Een geschiedenis van Rusland

Een geschiedenis van Rusland

Van Rurik tot Poetin

[Signalering] De Russische geschiedenis van de  Amsterdamse hoogleraar J.W. Bezemer is aan haar tiende druk toe. Marc Jansen heeft de taak op zich genomen om het boek aan te vullen met nieuwe hoofdstukken over de recente geschiedenis. Dit keer schreef hij over de regering van Dmitri Medvedev en de terugkeer van Poetin als president.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Keizer Wilhelm II

Keizer Wilhelm II

Krankzinnige ideeën van een irrationele vorst

[Signalering] Dit werk is een handzame samenvatting van de imposante  biografie die John Röhl over de laatste keizer van Duitsland, Wilhelm II (1888-1918) geschreven heeft. De keizer komt hierin naar voren als een irrationele, op macht beluste, antisemitische man die Duitsland met zijn impulsieve gedrag de Eerste Wereldoorlog in heeft gedreven. Met stijgende verbazing neemt de lezer kennis van alle krankzinnige ideeën die de keizer ontvouwde om Duitslands rechtvaardige plaats op het wereldtoneel op te eisen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Hitlers eerste slachtoffers

Hitlers eerste slachtoffers

Hoe de Holocaust begon en door één man bijna voorkomen werd

[signalering] Hoewel de ondertitel anders doet vermoeden, werd de Holocaust niet door één man bijna voorkomen. Dit boek laat zien dat het in 1933 mogelijk was om je te verzetten tegen de brute wetteloosheid van het nieuwe nazibewind. Tegelijkertijd was dat een zeer ongelijke strijd: het verzet van – in dit geval – Jozef Hartinger bleef uiteindelijk zonder gevolgen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De rafelranden van Europa

De rafelranden van Europa

Conflicthaarden en spanningen aan onze grenzen

[Signalering] Het buitenland staat bovenaan op de politieke agenda. Dat blijkt wel uit de ramp met de MH17 en de grote stroom vluchtelingen die Europa elke dag probeert te bereiken. In zijn boek De rafelranden van Europa bespreekt Ivo van de Wijdeven de historische wortels van de huidige internationale crises.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het Duitse wonder

Het Duitse wonder

Een kleine geschiedenis van de Bondsrepubliek

[Signalering] Hoe ontwikkelde Duitsland zich van Zusammenbruchgesellschaft en paria op het internationale  toneel in 1945 tot de  economische reus en het politieke hart van Europa dat het vandaag is? Edmond Hofland schetst de grote lijnen van de politieke geschiedenis van de Bondsrepubliek. De auteur levert geen nieuwe inzichten, maar biedt wel een handzaam overzichtswerk voor lezers die zich (beter) bekend willen maken met de geschiedenis van onze oosterbuur.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De hel van 1812

De hel van 1812

Nederlanders met Napoleon op veldtocht naar Rusland

[Signalering] Honger, kou en de stank van rottend paardenvlees slaan je tegemoet bij lezing van dit boek. Op basis van een indrukwekkende hoeveelheid informatie en getuigenissen biedt Bart Funekotter een boeiende inkijk in de wederwaardigheden van Nederlandse soldaten en officieren in Napoleontische  krijgsdienst. Na de inlijving van Nederland bij Frankrijk in 1810 voerde Napoleon de dienstplicht in,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

IJzeren Koninkrijk

IJzeren Koninkrijk

Een frisse blik op Pruisen

Pruisen… de eerste associaties met dit woord zijn kadaverdiscipline en militarisme. Dit was vroeger ook al zo. Geen wonder dat tijdens de Tweede Wereldoorlog volgens velen juist in Pruisen de sleutel lag voor de zogeheten Duitse kwestie: hoe er na de overwinning op Duitsland voor te zorgen dat het machtige land in het midden van Europa niet weer een oorlog zou ontketenen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: