200 soorten groen – Botanische kunst van Franz en Ferdinand Bauer

Uitzonderlijke botanische kunstwerken

Het Teylers Museum organiseerde in het voorjaar van 2019 een overzichtstentoonstelling de botanische kunstenaars Franz en Ferdinand Bauer. Een thema dat goed past bij het wetenschapsmuseum. Rond 1800 vormde botanie immers een van de voorposten van de wetenschap. en een spil in de wedijver tussen Europese mogendheden. Wie als eerste een nieuw nuttig gewas bemachtigde,

Lees verder...

Hermanus Willem Koekkoek (1867-1929), Schilder en illustrator van oorlog en vrede

Ode aan een bijzondere kunstenaar

[Recensie] Het onderzoek naar Hermanus Willem Koekkoek startte toen auteur Jos Hilkhuijsen werkzaam was als conservator van de deelcollectie picturalia van het voormalige Koninklijk Nederlands Leger- en Wapenmuseum  ‘Generaal Hoefer’, oftewel het toenmalige Legermuseum in Delft. Het was tijdens de verhuizing naar het Nationaal Militair Museum in Soesterberg dat Hilkhuijsen tijdens het checken van het zolderdepot stuitte op paginagrote illustraties van de Russisch-Japanse Oorlog,

Lees verder...

De Schatkamer!

De Schatkamer!

Meesterwerken uit de Hermitage

[Recensie] Dit jaar, 2019, is voor de Hermitage Amsterdam een jubileumjaar. In 2019 wordt namelijk gevierd dat 25 jaar geleden de Stichting Vrienden van de Hermitage in Nederland is opgericht en dat vijftien jaar geleden de eerste Hermitage aan de Amstel werd opgericht. De tentoonstellingen in Amsterdam waren zeer divers van opzet, maar toonden toch elke keer weer de Hermitage als encyclopedisch museum.

Lees verder...

Mesdag & Colenbrander

Mesdag & Colenbrander

Colenbranders kleurenpalet van de Mesdag Collectie

[Recensie] Het kunstenaarsechtpaar Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten kochten als eerste het modern vormgegeven aardewerk van de ontwerper Theo Colenbrander voor hun woonhuis en voor hun museum. Zij begonnen hiermee aan het einde van de negentiende eeuw. Samen brachten zij van deze pionier van het Nederlandse vernieuwingsaardewerk een omvangrijke en belangrijke collectie bij elkaar van kaststellen,

Lees verder...

Middeleeuwse tuinen

Middeleeuwse tuinen

Aardse paradijzen in oost en west, 1200-1600

[Recensie] Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden presenteert in de zomer van 2019 de tentoonstelling getiteld Middeleeuwse tuinen: aardse paradijzen in oost en west. In deze tentoonstelling staan de tuinen uit het oosten en westen centraal. Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie waarin de verschillende tuinen uit de periode van 1200 tot 1600 aan bod komen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kijken, proeven, denken. Essays over kunst, kritiek en filosofie,

Kijken, proeven, denken

“Doorgaans ziet men een kunstwerk als een passief object. Kunst is iets waar we óver spreken, nadenken, reflecteren en discussiëren. Er is echter een veel actievere rol voor kunst weggelegd waarbij de kunst en de filosofie elkaar juist aanvullen en nodig hebben. Universitair docent kunst- en cultuurfilosofie Thijs Lijster neemt dit uitgangspunt als onderwerp voor zijn boek ‘Kijken,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De Germanen en het Christendom

De Germanen en het Christendom

Een inkijkje in de vroege historie van christelijk Europa

[Recensie] In het Rijksmuseum van Oudheden presenteerde  de Vlaamse historicus Pierre Trouillez dinsdag 14 mei 2019, de herziene uitgave van De Germanen en het Christendom. Het boek gaat over de boeiende overgangsperiode van de klassieke oudheid naar de middeleeuwen en de ontmoeting van de Germaanse wereld met het Christendom.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het leven in Rome

Het leven in Rome

Het eerste satireboek

[Recensie] De Romeinse dichter Quintus Horatius Flaccus (65-8 voor Christus) geldt als een van de allergrootsten uit de antieke literatuur. Toen hij in 35 voor Christus zijn debuutalbum Het leven in Rome uitbracht was hij nog zeer bescheiden. In zijn satiren spreekt Horatius op luchtige wijze over zichzelf en zijn leven, maar ook over de belangrijke personen die hij heeft ontmoet zoals Maecenas en Vergilius.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Landverhuizers in de Oudheid

[Recensie] Het thema van deze Week van de Klassieken is migratie, oftewel het verschijnsel dat mensen met een bepaalde identiteit elders gaan wonen bij mensen met een andere identiteit. Het is een actueel thema aangezien de Nationale Archeologiedagen vorig jaar hetzelfde thema centraal stelden en de Romeinweek vorig jaar als onderwerp mobiliteit kozen. Het boekje Wahibre-em-achet en andere Grieken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Rembrandt en het Mauritshuis

Rembrandt en het Mauritshuis

Over de totstandkoming van de collectie

[Recensie] Een van de belangrijkste collecties Rembrandts is te vinden in het Mauritshuis in Den Haag. Dit jaar is het 350 jaar geleden dat Rembrandt stierf en dat wordt herdacht met diverse tentoonstellingen, zo ook in het Mauritshuis. In de tentoonstelling Rembrandt en het Mauritshuis worden alle achttien schilderijen die ooit onder de naam ‘Rembrandt’ in de collectie van het museum zijn gekomen belicht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: