Kunstenaars van de Kultuurkamer

Kunstenaars van de Kultuurkamer

Geschiedenis en herinnering

[Signalering] “De lucht is blauw en niet groen, zoals bij Van Gogh”, zou Hitler ooit gezegd hebben. Als de nazi’s Van Gogh al te experimenteel vonden, gold dat zeker voor de avant-gardistische stromingen uit het interbellum. Tijdens de bezetting stimuleerden de Duitsers figuratieve kunst en deden ze de rest als entartet,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het rijk van de sultan

Het rijk van de sultan

De Ottomaanse wereld in de kunst van de renaissance

[Signalering] Deze publicatie hoort bij de gelijknamige tentoonstelling die dit voorjaar [2015/red.] te zien was in Brussel. Kosten noch moeite zijn in dit eu-project gespaard om materiaal samen te brengen uit het noorden, midden, zuiden én zuidoosten van Europa. Uit korte inleidende artikelen en begeleidende teksten bij de tentoonstellingsobjecten blijkt dat tot in de 17de eeuw behalve veel strijd ook sprake was van een levendige artistieke uitwisseling,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Alleen de wolken

Alleen de wolken

Cultuur en crisis in het Westen, 1918-1938

[Signalering] Na zijn bestseller over de jaren voorafgaande aan de Eerste Wereldoorlog schreef Philipp Blom een opvolger over het interbellum. In elk hoofdstuk van Alleen de wolken staat één jaar centraal en vormen gebeurtenissen uit dat jaar aanleiding voor de behandeling van een thema. De cultuur van het interbellum verschijnt bij Blom veelal in een sinister licht: hij bespreekt de jazzmuziek tegen de achtergrond van rassendiscriminatie,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het jaar 1759

Het jaar 1759

Een doorsnede van de Verlichting

[Signalering] Het jaar 1759 van Paul Frentrop is een boek met een januskop. In het ene gezicht toont de auteur zich als een liefhebber van de Verlichting, waarvan hij met het tamelijk willekeurig gekozen jaar 1759 als kapstok een dwarsdoorsnede wil geven. Hij wisselt verhaaltjes over bekende verlichtingsfiguren – Voltaire publiceerde in 1759 zijn Candide,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Koninginnen aan de Noordzee

Koninginnen aan de Noordzee

Scheveningen, Oostende en de opkomst van de badcultuur rond 1900

[Signalering] Modieuze dames en heren die in strandjapon of zomers kostuum over de boulevard flaneren, aan zee badgasten in hoogsluitende zwempakken, ’s avonds Boardwalk Empire-achtige taferelen: het onderwerp van deze bundel spreekt direct tot de verbeelding. De auteurs schetsen een beeld van het culturele leven in de Koninginnen aan de Noordzee,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De kinderen van de nacht

De kinderen van de nacht

Over wolven en mensen

[Signalering] Over wolven en mensen is een passende ondertitel voor deze breed uitwaaierende verkenning van de menselijke omgang met en het ontzag voor de wolf. Aanleiding voor dit boek vormt de recente terugkeer van de wolf in Nederland. De eerdere aanwezigheid van de wolf in de lage landen vormt daarom een belangrijk thema, maar zeker niet het enige.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De gesel en de ander

De gesel en de ander

Lijfstraffen en culturele identiteit van Oudheid tot heden

[Signalering]In de conclusie van dit korte essay beschrijft Guy Geltner, hoogleraar Middeleeuwse Geschiedenis in Amsterdam, hoe de Maleisische overheid in 2007 een video vrijgaf waarin een drugshandelaar twintig stokslagen werden toegediend. Op een westerse website was het commentaar dat Maleisië nu eenmaal een achterlijk en wreed moslimland is niet van de lucht.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Oorlogsenthousiasme

Oorlogsenthousiasme

Europa rond de Eerste Wereldoorlog

[Signalering] Ewout Kieft mag de Nederlandse Philipp Blom heten. Hij doet in geen enkel opzicht onder voor de Duitse sterauteur. Integendeel: Ewoud Kieft beschikt net als Blom over een uitzonderlijk verhalend talent en richt zich eveneens op de westerse cultuur in de jaren rondom de Eerste Wereldoorlog. Waar Blom echter te werk gaat als een auteur van een bundel afzonderlijke verhalen met hooguit een aantal leidmotieven,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Netwerkende kunstenaars in de Gouden Eeuw

De succesvolle loopbanen van Govert Flinck en Ferdinand Bol

[Signalering] De loopbaanstrategieën van beeldend kunstenaars uit de Gouden Eeuw staan de laatste jaren volop in de belangstelling. In dit boekje van Erna E. Kok, een publieksbewerking van haar proefschrift, wordt het handelen van Govert Flinck en Ferdinand Bol afgezet tegen dat van hun leermeester Rembrandt. Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat Rembrandt aan het einde van zijn carrière failliet ging omdat hij zich niet schikte naar de mores van zijn tijd: hij was roekeloos,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Tussen gen en globe

Tussen gen en globe

Cultuurgeschiedenis in 130 items

[signalering] Een Europese cultuurgeschiedenis van het ontstaan van de mens tot het tijdperk van de globalisering in één handzaam boek: Jan van Heemst bewijst dat het kan. Hij biedt een ingang op het Europese culturele erfgoed in honderddertig ultrakorte hoofdstukjes, knap aaneengeregen tot een vloeiend betoog. Een dergelijke exercitie vraagt om duidelijke keuzes, en die is Van Heemst niet uit de weg gegaan: veel aandacht gaat uit naar de wereldgodsdiensten,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: