Stand-in

Stand-in

Stand-in?

Het liefst lees ik een boek als een op zichzelf staand iets. Soms kom je echter een boek tegen dat je zo aan iets anders doet denken, dat je er niet omheen kunt. Bijvoorbeeld in het geval van Stand-in, het romandebuut van Sieger Sloot (1977), acteur die onder meer bij het Ro Theater en Orkater speelde.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Een tuin in de tropen

Een tuin in de tropen

Opgestaan is plaats vergaan

In de vijfde klas van de middelbare school had ik een hele leuke lerares Engels. Behalve leuk, was ze ook een Harry Potterfan van het eerste uur. Toen de boeken ook in Nederland een daverend succes begonnen te worden vroeg ik haar dan ook een keer of ze dat niet hartstikke leuk vond. Dat ‘haar’ Harry Potter nu ook van honderdduizenden Nederlanders de waardering kreeg die zij altijd al had voor de tovenaarsleerling.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Het uur en de dag

Het uur en de dag

Romandebuut van een vakman

Maarten Asscher (1957) mag dan wel nog maar één roman op zijn naam hebben staan, een nieuwkomer in het literaire veld is hij zeker niet. Hij publiceerde reeds verhalen, essays en gedichten, is jarenlang in de literaire uitgeverij werkzaam geweest (meest recentelijk als directeur van uitgeverij Meulenhoff) en is nu directeur van Athenaeum Boekhandel.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Avond aan avond

Avond aan avond

Succesvol uitstapje van een scenarist

Onlangs debuteerde scenarist, schrijver en regisseur Frank Ketelaar (bekend van onder meer de series Bij ons in de Jordaan en De band en de films In Oranje en De uitverkorene) met zijn roman Avond aan avond. Dit boek vertelt het verhaal van de uitgerangeerde B-artiest Johnny Beverly.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Als een kinderhemd

Als een kinderhemd

Het kinderhemd buitenhangen

Het korte verhaal is een moeilijk genre, hoor je vaak. Niet alleen moeilijk om te schrijven, maar vooral ook moeilijk te verkopen. Persoonlijk snap ik niet dat er niet veel meer korte verhalen uitgegeven – en vooral – gelezen worden. In een goed kort verhaal zit misschien wel net zo veel leesplezier als in een volledige roman en je kunt het uitlezen terwijl je in de trein zit.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling:

De Zaadvergadering

De Zaadvergadering

Spitten en polderen

Persoonlijk ken ik de volkstuin alleen van door het treinraampje. Ik heb me eigenlijk nooit echt bewust afgevraagd wat al die mensen daar nu in zien, een beetje spitten op zo’n veldje van tien bij tien meter. Zelf koop ik mijn groente bij voorkeur in een zakje. Reeds gesneden en schoongemaakt hoef je de Chinese of Italiaanse groentemix alleen nog maar door de pan bami of macaroni te roeren.

Lees verder...

Recensie door:

Genres: