De rare reisgids

De rare reisgids

Nederland in 99 schandalen

[Recensie] Met veel humor laten wetenschapsjournalisten Willem Koert en Korné Versluis in De rare reisgids de lezer de verborgen, donkere kant van Nederland zien aan de hand van 99 kleine en grote schandalen: van de studio waar het smurfenlied werd opgenomen tot de nagebouwde Ark van Noach van Johan Huibers en van de snoepwinkel waar je ‘jodenvet’ kunt kopen tot de UFO-landingsplaats in Houten.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Beperkt

Beperkt

Hoe de Romeinen omgingen met mensen met een beperking

[Recensie] Het boek Beperkt? Gehandicapten in het Romeinse Rijk richt zich op een voor de oudheid grotendeels onontgonnen onderwerp: gehandicapten. Christian Laes startte in 2008 met zijn onderzoek naar disability history en raakte gefascineerd door het onderwerp. Ook kwam hij tot de ontdekking dat er voor de Romeinse oudheid nog geen overzichtswerk over gehandicapten bestaat en hij heeft de schone taak op zich genomen zo’n publicatie op te stellen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum

Pareltjes uit de maritieme geschiedenis

[Recensie] Het Scheepvaartmuseum brengt met de publicatie Het Scheepvaartmuseum, verhalen over de zee in 100 iconen de pareltjes uit de collectie naar de voorgrond, van schilderijen en scheepsmodellen tot atlassen, globes en navigatie-instrumenten. Het boek toont aan de hand van deze verschillende objecten de rol van de zee voor Nederland door de geschiedenis heen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Ode aan de brief

Ode aan de brief

Geschiedenis van een verdwijnend fenomeen

[Recensie] In het boek Ode aan de brief. Kroniek van een verdwijnend fenomeen neemt Garfield de lezer mee op ontdekkingstocht door de geschiedenis van de brief en de daarbij behorende opkomst van de posterijen, introductie van postzegels en het begin van de e-mail.

Simon Garfield is een geprezen auteur van non-fictieboeken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Mesdag en Japan

Mesdag en Japan

Fascinatie voor Japanse kunst

[Recensie] Het boek Mesdag en Japan is het eerste in een nieuwe boekenreeks waarin telkens een deel van de Mesdagcollectie centraal staat: De Mesdag Collectie in focus. Mesdag en Japan is niet alleen het eerste boek in deze reeks, maar ook het boek bij de tentoonstelling Mesdag & Japan.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kabinetten, galerijen en musea

Kabinetten, galerijen en musea

De geschiedenis van het verzamelen en presenteren

[Recensie] Het imposante werk Kabinetten, galerijen en musea. Het verzamelen en presenteren van naturalia en kunst van 1580 tot heden biedt een overzicht van de geschiedenis van het verzamelen en tentoonstellen van objecten. De publicatie stond onder redactie van Ellinoor Bergvelt (leerstoelgroep Cultuurgeschiedenis van Europa, Universiteit van Amsterdam), Debora J.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kruseman

Kruseman

Kunstbroeders uit de Romantiek

[Recensie] Het werk Kruseman. Kunstbroeders uit de Romantiek is van de hand van Marjan van Heteren en Merel van den Nieuwenhoef. Marjan van Heteren is conservator negentiende-eeuwse kunst en collecties bij Museum Jan Cunen en heeft al tentoonstellingen en publicaties over verschillende kunstenaars op haar naam staan, waaronder Willem Roelofs, Jacob Maris en Jan Hendrik Weissenbruch.

Lees verder...

De IJzeren Eeuw

De IJzeren Eeuw

Industriële revolutie in Nederland

[Recensie] Het boek De IJzeren EeuwHet begin van het moderne Nederland vertelt het verhaal van een eeuw die langzaam op gang kwam, de negentiende eeuw. In de geschiedschrijving is de eeuw lange tijd ongenoemd geweest, al was er in de negentiende eeuw zelf wel een naam voor de periode gevonden,

Lees verder...

De aquarel

De aquarel

Bloeitijd van Hollandse meesters uit de negentiende eeuw

[Recensie] De aquarel. Koekkoek, Mesdag, Israëls, Mauve, Weissenbruch, Maris, Breitner, Monderiaan, Witsen en anderen verschijnt bij de dubbeltentoonstelling De aquarel in het Teylers Museum in Haarlem en De Mesdag Collectie in Den Haag. De publicatie en tentoonstelling tonen een overzicht van de bloeitijd van de Hollandse meesters in de aquarelkunst van de negentiende eeuw.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

The Frick Collection

The Frick Collection

Het leven en werk van Henry Clay Frick

[Recensie] Het werk The Frick Collection, kunstschatten uit New York verschijnt [2015/red.] bij de gelijknamige tentoonstelling in het Mauritshuis in Den Haag. Het werk biedt naast een prachtig geïllustreerde catalogus bij de tentoongestelde werken, ook achtergrondinformatie. Zo wordt inzicht gegeven in het leven van de verzamelaar achter de kunstcollectie,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: