritsen, blijken een pubermeisje en een eenzame tandarts meer gemeen te hebben dan ze ooit hadden kunnen denken. In mooie sfeerbeelden schetst Gerritsen hoe gedeeld verlies in staat is twee gescheiden levens onlosmakelijk met elkaar te verbinden.

Het verliezen van een familielid is een thema dat deze auteur al gebruikte in haar debuutroman De geboorte van een wees,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Het Land 32

Het Land 32

Losgeslagen herinneringen

Een weigerend geheugen, een geheimzinnige bewaker, een ernstig gebrek aan eten, een gebouw waaruit je niet kunt ontsnappen. Het zijn slechts enkele zaken waarmee de hoofdpersoon van Het land 32 te maken krijgt. In De Vergeting (2013) ging Daan Heerma van Voss al in op de betekenis van herinneringen en ook in deze roman speelde een personage met geheugenverlies de hoofdrol.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: