De laatste getuigen

De laatste getuigen

Wij zijn de laatsten die dingen nog weten

[Recensie] In januari van dit jaar verscheen De laatste getuigen van Svetlana Alexijevitsj. Dit antioorlogsboek is een mooi voorbeeld van een ‘collectieve roman’: een boek waarin mensen hun verhaal vertellen zonder tussenkomst van een verteller. De Wit-Russische schrijfster en onderzoeksjournaliste Alexijevitsj, die in 2015 de Nobelprijs voor de Literatuur won,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Bep Voskuijl. Het zwijgen voorbij

Bep Voskuijl. Het zwijgen voorbij

Biografie van de jongste helpster van het Achterhuis

[Recensie] Iedereen kent de geschiedenis van Anne Frank en het Achterhuis. Het meisje en haar dagboeken hebben een wereldwijde impact gehad en nog steeds worden haar dagboeken veel gelezen en wordt het Achterhuis (nu een museum) drukbezocht. De jonge Belg Jeroen de Bruyn raakte onder de indruk van het verhaal van Anne Frank.

Lees verder...

De sigarenfabriek van Isay Rottenberg

De sigarenfabriek van Isay Rottenberg

De verborgen geschiedenis van een joodse Amsterdammer in nazi-Duitsland

[Recensie] Een advertentie in het Nieuw Israëlitisch Weekblad bracht de nichtjes Hella en Sandra Rottenberg ertoe om onderzoek te doen naar de sigarenfabriek die hun grootvader Isay Rottenberg in bezit had in de jaren dertig in Duitsland. In de advertentie werd melding gemaakt van een compensatiefonds voor erfgenamen van vervolgde en beroofde joden in nazi-Duitsland.

Lees verder...

De noordse mythen

De noordse mythen

De nazaten van Troje

[Recensie] Carolyne Larrington is mediëviste en doceert middeleeuwse Engelse literatuur aan St. John’s College in Oxford. Zij is onder andere gespecialiseerd in Oudijslandse literatuur. In de inleiding van De noordse mythen. Goden en helden van het oude Scandinavië legt Larrington uit dat de kennis die wij hebben over de noordse goden- en heldenverhalen voor een groot deel te danken is aan het werk van een man: Snorri Sturluson (1179-1241).

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

De eeuw van Charlie Chaplin

De eeuw van Charlie Chaplin

Door de ogen van de grote komiek

[Recensie] In De eeuw van Charlie Chaplin laat schrijver en criticus Matthijs de Ridder het verhaal zien van een wervelend tijdperk, gezien door de ogen van filmicoon Charlie Chaplin. In 1914 verscheen de eerste film met Chaplin en binnen een jaar was hij wereldberoemd. Tegelijkertijd werd deze veelzijdige komiek meegesleurd in de maatschappelijke debatten van zijn tijd.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

De dochter van Stalin

De dochter van Stalin

Het veelbewogen leven van Svetlana Alliloejeva

[Recensie] Dit boek vertelt het levensverhaal van Svetlana Alliloejeva, de enige dochter van Jozef Stalin, de beruchte dictator van de Sovjet-Unie tussen 1924 en 1953. In meer dan 500 pagina’s krijgen we inzicht in haar leven, een kijk op haar complexe karakter en op de strijd die ze haar hele leven voerde tegen de last van haar achternaam.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Hanna Reitsch

Hanna Reitsch

Vliegen voor Hitler

[Recensie] In dit niet al te dikke boekje schetst schrijver Peter Steeman de belevenissen van een Duitse pilote, genaamd Hanna Reitsch, Vliegende “superster” van Nazi-Duitsland, geëmancipeerd avant la lettre. Alhoewel de naam nu bij velen niet bekend in de oren zal klinken, was Reitsch in de periode voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog een bekende persoonlijkheid in Duitsland en zelfs daarbuiten.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: