Opgegraven strijd

Opgegraven strijd

De opkomst van de conflictarcheologie

[Recensie] De Canadese archeoloog Bruce Trigger heeft er eens op gewezen dat zijn vakgebied lange tijd geënt was gebleven op de negentiende-eeuwse geschiedschrijving, met dit verschil dat de ‘grote mannen’ waren vervangen door archeologische culturen. Het focus op concurrentie en geweld was echter hetzelfde, en omdat zo in feite werd aangegeven dat oorlog van alle tijden was,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De ommegang

De ommegang

Het genoegen van lezen als een kind

[Recensie] Vroeger woonde romanschrijver Jan van Aken in een woonboot op loopafstand van mijn huis, tegenwoordig woont hij kilometers verderop en hoewel die niet onoverkomelijk zijn, zie ik hem minder vaak dan ik zou willen. Dat komt overigens niet alleen door zijn verhuizing maar ook doordat hij voor zijn schrijfwerk een studio heeft gehuurd die nog verder weg is.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Een meelijwekkend volk

Een meelijwekkend volk

Grondig en leesbaar boek over de Friezen

[Recensie] Niemand is onbeschaafder dan de zogeheten bibliofiel, die niet strijdt om de inhoud van een boek te veroveren en nalaat zijn informatie te voorzien van onderstrepingen, aantekeningen en ezelsoren. Onze cultuur, die zoveel voordeel heeft gehad van de rusteloze speurtocht naar zo accuraat mogelijke inzichten, gaat ten onder aan schoonheid.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Peoples of the New Testament World

Peoples of the New Testament World

Tollenaars en zondaars

[Recensie] Ik was onlangs in de omstandigheden om een van de prangendste wetenschappelijke kwesties onzer tijd op te lossen: wat is erger, zes uur claustrofobie in een Airbus A319 of vijf uur blootstelling aan Heathrow Airport? Helaas werd ik afgeleid door de laatste hoofdstukken van William A. Simmons’ Peoples of the New Testament World,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Alan’s war

Alan’s war

Over soldaten die niet schieten

[Recensie] Er bestaat een discussie over het aantal soldaten dat tijdens een gevecht daadwerkelijk in staat is te schieten. Dat schijnt een betrekkelijk laag percentage te zijn, al is die conclusie niet onomstreden en misschien wel onjuist. Toch zijn er tijdens de Tweede Wereldoorlog soldaten geweest die nooit vuurcontact hebben gemaakt, bijvoorbeeld omdat ze laat in de oorlog werden opgeroepen,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Sie bauten die ersten Tempel

Sie bauten die ersten Tempel

Kijkje geeft in de totstandkoming van kennis

[Recensie] Het gaat om een belangrijke opgraving uit het vroege, voor-keramische Neolithicum. Wát er nu eigenlijk is opgegraven, is eigenlijk niet helemaal duidelijk, hoewel opgraver Klaus Schmidt er vrij zeker van is dat de plek een religieuze functie heeft gehad. In zijn aardige, mooi geïllustreerde boek Sie bauten die ersten Tempel biedt hij veel informatie.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Rome aan de Noordzee

Rome aan de Noordzee

De boeiendste Romeinse plek in Nederland

[Essay] Als je me zou vragen wat ik de boeiendste Romeinse plek in Nederland vind, dan zou ik antwoorden met een wedervraag. Bedoel je de plek die museaal het interessantst is? Dan zou ik naar Nijmegen gaan, met het Valkhof als uitleg van de Romeinse tijd en met Museumpark Orientalis als uitleg van het belang van die tijd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Donkere wolken boven Rome

Donkere wolken boven Rome

Hersfttij van het Romeinse Rijk?

[Recensie] – Als een straatventer ben ik rondgegaan om uitgeverijen te overtuigen dat ze echt een vertaling van het geschiedwerk van de Grieks-Romeinse auteur Herodianus moesten publiceren. Het is een van de aardigste teksten uit de oude wereld en er lag al een prachtvertaling door M.F.A. Brok, die weliswaar geactualiseerd moest worden maar ook een degelijke basis vormde voor een opgepoetste heruitgave.

Lees verder...

Nobel streven (deel 3 en slot)

Nobel streven (deel 3 en slot)

Humaniora hoe humaniora zijn bedoeld

[Blog] Ik ben geen mediëvist en ook geen neerlandicus. Verwacht van mij geen inhoudelijk oordeel over Nobel streven, het onlangs verschenen boek van Frits van Oostrom dat ik al voor u samenvatte en waarover ik al opmerkte dat de auteur zo mooi uitlegt wat hij aan het doen is. Dit keer nog wat andere gedachtes die bij me opkwamen en die minder te maken hebben met Nobel streven dan met het feit dat het een boek is.

Lees verder...

Nobel streven (deel 2)

Nobel streven (deel 2)

Hoe als wetenschapper te schrijven voor een breed publiek

[Blog] Wie over een wetenschappelijk onderwerp schrijft voor een groot publiek wordt vroeg of laat geconfronteerd met scepsis. De gebruikelijke adviezen in zulke situaties komen erop neer dat je het wetenschappelijk proces moet uitleggen. Ik verwijs maar weer eens naar Tussen onderzoek en samenleving.

Althans,

Lees verder...