Losers. Als de buren miljoenen winnen en jij niet

Lezer struikelt over stapels loterij-intriges

Begin 2006 viel in de Hoogstraat in het Brabantse Heusden de Postcode Kanjer ter waarde van 13,9 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij. Een vrouw die wel in de straat woonde maar geen lot had gekocht en dus niet in de prijzen viel terwijl dat voor haar buren wel het geval was,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De Russische timmerman

De Russische timmerman

Destructieve patiënt ongeloofwaardig

Maatschappelijke betrokkenheid speelt altijd een grote rol in het leven en werk van Conny Braam (Arnhem, 1948). Daarom volgde de AIVD haar jaren – en dat feit was weer aanleiding voor De Russische timmerman. Hoofdfiguur is Engel Henri Blazius, een veertigjarige man die ooit bekendheid in Nederland genoot als verdediger van een van terrorisme beschuldigde activist.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Lady Di en de verwildering

Lady Di en de verwildering

Dekkers nieuwe roman zaait verwildering

Hans Dekkers schrijft sinds 1994 romans, korte verhalen, toneelteksten en gedichten. Lady Di en de verwildering dat onlangs verscheen, is zijn vijfde roman, en dat hij een ervaren pen heeft is duidelijk vanaf de eerste bladzijde. Het boek heeft meerdere verhaallijnen, die Dekker uitwerkt door telkens andere personages aan het woord te laten.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Die zomer

Die zomer

Die zomer blijft steken in genre adolescentenroman

Wanda Reisel (Amsterdam, 1955) schrijft al proza sinds de jaren tachtig. Dat is duidelijk vanaf de eerste bladzijde van Die zomer, haar zevende roman, die begin september verscheen. Alle jonge, vlotschrijvende, veelbelovende auteurs die uitgeverijen ons graag presenteren ten spijt, is het een grote opluchting om als lezer nu gewoon eens een échte schrijver tegen te komen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Tweemaal zeventien

Tweemaal zeventien

Twee levens voorspelbaar verweven

Wanneer de zestienjarige Rosa Menalos zich steeds meer in de knel voelt zitten nu haar ouders in scheiding liggen, ontspoort ook haar eigen leven. Steeds minder komt ze thuis, steeds vaker brengt ze tijd door in het nachtleven. Zo ontmoet ze op een avond de veel oudere Sylvo. Al vanaf het begin weet en voelt ze dat de relatie beklemmend en verkeerd is.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Bederf is de weg van alle vlees en andere novellen

Zoektochten naar de richting van het leven

Het prettige van deze bundeling van ‘Bederf is de weg van alle vlees’, ‘Modelvliegen’, het eerder bibliofiel uitgegeven ‘Nachtzwemmen’ en ‘Een vrouw’ is dat zowel de uitgever als de auteur op zijn eigen website er geen grote pretenties over hebben: het is gewoon een goedkope uitgave van vier novellen die eerder – soms al jaren eerder – zijn gepubliceerd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Vingers van marsepein

Vingers van marsepein

Zweven tussen jeugd en volwassenheid

Vingers van marsepein is het verhaal van twee tienjarige kinderen afkomstig uit dezelfde buurt van Amsterdam – maar levend in een geheel andere tijd. Benjamin leeft nu; Bregtje in 1704.

Bregtje is het nichtje van de Nederlandse anatoom, zoöloog en botanicus Frederik Ruysch (1638 — 1731). Ruysch verwierf wereldfaam door de manier waarop hij duizenden lichamen en lichaamsdelen van mens en dier conserveerde en zo een bizarre en soms ronduit lugubere ‘kunstcollectie’ opbouwde.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Over de liefde

Over de liefde

Meijsing laat gedurfde thema’s liggen

Het boek Over de liefde, dat inmiddels al enkele weken in de top tien van de best verkochte boeken staat van de betere boekhandel, is de twaalfde roman van auteur Doeschka Meijsing. Het is bovendien een van haar eerste echt autobiografische romans. Daarmee onderscheidt Meijsing zich van vele auteurs. Menigeen begint een schrijverscarrière juist met autobiografisch getint werk (waarbij de critici zich dan direct afvragen of de auteur ook strikt literaire fictie kan produceren).

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Alleen voor helden

Alleen voor helden

Filmische structuur niet noodzakelijkerwijs een pré

De driehoeksverhouding is een eeuwenoud thema in de literatuur, en misschien is het juist daarom opmerkelijk dat zo vele moderne schrijvers zich aan dit beproefde thema wagen. Originaliteit en een verrassingelement horen een belangrijke rol te spelen in literatuur – dus als schrijver maak je je het wel erg moeilijk als je een zo vaak gebruikt thema in eigen,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De Walrus

De Walrus

Literatuur of letters?

In september gaf Bertram Mourits, redacteur van Uitgeverij Contact, in het Cultureel Supplement van het NRC Handelsblad de voorzet voor een debat over de aard van de moderne literatuur. Mourits betoogde dat waar literatuur vroeger aan minimale eisen moest voldoen, tegenwoordig vrijwel alles wat in kaftvorm verschijnt tot literatuur wordt bestempeld. Sterker nog – ook literaire uitgeverij zouden genres die vroeger nooit als literair doorgingen,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: