Op het eerste gezicht

Op het eerste gezicht

Het veronderstelde verband tussen innerlijk en uiterlijk

[Signalering] Deze publicatie is verschenen ter gelegenheid van een gelijknamige tentoonstelling in Teylers Museum Haarlem en het Gentse Museum Dr. Guislain, met bijdragen van conservatoren, historici en fotografe-publiciste Linda Roodenburg, de auctor intellectualis van het project. Het onderwerp is de hardnekkige gedachte dat het wezen van de mens aan zijn uiterlijk kan worden afgelezen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De geest uit de fles

De geest uit de fles

De Verlichting en het verval van de confessionele samenleving

[Signalering] Rienk Vermij heeft een nuchtere geschiedenis van de Verlichting geschreven. Bij een onderwerp dat vooral het speelveld is van gepassioneerde historici met hedendaagse agenda’s mag dit een prestatie heten. Ook knap is dat Vermij analytisch schrijft zonder dat zijn boek aan leesbaarheid inboet.

De geest uit de fles heeft een heldere these: tijdens de Verlichting raakte de confessionele samenleving in verval.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De beste sigaret voor uw gezondheid

De beste sigaret voor uw gezondheid

Hoe roken de wereld veroverde

[Signalering] “In mijn vorige leven, als jurist bij een groot accountantskantoor, behoorde het roken van een sigaret … tot de weinige hoogtepunten van mijn werkdag”. Het verhaal van dit boek zit vervat in de openingszin. Als veel ex-rokers heeft Friso Schotanus aan zijn verslaving een fascinatie voor het roken overgehouden. Na zichzelf eerder als sportschrijver op de kaart te hebben gezet,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Moet kunnen

Moet kunnen

Op zoek naar een Nederlandse identiteit

[Signalering] Herman Pleij zal ons wel eens even vertellen hoe de Nederlandse identiteit er door de eeuwen heen heeft uitgezien. Wat verbeeldt hij zich eigenlijk wel? Afgaand op Pleij zou dit een typisch Nederlandse reactie zijn op diens on-Nederlands pretentieuze essay. Hij historiseert de (zelf)beelden die over Nederlanders bestaan: vond men (wijzelf inbegrepen) ons in het verleden ook al direct,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Revoluties in de klas

Revoluties in de klas

Secundair geschiedenisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden, 1750-1850

[Signalering] Tussen 1750 en 1850 stonden de Zuidelijke Nederlanden achtereenvolgens onder Oostenrijks, Frans, Nederlands en Belgisch bestuur. Matthias Meirlaen heeft onderzocht hoe het ‘middelbaar’ geschiedenisonderwijs zich gedurende deze eeuw heeft ontwikkeld. Door de gekozen tijdsafbakening en een focus op het beleid is Meirlaen in staat te laten zien dat de opeenvolgende regimes dit onderwijs opvallend genoeg nauwelijks beschouwden als instrument om hun gezag mee te legitimeren: zij hadden er geen bezwaar tegen dat (ook) een Belgisch-nationaal geschiedverhaal werd verteld.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De Nederlander in beeld

De Nederlander in beeld

Fotografie en nationalisme tussen 1920 en 1945

[Signalering] Remco Ensels hoofdpersoon Eva Besnyö (1910-2003) was een fotografe van Hongaars-joodse afkomst die het Nederland van het interbellum net als Erich Salomon vastlegde volgens de stijlprincipes van de zogenoemde Nieuwe Fotografie; ook zij ging met de blik van de buitenstaander op zoek naar beelden die het Nederlandse eigene uitdrukten. Ensel neemt een drietal door Besnyö gecreëerde fotowanden met molens,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Erich Salomon & het ideale parlement

Erich Salomon & het ideale parlement

Politieke fotografie tijdens het interbellum

[Signalering] De Duitse fotograaf Erich Salomon (1886-1944) fotografeerde in het interbellum de groten der aarde en was als een soort moderne hofschilder werkzaam bij zowel de Duitse Reichstag als de Kamers van de Nederlandse Staten-Generaal. De foto’s die hij in en rondom beide parlementen maakte staan centraal in dit boek, dat het resultaat is van een unieke samenwerking tussen Nederlandse en Duitse historici en ook in het Duits zal verschijnen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Worm en donder

Worm en donder

Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1700-1800

[Signalering] Literatuurgeschiedenissen bieden traditioneel een overzicht van schrijvers en hun literatuuropvattingen en van literaire werken, genres en stromingen. Worm en donder besteedt daarnaast ook ruimschoots aandacht aan alle instituten die te maken hebben met de letterkundige productie en consumptie: de literatuurstudie en -kritiek, de boekenmarkt, de genootschappen en het theaterbedrijf.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kunstenaars van de Kultuurkamer

Kunstenaars van de Kultuurkamer

Geschiedenis en herinnering

[Signalering] “De lucht is blauw en niet groen, zoals bij Van Gogh”, zou Hitler ooit gezegd hebben. Als de nazi’s Van Gogh al te experimenteel vonden, gold dat zeker voor de avant-gardistische stromingen uit het interbellum. Tijdens de bezetting stimuleerden de Duitsers figuratieve kunst en deden ze de rest als entartet,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het rijk van de sultan

Het rijk van de sultan

De Ottomaanse wereld in de kunst van de renaissance

[Signalering] Deze publicatie hoort bij de gelijknamige tentoonstelling die dit voorjaar [2015/red.] te zien was in Brussel. Kosten noch moeite zijn in dit eu-project gespaard om materiaal samen te brengen uit het noorden, midden, zuiden én zuidoosten van Europa. Uit korte inleidende artikelen en begeleidende teksten bij de tentoonstellingsobjecten blijkt dat tot in de 17de eeuw behalve veel strijd ook sprake was van een levendige artistieke uitwisseling,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: