Fields of Battle

Fields of Battle

Retracing Ancient Battlefields

[Recensie] In the study of ancient battles scholars often focus solely on the battlefield and the combatants, but to provide the fullest understanding it’s also necessary to retrace the events that led to armies facing one another. Moreover, archaeological excavation work remains uncommon in studying ancient battles, although the evidence from these archaeological sites can sometimes fill gaps in our understanding.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Classic Beauties

Classic Beauties

Europese classicisme uit Rusland

[Recensie] Bij de wonderschone tentoonstelling Classical Beauties in de Hermitage is de gelijknamige tentoonstellingspublicatie verschenen waarbij net als in de tentoonstelling de adembenemend mooie kunst uit de Canova-collectie centraal staat. Als bezoeker ervaar je wandelend door de tentoonstelling de hoogtepunten van de Grand Tour van een aantal eeuwen geleden. Naast Canova zijn dat werken van kunstenaars als Thorvaldsen,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Ik geef om jou

Ik geef om jou

Naastenliefde door de eeuwen heen

[Recensie] “Heb je naaste lief als jezelf” is een bekende uitspraak afkomstig uit de bijbel, maar eigenlijk een universele leefregel. Van oudsher bestaan er initiatieven om voor elkaar te zorgen, zoals kloosters, kerken, armenhuizen, weeshuizen en andere voorzieningen voor zieken en ouden van dagen. Ook vandaag de dag nog verbindt het bekommeren om je medemens personen met elkaar.

Lees verder...

1001 vrouwen in de 20ste eeuw

1001 vrouwen in de 20ste eeuw

Een megalomaan project

[Recensie] Het is misschien een beetje als een slager die zijn eigen vlees kleurt, maar ik waag me er toch aan. Ik ben namelijk één van de ruim tweehonderd auteurs die heeft meegewerkt aan het megalomane project dat tegenwoordig bekend staat onder de noemer 1001 Vrouwen, maar is begonnen als het Digitaal Vrouwenlexicon Nederland.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De vrolijke Frankenstein

De vrolijke Frankenstein

De maakbare mens

Wie kent die beroemde scène niet? Een uitzinnige Victor Frankenstein haalt de hendel over, zijn creatie opent de ogen, en de dokter roept “It’s alive!” Op de tafel vastgebonden ligt een schepsel met elektroden op zijn hoofd. Zodra een elektrische vonk zijn monsterlijke lichaam treft, komt hij tot leven. Rijksmuseum Boerhaave en de Museumfabriek vierden afgelopen jaar het jubileum van Frankenstein.

Lees verder...

Holland-Amerika Lijn

Holland-Amerika Lijn

Geschiedenis van een rederij

[Recensie] De geschiedenis van de Holland-Amerika Lijn (HAL) is een verhaal vol ups en downs, dat zich laat lezen als een spannende roman. Vele emigranten staken met de HAL de Atlantische Oceaan over, om een nieuw bestaan op te bouwen in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Het vrachtvervoer tussen West-Europa en Amerika, met schepen als de Diemerdijk en de Kinderdijk,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Van Rome naar Romeins

Van Rome naar Romeins

[Recensie] Van Rome naar Romeins verschijnt tegelijk met de herinrichting van de Romeinse afdeling in het Allard Pierson Museum in het kader van het internationaal netwerk Keys to Rome. Het Romeinse Rijk ontsloten. Hoewel het boek gelijktijdig verschijnt is het niet zozeer een catalogus van de Romeinse collectie van het museum, maar vooral ook een overzichtswerk over de dynamiek en diversiteit binnen het Romeinse wereldrijk.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Metronome

Metronome

[Recensie] Métronome – In het ritme van de metro door de geschiedenis van Parijs vertelt de geschiedenis van Parijs. Het boek is geschreven door Lorànt Deutsch, een Franse schrijver en acteur die op zoek ging naar de overblijfselen van de oude stad aan de hand van 21 metrostations. Na vijf jaar onderzoek naar de stad schreef hij Métronome.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Tuinen van Paleis Het Loo

Tuinen van Paleis Het Loo

Jacht- en zomerpaleis van de Oranjes

[Recensie] Aan de rand van Apeldoorn ligt Paleis Het Loo, het voormalig Koninklijk Paleis. Sinds 1984 is het paleis opengesteld voor publiek en als museum te bezoeken. De geschiedenis van het paleis gaat terug tot 1684 toen stadhouder Willem III het middeleeuwse jachtslot Het Loo inclusief de omringende gebouwen, bossen, landerijen en waterlopen kocht.

Lees verder...

Dynastie

Dynastie

Portretten van de Oranjes

[Recensie] De portretten van stadhouders, koningen en koninginnen, prinsen en prinsessen uit de Oranje-dynastie behoren tot de Koninklijke Verzamelingen en hebben tegenwoordig bijna allemaal een plekje gekregen in de permanente inrichting van het Koninklijk Paleis Amsterdam. In de tentoonstelling Dynastie. Portretten van Oranje-Nassau wil het Koninklijk Paleis Amsterdam de focus leggen op deze prachtige portretcollectie,

Lees verder...