Schier en andere verhalen

Schier en andere verhalen

Je moet de glans wel willen zien

Met zijn 177 pagina’s weegt deze verhalenbundel niet veel, maar hoe anders is dat in figuurlijke zin. In Harry Olthetens Schier en andere verhalen zijn verhalen waar niet iemand zelfmoord pleegt, heimelijk wordt omgebracht of de dood vindt bij een crash de uitzondering. Anders is er wel sprake van een ongewenst kind of een enge ziekte.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Schaduwstad

Schaduwstad

De journalist als irritante bromvlieg

Fleur Jurgens is journalist voor HP/De Tijd en schreef eerder twee non-fictieboeken, Leve de burgertrut (2007) en Het Marokkanendrama (2007). In De Groene Amsterdammer werd ze ervan beticht de geloofwaardigheid van de onderzoeksjournalistiek te schaden: haar werk ‘draait niet om geloofwaardigheid, maar om de bevestiging van een meestal modieus gelijk’.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Alles moet weg

Alles moet weg

Jong en (over)moedig

De tweeëntwintigjarige rechtenstudent Tony Hanssen besluit zijn studie te staken en zelfstandig ondernemer te worden. Het optimisme waarmee Tom Lanoye zijn eerste roman, Alles moet weg(1988) opent, roept direct associaties op de frisse moed waarmee Frans Laarmans zijn handel opzet in Willem Elsschots Kaas (1933). Het bevat hetzelfde soort humor over de startende ondernemer wiens zelfvertrouwen zijn onervarenheid moet verhullen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Heldere hemel

Heldere hemel

Een katalysator in zoveel verhalen

Het is met oorlog zoals met verliefdheden. Je kunt niet kiezen wanneer ze je overvallen,’ zegt NAVO-chief of staff Clark Rogers, als een Russische MiG 23 met onbekende bestemming het Westerse luchtruim binnendringt. Oorlogen, conflict, de spanning van tegenstelling: alle verhaallijnen in Tom Lanoyes boekenweekgeschenk Heldere hemel draaien daarom. Ze staan los van elkaar,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Een stille moeder

Een stille moeder

Een zwijgzaam boek voor praatgrage lezers

Vorige maand is Ariëlla Kornmehls Een stille moeder bekroond met de Boek-delenprijs tot leesclubboek van het jaar. Nooit heeft deze roman de aandacht getrokken op bestsellertafels van boekhandels, en in stilte is hij voorbij gegaan aan de nominatielijstjes van de grote literaire prijzen. En nu blijkt dit Amsterdams-Russische familiedrama het boek te zijn dat leesclubs in Nederland de meest inspirerende discussies van het jaar heeft opgeleverd.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Porta romana

Porta romana

Madeleine-cakejes in Florence

Een vijftiger die zich niets meer van zijn verleden herinnert: het is een prikkelend uitgangspunt voor een roman. Vooral als hij terugkeert naar zijn geboortestad Florence, om daar ‘als een detective’ zijn vroegere ik terug te vinden. Hij begint namelijk even blanco aan die zoektocht als de lezer, en dat schept een band. Het is net een dropping: samen je weg zien te vinden op een onbekende plek.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Via Capello 23

Via Capello 23

(INTERVIEW) Christiaan Weijts: ‘Een roman mag niet volmaakt zijn’

De zon brandt op het glazen dak van de oranjerie van het Broelmuseum in Kortrijk. Het is zondagochtend in West-Vlaanderen, de kerkklokken luiden, en ik ga Christiaan Weijts interviewen voor een goedgevulde zaal van plaatselijke literatuurlezers met opvallend veel jonge gezichten. We zijn uitgenodigd door Het Penhuis, dat hier vijf keer per jaar literaire ontmoetingen organiseert.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Louteringsberg

Louteringsberg

Een klim, dat wel

Van de TT in Assen naar een riante woning op een heuvel, midden in het bos. Van flarden van verhalen over meerdere personages naar een duidelijke, zorgvuldig opgebouwde verhaallijn over één van hen: Marcus Kolpa, een Joodse intellectueel. Vergeleken met Dis (2006) is Louteringsberg in meerdere opzichten een verademing. Maar of het kan gelden als een heuse opvolger binnen de trilogie die Möring naar eigen zeggen opbouwt met deze romans die hun titels aan Dante ontlenen,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Ego Faber

Ego Faber

Elf september, Facebook en vooral veel Ego

Het is 11 september 2001 als Ego Faber en de naamloze ikfiguur uit Maurice Seleky’s debuutroman de eerste woorden met elkaar wisselen. Ze reizen samen in dezelfde trein; het is zo’n dag waarop wildvreemden ineens tegen elkaar beginnen te praten. Ego verkondigt resoluut: ‘Dit zal alles veranderen. Echt!’ En: ‘Ik denk dat deze aanslagen de cesuur zullen vormen in onze moderne geschiedenis.’ De ikfiguur,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Donderhart

Donderhart

Ritme van een hartslag

Een interessante functie als onderzoeksjournalist bij een kwaliteitsblad, een keurige woning in Brussel en een stabiele relatie met de intelligente advocate Véronique. Max Gosset, het hoofdpersonage uit Thomas Blondeaus tweede roman Donderhart, heeft op zijn minst een comfortabele uitgangspositie. Maar in de loop van de roman valt hij ten prooi aan twijfels en onzekerheden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: