Open ogen in een kleurrijke klas

Open ogen in een kleurrijke klas

Leraar telt zwaar in kleurrijke klas

Verwachten we van leraren in een kleurrijke klas meer of andere competenties dan van een leraar in een ‘gewone’ klas? Deze vraag stelt Maaike Hajer in haar boek Open ogen in de kleurrijke klas. Het antwoord luidt ontkennend.

[Recensie] De tips en adviezen die Open ogen geeft,

Lees verder...

Volgers en vormers

Volgers en vormers

Onderwijs is opvoeden

Tobias Reijngoud maakte een boeiend boekje waarin hij opinieleiders laat filosoferen over de stelling: onderwijs is opvoeden. Kinderen leren wat de maatschappij van ze vraagt (ze worden volgers) en leren toch zelf te blijven denken (vormers).

[Recensie] Zal de wal het schip keren? Langzamerhand lijkt de oppositie tegen de grote nadruk op taal en rekenen in het Nederlandse onderwijs aan kracht te winnen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Best briljant

[Recensie] Het ziet er hip uit, de titel is modern, de eerste naam die je op de cover ziet is die van een Belg (Pedro de Bruyckere)… Tja, stom, zeg ik nu, dat ik dit boek niet serieuzer heb genomen toen het – al maanden geleden – uitkwam.

Want heerlijk nuchter halen De Bruyckere en zijn Utrechtse collega Casper Hulshof de bezem door de onderwijswetenschappen in Jongens zijn slimmer dan meisjes,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Participatie in het onderwijs

Participatie in het onderwijs

Onderzoek door leerlingen

[Recensie] Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, zegt hoogleraar Juliette Walma van der Molen. Iets doen met dat gegeven is de crux van het boek Participatie in het onderwijs, onderzoek met en door leerlingen (2014) van Petra Ponte.

Aanleiding voor het boek vormen de ervaringen met het LAMO-onderzoeksnetwerk (Leerlingen Als Mede-Onderzoekers) dat Ponte tussen 2008 en 2012 leidde vanuit de Hogeschool Utrecht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De pedagogisch sensitieve leraar

De pedagogisch sensitieve leraar

Pedagogiek

[Recensie] Naarmate de overheid meer focust op toetsing in het onderwijs, lijkt de aandacht voor pedagogiek juist toe te nemen. Want hoe houd je leerlingen heel in competitieve tijden? Hoe zorg je ervoor dat ze zo goed in hun vel zitten dat ze willen presteren?

Anouke Bakx brengt in De pedagogisch sensitieve leraar twee schijnbaar tegengestelde werelden bij elkaar: die van het opbrengstgericht werken en van de positieve ‘mindset’.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld