De stralende wereld

De stralende wereld

De allereerste feministische utopie

[Recensie] In 1667 gaf de Engelse auteur, Margaret Cavendish, hertogin van Newcastle, te kennen de Royal Society te willen bezoeken. Het illustere instituut ter bevordering van de wetenschap was nog geen decennium daarvoor opgericht. Beroemdheden als Isaac Newton en Robert Boyl waren er lid van. Een belangrijk initiator was de fameuze Francis Bacon geweest.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

De Sleutel der Minne

De Sleutel der Minne

Middeleeuwse liefdeskunst

[Recensie] Helaas lukte het niet meer om het recensie-exemplaar van De Sleutel der Minne vóór Valentijnsdag in huis te hebben. Ik had het voor u tot een aardig verhaal willen maken. Voor mijzelf pakte het beter uit. Ik werd op die speciale dag van de liefde, verrast en verblijd met dit kleinood, een boekje met een oud-Franse bewerking van Ovidius Ars amatoria en Remedia amoris.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Mannen van de microscoop

Mannen van de microscoop

In de voetsporen van Darwin

[Vooraankondiging] Vandaag, 6 februari, wordt in Amsterdam een boek gepresenteerd over vier bijzondere Nederlandse wetenschappers. Geënthousiasmeerd door Darwin en de Duitse embryologie trokken aan het eind van de negentiende eeuw Nederlandse ontwikkelingsbiologen vanuit hun nieuwe laboratoria naar buiten. Onder leiding van Pieter Harting bekeken en vergeleken studenten onder de microscoop nauwkeurig de ontwikkelingsstadia van verschillende plant- en diersoorten.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Ze kwam uit Marioepol

Ze kwam uit Marioepol

De onkenbare moeder

[Signalering] Een mens kan bijna zestig worden en toch niets weten van zijn moeder, zelfs al heeft men tot zijn tiende jaar met haar gewoond. Het overkwam Natascha Wodin. In 1945 werd ze geboren in een vluchtelingenkamp in Duitsland. Haar ouders zijn van Russisch Oekraïense afkomst. In de oorlog zijn ze als dwangarbeider naar Duitsland gedeporteerd.

Lees verder...

Jaarboek De Zeventiende Eeuw 2018

Jaarboek De Zeventiende Eeuw 2018

Cultuur in de Nederlanden in interdisciplinair perspectief

Geheimen in de Zeventiende Eeuw

[Recensie] Sommige jaarboeken en themanummers van tijdschriften kunnen de concurrentie met goed leesbare artikelenbundels ruimschoots aan. Ze zijn interessant, ook voor de wat beter geïnformeerde leek. Ze zijn informatief en aantrekkelijk vormgegeven.

In 2018 hield de Werkgroep Zeventiende Eeuw een congres over Geheime praktijken,

Lees verder...

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Migratie in de oudheid

[Voorbeschouwing] Van Jona Lendering komt in het voorjaar een boek uit over Wahibre-em-achet, een zeer hoge Egyptische ambtenaar die leefde meer dan zeshonderd jaar voor het begin van voor onze jaartelling. Zijn sarcofaag is te bekijken in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Maar wat blijkt? Deze belangrijke Egyptenaar is een immigrant. Zijn ouders zijn Grieken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Spul

Spul

Wat je al niet vindt wanneer je een metro graaft

[Recensie] “De geschiedenis van steden kan op talloze manieren worden geschreven.” Met deze ware woorden beginnen Jerzy Gawronski en Peter Kranendonk hun verhaal over de archeologische vondsten gedaan tijdens de aanleg van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. Spullen, materiële cultuur in de bodem en in het licht gebracht door archeologen,

Lees verder...

Mohammed en de late oudheid

Mohammed en de late oudheid

Een nieuwe blik op de vroege islamitische expansie

[Signalering] De wisselwerking van culturen staat volop in de belangstelling. Met de vragen die er zijn over de groeiende invloed van de Islam in Europa rijzen ook de vragen over het ontstaan van die religie en de snelle expansie van Islamitische rijken in de jaren 650-1100. Dat was de reden voor de Stichting Zenobia om in 2015 een publiekscongres te organiseren onder de titel Mohammed en het einde van de Oudheid.

Lees verder...

Dichter in de jungle

Dichter in de jungle

Het leven van John Gabriel Stedman en zijn reis naar Suriname

[Recensie] Op 2 februari 1773 kwam de 28-jarige kapitein John Gabriel Stedman aan in Suriname. Hij zou er bijna vijf jaar blijven. Al snel na aankomst schreef hij een gedicht over de prachtige natuur ter plaatse. Hij was opgetogen over wat hij zag.

Enkele jaren later was zijn stemming anders.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Welkom aan de kust

Welkom aan de kust

Tweehonderd jaar Scheveningen-Bad achter de schermen

[Recensie] Toen Constantijn Huijgens in de zeventiende eeuw zich inzette om de Scheveningse Weg (Zee-straet) aangelegd te krijgen, dacht hij vooral aan het belang van de aanvoer van verse vis voor de stad. De duinpaden die tot dan toe gebruikt werden om de verbinding tussen Den Haag en Scheveningen te onderhouden werden regelmatig onder gestoven door opwaaiend zand.

Lees verder...