Dames voor Darwin: Over feminisme en de evolutietheorie

Postmodern feminisme versus wetenschap

[Recensie] Vraag westerlingen of ze vinden dat vrouwen en mannen gelijke rechten en kansen verdienen en de overgrote meerderheid antwoordt positief. Vraag of je hen feminist mag noemen en amper een kwart stemt daarmee in. Waar komt deze ‘feministische paradox’ vandaan? Eén van de antwoorden op die vraag, ligt ongetwijfeld in het gedachtegoed van een luidruchtige groep postmoderne feministen.

Lees verder...

De Russische bibliotheek – Werken

De Russische bibliotheek – Werken

Logica op vakantie

“WAT MIJ INTERESSEERT” noteert Daniil Ivanovitsj Joevatsjov, tegenwoordig beter bekend onder zijn pseudoniem Daniil Charms, in 1933 in zijn dagboek. In de lijst die volgt vinden “gedichten”, “getallen”, “wonderen” en “gezichten” hun weg. Maar ook: “eten”, “het roken van pijp en sigaren”, “dromen” en “het weerbericht”. Charms’ zestiende interesse luidt als volgt: “Alles wat vanuit het gezichtspunt van de logica onzinnig en dwaas is.”

Lees verder...

Yaru Makki’s reis

Yaru Makki’s reis

De Wadden blijken waanzinnig genoeg

[Recensie] Het jonge konijntje Yaru Makki vindt zijn woonplaats, Schiermonnikoog, maar saai. Jaloers kijkt hij naar de hele wereld over vliegende vogels, en wou dat hij één van hen was. Op een dag besluit het beestje de daad bij het woord te voegen, en neemt de veerboot naar Lauwersoog. Eenmaal daar aangekomen, ontmoet hij Bakkes,

Lees verder...

Angst en paniekaanvallen overwinnen

Angst en paniekaanvallen overwinnen

Programmeer jezelf gelukkig

[Recensie] Angsten zijn er om te overwinnen. Angststoornispatiënten wordt daarom ook aangeraden om vooral te (blijven) doen wat hen angst aanjaagt, hoe onaangenaam het voor hen ook voelt. Voormalig wetenschapsjournalist en angsttherapeut Klaus Bernhardt breekt in Angst en paniekaanvallen overwinnen: Doeltreffende technieken en oefeningen om je hersenen te herprogrammeren en zonder angst te leven met die conventionele wijsheid.

Lees verder...

Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs

Een studentvriendelijke inleiding in de ontwikkelingspsychologie

[Recensie] De titel suggereert een droge, misschien zelfs wel taaie uiteenzetting: Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. Maar auteurs Ton Hooijmaaijers (onderwijspedagoog), Tatjana Stokhof (leerkracht en onderwijskundige) en Frank Verhulst (hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie) hebben hun boek opvallend interactief opgezet. Het lesboek voor pabo-studenten leunt zwaar op praktijkopdrachten. Deze laten de lezer de ene keer reflecteren,

Lees verder...

Zie wat je kind beweegt: Over bewegen, zintuigen en sensorische informatie verwerken

Werken aan prikkelverwerking

[Recensie] Ga eens na hoeveel prikkels je op elk moment van de dag op je afgevuurd krijgt. Deel ze in in categorieën: visueel, auditief, tactiel; op de voorgrond en op de achtergrond; van binnen (zowel geestelijk als lichamelijk) en van buiten. De kans is groot dat je voor alleen al de afgelopen paar seconden een lijst samen kunt stellen waar je U tegen zegt.

Lees verder...

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs ontwikkelen

[Recensie] Natuurlijk, kinderen leren van instructie, diepe zuchten en het langzaam herhalen van die instructie. Maar kinderen ontwikkelen zichzelf net zo hard – beter zelfs, vooral op jonge leeftijd – door te spelen. Ga maar na wat je allemaal al moet kunnen om alleen maar een bal over te kunnen gooien. Een goede opvoeder doet er dus goed aan zoveel mogelijk (fysieke) spelletjes met de kroost te spelen.

Lees verder...

Waarom mensen radicaliseren

Waarom mensen radicaliseren

Waar komen al die radicalen toch vandaan?

[Recensie] Vroeger, toen was ‘radicaal’ nog gewoon een woord dat politici uitspraken als ze een nauwelijks werkend systeem vervingen door een iets minder nauwelijks werkend systeem en toch nog het idee wilden wekken een beetje daadkracht in hun donder te hebben. Tegenwoordig steken radicalen mensen neer op straat, rijden ze met busjes in op menigtes en legen ze pistolen in openbare ruimtes.

Lees verder...

Theoterrorism v. Freedom of Speech: From Incident to Precedent

Carrell, Rushdie, Westergaard en Charlie

[Recensie] Stel, u bekleedt een hoog regeringsambt in liberale democratie. En stel, een buitenlandse dictator velt de doodstraf over één van uw burgers. Niet omdat deze een misdaad heeft begaan op het grondgebied van de dictator. Nee, de burger in kwestie heeft daar zelfs nooit een voet aan de grond gezet, en heeft in uw land geen enkele wet gebroken.

Lees verder...

Rupsje Nooitgenoeg

Rupsje Nooitgenoeg

De rups die vijftig werd

[Recensie] Ter ere van het vijftigjarig jubileum van Rupsje Nooitgenoeg brengt uitgeverij Gottmer een speciale uitgave van Eric Carles klassieke kinderboek. Deze heeft een linnen rug, een glimmende rups op de kaft en een kort voorwoord van de auteur. Maar dat is natuurlijk allemaal maar bijzaak. Waar het om gaat het is Carles eenvoudige maar perfect uitgevoerde verhaal over een rups die in een vlinder verandert.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: