National Trust: Hollandse meesters uit Britse landhuizen

Hollandse meesters uit Britse landhuizen

[Recensie] Het Mauritshuis had enkele maanden geleden de primeur toen zijn de mooiste en bijzonderste Hollandse schilderijen uit landhuizen die door de National Trust worden beheerd in Engeland, Wales en Noord-Ierland tentoon konden stellen. De Trust is een Britse liefdadigheidsorganisatie die werd opgericht in 1895 met het motto ‘for ever, for everyone’. Inmiddels beheert de National Trust zon tweehonderd historische landhuizen en vele landschappen in Engeland,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Scheffer – Renan – Psichari

Scheffer – Renan – Psichari

Een Franse cultuur- en familiegeschiedenis, 1815-1914

[Recensie] Prof. dr. H.L. Wesseling is emeritus hoogleraar algemene geschiedenis in Leiden. Hij is gespecialiseerd in zijn geliefde onderwerp Frankrijk. Het is ook Wesseling geweest die koning Willem-Alexander destijds begeleidde bij zijn doctoraal scriptie over De Gaulle en diens houding ten opzichte van de NAVO. Zelf schreef hij zijn doctoraalscriptie over Ernest Psichari,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Klassiek

Klassiek

Geschiedenis van de Grieks-Romeinse wereld

[Recensie] Anton van Hooff (1943), de auteur van Klassiek. Geschiedenis van de Grieks-Romeinse wereld is bekend van zijn werken over de Klassieke Oudheid. Eerder verschenen van zijn hand Nero & Seneca, Athene en Marcus Aurelius. Van Hooff was tot 2008 hoofddocent klassieke geschiedenis aan de Universiteit Nijmegen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Goden van Egypte

Goden van Egypte

Handzame en beknopte introductie in de Egyptische godenwereld

[Recensie] De publicatie Goden van Egypte. Van A tot Seth is een handzame gids met beknopte informatie over diverse Egyptische Goden. Het boekje is verschenen bij de tentoonstelling Goden van Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en behandelt ook de goden die in de tentoonstelling terugkomen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Op de kaart

Op de kaart

Geschiedenis van de cartografie

[Recensie] “Een vrolijke kijk op de geschiedenis van landkaarten, bomvol anekdotes en virtuoos geschreven,” zo staat op de achterflap van Op de kaart. Ik kan me daar helemaal in vinden. Het boek van Simon Garfield biedt een ontdekkingsreis door de geschiedenis van de kaart. Het is echter geen standaard geschiedeniswerk. Garfield belicht allerlei aspecten die de kaart en haar makers door de eeuwen heen heeft gekend.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De grote Rubens Atlas

De grote Rubens Atlas

De reizen van meester-schilder Peter Paul Rubens

[Recensie] Peter Paul Rubens werd op 28 juni 1577 geboren in het Duitse Siegen. Het gezin uit Antwerpen was daarheen uitgeweken vanwege het protestantse geloof van vader Rubens. Na zijn overlijden keerden de overgebleven gezinsleden terug naar Antwerpen. Peter Paul ging als leerling-schilder in de leer bij Otto van Veen waar zijn talent al snel werd ontdekt.

Lees verder...

De man die miljoenen levens redde

De man die miljoenen levens redde

De man die het lichaam namaakte

‘Als de mens de werking van een orgaan kent, moet hij in staat zijn het te bouwen.’ – W.J. Kolff

[Recensie] Geboren Leidenaar Willem Kolff was de belangrijkste pionier van een mondiale generatie artsen en ingenieurs die oplossingen voor orgaanfalen zocht via de medische en later biomedische techniek.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kookboek van de Gouden Eeuw

Kookboek van de Gouden Eeuw

Culinaire geschiedenis in woord en beeld

[Recensie] Het Kookboek van de Gouden Eeuw werd op 25 april 2018 gepresenteerd in de Schreierstoren in Amsterdam. Het was een knusse bijeenkomst voor een bijzonder boekje dat de smaak van de Gouden Eeuw op zeer fraaie wijze terugbrengt in de hedendaagse koken. Culinair historica Manon Henzen heeft aan de hand van vlot geschreven hoofdstukjes de diverse aspecten van de zeventiende-eeuwse keuken op papier gezet en geïllustreerd met prachtig historisch beeldmateriaal zoals schilderijen en gravures van Hollandse meesters.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Fields of Battle

Fields of Battle

Retracing Ancient Battlefields

[Recensie] In the study of ancient battles scholars often focus solely on the battlefield and the combatants, but to provide the fullest understanding it’s also necessary to retrace the events that led to armies facing one another. Moreover, archaeological excavation work remains uncommon in studying ancient battles, although the evidence from these archaeological sites can sometimes fill gaps in our understanding.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Classic Beauties

Classic Beauties

Europese classicisme uit Rusland

[Recensie] Bij de wonderschone tentoonstelling Classical Beauties in de Hermitage is de gelijknamige tentoonstellingspublicatie verschenen waarbij net als in de tentoonstelling de adembenemend mooie kunst uit de Canova-collectie centraal staat. Als bezoeker ervaar je wandelend door de tentoonstelling de hoogtepunten van de Grand Tour van een aantal eeuwen geleden. Naast Canova zijn dat werken van kunstenaars als Thorvaldsen,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: