Jongens zijn slimmer dan meisjes

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Best briljant

[Recensie] Het ziet er hip uit, de titel is modern, de eerste naam die je op de cover ziet is die van een Belg (Pedro de Bruyckere)… Tja, stom, zeg ik nu, dat ik dit boek niet serieuzer heb genomen toen het – al maanden geleden – uitkwam.

Want heerlijk nuchter halen De Bruyckere en zijn Utrechtse collega Casper Hulshof de bezem door de onderwijswetenschappen in Jongens zijn slimmer dan meisjes,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Participatie in het onderwijs

Participatie in het onderwijs

Onderzoek door leerlingen

[Recensie] Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, zegt hoogleraar Juliette Walma van der Molen. Iets doen met dat gegeven is de crux van het boek Participatie in het onderwijs, onderzoek met en door leerlingen (2014) van Petra Ponte.

Aanleiding voor het boek vormen de ervaringen met het LAMO-onderzoeksnetwerk (Leerlingen Als Mede-Onderzoekers) dat Ponte tussen 2008 en 2012 leidde vanuit de Hogeschool Utrecht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De pedagogisch sensitieve leraar

De pedagogisch sensitieve leraar

Pedagogiek

[Recensie] Naarmate de overheid meer focust op toetsing in het onderwijs, lijkt de aandacht voor pedagogiek juist toe te nemen. Want hoe houd je leerlingen heel in competitieve tijden? Hoe zorg je ervoor dat ze zo goed in hun vel zitten dat ze willen presteren?

Anouke Bakx brengt in De pedagogisch sensitieve leraar twee schijnbaar tegengestelde werelden bij elkaar: die van het opbrengstgericht werken en van de positieve ‘mindset’.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld