Standplaats Istanbul

Standplaats Istanbul

Verdomd interessant, maar gaat u verder

[Recensie] Een kloek boek is het, een maatje groter dan een gewone roman, dik 300 pagina’s stevig papier en een omslag met een ruime flap die je gemakkelijk tussen de bladzijden kunt steken als je ergens tussen twee artikelen bent gebleven. Hier is niet bezuinigd op de uitvoering. Het gaat dan ook om een jubileumboek van het Nederlands Instituut in Turkije.

Lees verder...

Dagen van inkeer

Dagen van inkeer

Over de top

[Recensie] Deze bundel verhalen van A.M. Homes is geschreven “met de voor haar zo kenmerkende humor en compassie over het moderne leven.” En ze weet ook “opnieuw de oppervlakkigheid en hypocrisie van Amerika bloot te leggen, zonder daarbij het menselijk aspect uit het oog te verliezen.”

Dat klinkt veelbelovend; maar na lezing resteert teleurstelling om verschillende redenen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Heterdaad

Heterdaad

Een compacte Herman Brusselmans

[Recensie] Je zou Heterdaad, geschreven door de imaginaire Noorse schrijver Frode Brandeggen een antiboek kunnen noemen. Zeker als je de parameters bekijkt: het is “geïnspireerd door de Franse Mouvement artistique du banalisme, een literaire beweging die het weglaten, het vermoorden van de spanning en het benadrukken van het onbetekenende hoog in het vaandel had staan.” Blijft er dan nog iets lezenswaardigs over?

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Het huis der spionnen

Het huis der spionnen

Superspion fikst het, alweer

[Recensie] De nieuwe Daniel Silva ligt klaar. Fijn voor de fans van een superspion die complotten en intelligente wapens bestrijdt met nog slimmere complotten en nog geniepiger wapentuig. Mag ik u voorstellen aan Gabriel Allon? Deze ultrageheime, semimilitair getrainde, de grootste terroristische aanslag ooit bestrijdende, taaier-dan-de-rest zijnde fikser is alle tegenstanders te slim af,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Sexdagboek

Sexdagboek

Overdaad schaadt

[Recensie] Is het een handboek? Haar eigen De schaamte voorbij (feministische klassieker), of toch een pamflet? Heleen van Royen onderzoekt haar motief voor een nogal gewaagd project: een jaar lang gaat ze alle seksuele handelingen tussen haar en partner Bart vastleggen in een sexdagboek. Al dubbend komt ze eruit: “Maar er moet een plek zijn waar seks frank en vrij wordt besproken.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Hippie

Hippie

Far out

[Recensie] Paulo Coelho is een begrip. De man verkocht alleen al van zijn boek De alchemist 32 miljoen exemplaren wereldwijd. Het algemene thema in zijn werk is de kunst van het vinden van je zielsbestemming, en dat spreekt meer dan een handvol mensen aan. Zijn trouwe fanschare ziet smachtend uit naar elk nieuw boek van de meester – de man die de raadselen des levens duidt.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De dochter van Crusoe

De dochter van Crusoe

Leven in een boek

[Recensie] Jane Gardam is geen onbekende in ons land. Haar Een onberispelijke man uit 2017 werd Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door en belandde op de bestsellerlijsten; twee van haar vorige romans wonnen belangrijke prijzen. Dat gaf wellicht uitgeverij Cossee de impuls om ook dit jongere werk uit 1985 voor de Nederlandse markt aan de vergetelheid te ontrukken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Tonio

Tonio

Onbeschrijflijk verdriet

[Recensie] Als er een verdriets-top-tien zou bestaan (vast wel, maar ik heb niet de moed hem op te zoeken) dan staat het overlijden van je kind daar absoluut bovenin. Voor ouders is het ondenkbaar dat je je zoon of dochter moet gaan begraven, in plaats van de natuurlijke gang van zaken – als ouder sterft men het eerste.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Staat en taboe – Politiek van de goede dood

Baas over eigen euthanasie?

[Recensie] Ergens halverwege de vorige eeuw in de Verenigde Staten van Amerika, een verlaten weg in de prairie. Een gebutste auto rijdt de weg af en stopt in de berm. De inzittenden zijn een man van 82 en een vrouw van 86. De man zet de motor af, omhelst en kust zijn vrouw, pakt uit het dashboardkastje een revolver en schiet zijn vrouw eerst een kogel door haar hart,

Lees verder...

Obsessie

Obsessie

Op het verkeerde been

[Recensie] Het is niet dat deze thriller alleen over seks gaat. Maar wel dat de aantrekkingskracht tussen man en vrouw hier een grote rol speelt. Zo groot dat de vrouwelijke advocate die verliefd wordt op de mannelijke bankier en het allemaal (excusez le mot) over zich heen krijgt, haar scherpte uit het oog verliest.

Lees verder...