Stemmen van Den Haag

Stemmen van Den Haag

Constantijn Huygens over de stad waar hij leefde

[Signalering] In 1643 schreef multitalent en geboren Hagenaar Constantijn Huygens (1596-1687) een reeks van honderdvijftig korte gedichten waarin hij de straten en gebouwen van Den Haag letterlijk een stem gaf. Huygens’ epigrammen zijn vindingrijk en speels, maar in een ingewikkeld Latijn geschreven. Ze zijn daarom vertaald en ingeleid door twee classici,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Een plek om lief te hebben

Een plek om lief te hebben

Geschiedenis van Carré

[Signalering] Geen ‘anekdotisch hallelujaverhaal’ maar een ‘onafhankelijke cultuurhistorische studie’ had Mariëtte Wolf voor ogen toen zij begon aan een jubileumboek ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Koninklijk Theater Carré. Een hallelujaverhaal is het toch een beetje geworden, maar dat valt de auteur nauwelijks aan te rekenen. Het is moeilijk je niet te laten meeslepen door de euforische krantencommentaren die door de jaren heen zijn verschenen nadat artiesten aan de Amstel hun grootste triomfen vierden: eerst het circus van oprichter Oscar Carré,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Verzet tegen Napoleon

Verzet tegen Napoleon

Verzet en de censor

[Signalering] “O Nappie!!! Daar ga je”, luidt het bijschrift van een spotprent waarop een man met oranje vlag Napoleon in een kloof duwt waar een hels vuur brandt. De prent siert het omslag van Lotte Jensens Verzet tegen Napoleon, maar de vormen van verzet die Jensen in haar boek behandelt zijn subtieler van aard.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Portret in portret in de Nederlandse kunst 1550-2012

Het gezicht van wie er niet bij is

[Signalering] Een overwegend cultuurhistorische benadering van een kunsthistorisch onderwerp biedt dit schitterende koffietafelboek. Hoewel tevens bedoeld als hommage aan een vertrekkende collega en als tentoonstellingscatalogus, kan Portret in portret goed op zichzelf staan als standaardwerk over een intrigerend en weinig bestudeerd fenomeen.

Aan de hand van voorbeelden laten verschillende auteurs zien om welke redenen kunstenaars door de eeuwen heen kleinere portretten opnamen in als portretten bedoelde kunstwerken.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Op het eerste gezicht

Op het eerste gezicht

Het veronderstelde verband tussen innerlijk en uiterlijk

[Signalering] Deze publicatie is verschenen ter gelegenheid van een gelijknamige tentoonstelling in Teylers Museum Haarlem en het Gentse Museum Dr. Guislain, met bijdragen van conservatoren, historici en fotografe-publiciste Linda Roodenburg, de auctor intellectualis van het project. Het onderwerp is de hardnekkige gedachte dat het wezen van de mens aan zijn uiterlijk kan worden afgelezen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De geest uit de fles

De geest uit de fles

De Verlichting en het verval van de confessionele samenleving

[Signalering] Rienk Vermij heeft een nuchtere geschiedenis van de Verlichting geschreven. Bij een onderwerp dat vooral het speelveld is van gepassioneerde historici met hedendaagse agenda’s mag dit een prestatie heten. Ook knap is dat Vermij analytisch schrijft zonder dat zijn boek aan leesbaarheid inboet.

De geest uit de fles heeft een heldere these: tijdens de Verlichting raakte de confessionele samenleving in verval.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De beste sigaret voor uw gezondheid

De beste sigaret voor uw gezondheid

Hoe roken de wereld veroverde

[Signalering] “In mijn vorige leven, als jurist bij een groot accountantskantoor, behoorde het roken van een sigaret … tot de weinige hoogtepunten van mijn werkdag”. Het verhaal van dit boek zit vervat in de openingszin. Als veel ex-rokers heeft Friso Schotanus aan zijn verslaving een fascinatie voor het roken overgehouden. Na zichzelf eerder als sportschrijver op de kaart te hebben gezet,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Moet kunnen

Moet kunnen

Op zoek naar een Nederlandse identiteit

[Signalering] Herman Pleij zal ons wel eens even vertellen hoe de Nederlandse identiteit er door de eeuwen heen heeft uitgezien. Wat verbeeldt hij zich eigenlijk wel? Afgaand op Pleij zou dit een typisch Nederlandse reactie zijn op diens on-Nederlands pretentieuze essay. Hij historiseert de (zelf)beelden die over Nederlanders bestaan: vond men (wijzelf inbegrepen) ons in het verleden ook al direct,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Revoluties in de klas

Revoluties in de klas

Secundair geschiedenisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden, 1750-1850

[Signalering] Tussen 1750 en 1850 stonden de Zuidelijke Nederlanden achtereenvolgens onder Oostenrijks, Frans, Nederlands en Belgisch bestuur. Matthias Meirlaen heeft onderzocht hoe het ‘middelbaar’ geschiedenisonderwijs zich gedurende deze eeuw heeft ontwikkeld. Door de gekozen tijdsafbakening en een focus op het beleid is Meirlaen in staat te laten zien dat de opeenvolgende regimes dit onderwijs opvallend genoeg nauwelijks beschouwden als instrument om hun gezag mee te legitimeren: zij hadden er geen bezwaar tegen dat (ook) een Belgisch-nationaal geschiedverhaal werd verteld.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De Nederlander in beeld

De Nederlander in beeld

Fotografie en nationalisme tussen 1920 en 1945

[Signalering] Remco Ensels hoofdpersoon Eva Besnyö (1910-2003) was een fotografe van Hongaars-joodse afkomst die het Nederland van het interbellum net als Erich Salomon vastlegde volgens de stijlprincipes van de zogenoemde Nieuwe Fotografie; ook zij ging met de blik van de buitenstaander op zoek naar beelden die het Nederlandse eigene uitdrukten. Ensel neemt een drietal door Besnyö gecreëerde fotowanden met molens,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: