Whisky, wapens en weelde

Whisky, wapens en weelde

Daniël Wolf, een geruchtmakend zakenman in crisis- en oorlogstijd

[Recensie] Whisky, wapens en weelde van Herman Langeveld en Bram Bouwens is de biografie van de Nederlandse zakenman Daniël Wolf. Dat was, om eerlijk te zijn, geen naam die ik op mijn radar had. Gelukkig stapte ik onlangs in Haarlem in de trein met een heer die ik, hoewel er nogal wat jaren waren verstreken sinds ik hem voor het laatst had gezien,

Lees verder...

The Avars

The Avars

Steppenrijk aan het begin van de middeleeuwen

[Recensie] Laten we er kort en duidelijk over zijn: de Avaren zijn een van de allerbelangrijkste spelers geweest in de geschiedenis van Europa. Ruim een kwart millennium, laten we zeggen van 550 tot 800 ofwel van Justinianus tot Karel de Grote, beheersten ze het centrum van het werelddeel, ruwweg van wat nu Oostenrijk heet tot halverwege Bulgarije.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Floresmens

Floresmens

Wat is een mens?

[Recensie] Het had anders kunnen lopen in de zomer van 1965. Heel anders. Theo Verhoeven – die u mag typeren als classicus, archeoloog en paleontoloog – was begin juli bezig met onderzoek in de grot van Liang Bua op het Indonesische eiland Flores en had al genoteerd dat “deze grot extra belangrijk” was,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De platte aarde

De platte aarde

Geologie en kosmologie in de oudheid

De informatie in elke door ons gesproken of geschreven zin vormt – om er eens een cliché tegenaan te gooien – het topje van een ijsberg. Er is de eigenlijke mededeling, maar die is alleen begrijpelijk doordat de spreker/schrijver en de luisteraar/lezer allerlei ideeën delen. Anders geformuleerd, de overdracht van informatie veronderstelt gedeelde informatie.

Lees verder...

Op zoek naar…

Op zoek naar…

De gecompliceerde relatie tussen archeologie en bijbel

[Recensie] Een oudheidkundige beschikt over twee soorten bewijsmateriaal: oude teksten en archeologische vondsten. (Daarnaast moet elke reconstructie worden getoetst, waarbij de sociale wetenschappen een rol spelen. Maar dat terzijde.) Door de variatie aan data zijn tegenspraken schering en inslag: Julius Caesar schrijft bijvoorbeeld dat hij de Belgen onderwierp, maar tot voor kort was daarvoor geen enkel archeologisch bewijs.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Europa, de Romeinse weg

Europa, de Romeinse weg

Het belang van Rome

[Recensie] Hoewel mensen verschillende biologische klokken hebben, doen we alsof iedereen ochtendmens is. Kinderen moeten vroeg naar school, ook al is bekend dat ze op dat moment weinig opnemen. Als avondmensen latere kantoortijden konden krijgen, was de ochtendspits veiliger. We houden zo vast aan een dagritme dat stamt uit een oude, agrarische samenleving, zelfs eeuwen later,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Dans die het heelal omkranst

Dans die het heelal omkranst

Negen hymnen uit een vroege traditie

[Recensie] Als er één classicus is van wie ik had verwacht dat hij nooit vroegchristelijke poëzie zou vertalen, dan is het Piet Gerbrandy, de auteur van het door mij bewonderde boek Het feest van Saturnus. In de inleiding tot dit overzicht van de Latijnse literatuur vraagt Gerbrandy zich af wat van dat onderwerp de grenzen zijn: wat rechtvaardigt dat de auteur van een Latijnse literatuurgeschiedenis stopt in de zesde eeuw n.Chr.?

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

The Grand Strategy of the Byzantine Empire

De Byzantijnen ten oorlog

Recensie] In 1984 publiceerde de Duitse historicus Alexander Demandt Der Fall Roms, waarin hij analyseerde hoe latere generaties hadden geoordeeld over de ondergang van het Romeinse Rijk in de vijfde eeuw. Hij beëindigde zijn boek met een lijst van 210 factoren die in de discussie een rol spelen, alfabetisch gerangschikt van Aberglaube tot Zweifrontenkrieg.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

We graven hier niet de bijbel op!

We graven hier niet de bijbel op!

De opgraving van Tell Deir Alla

[Recensie] De oudheidkundige beschikt over teksten en over vondsten. Die twee soorten data documenteren op verschillende manieren hetzelfde verleden. Ze zijn allebei lastig. De geschreven bronnen veronderstellen een wereld, een wereldbeeld en een vormentaal die grondig afwijken van de onze; ze zonder doordachte uitlegstrategie (‘hermeneuse‘) lezen is zoiets als bij de Ronde van Frankrijk gaan zoeken naar de man met de hamer.

Lees verder...

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Migratie in de oudheid

[Voorbeschouwing] Van Jona Lendering komt in het voorjaar een boek uit over Wahibre-em-achet, een zeer hoge Egyptische ambtenaar die leefde meer dan zeshonderd jaar voor het begin van voor onze jaartelling. Zijn sarcofaag is te bekijken in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Maar wat blijkt? Deze belangrijke Egyptenaar is een immigrant. Zijn ouders zijn Grieken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: