Wie ik aan het zijn was

Wie ik aan het zijn was

Toneelacademieliefde

[Recensie] Anne van Veen heeft een boek geschreven dat schuurt. In het hoofd dan toch, en niet enkel aan de vingertoppen die na het omslaan van een aantal verwarrende pagina’s onzeker op de kaft blijven hangen. Met Wie ik aan het zijn was debuteerde Van Veen al in 2015. Het thema dat ze aansnijdt is een paar jaar later nog altijd bijzonder actueel.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Vreemdeling met dezelfde droom

Vreemdeling met dezelfde droom

De deceptie van een droom

In Vreemdeling met dezelfde droom volgen we een groep Joodse pioniers die Europa en Rusland zijn ontvlucht. Vijfenzeventig idealisten laten het leven dat ze kennen achter zich om met woest optimisme een kibboets op te zetten. Een moederland voor alle Joden. Vijfenzeventig idealisten die geloven dat God niet in de synagoge te vinden is maar op het land.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De avond is ongemak

De avond is ongemak

Overeind blijven bij verdriet

[Recensie] De avond is ongemak is een aangrijpend verhaal over het verlies van een broer. Een verhaal over hoe leegte en eenzaamheid genadeloos toe kan slaan. Op poëtische en indringende wijze neemt de schrijfster ons mee met Jas, een tienjarig meisje wiens broer verdrinkt in een wak tijdens het schaatsen. De impact van de dood op het gereformeerde boerengezin wordt levendig zichtbaar gemaakt door de ogen van Jas.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het is maandag vandaag

Het is maandag vandaag

Doelloos struinen door andermans huizen

[Recensie] Julia is halverwege de twintig en werkt als schoonmaakster. De huizen waarin ze schoonmaakt vormen het decor voor ongemakkelijke ontmoetingen met allerhande bewoners.

Julia doet aan ontsnappen en vermijden. Naast het veelvuldig drinken van wijn, het overmatig gebruik van pijnstillers, en het leegeten van de koelkasten van haar klanten, biedt haar werk ook welkome ontsnappingsmogelijkheden.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: