De Germanen en het Christendom

De Germanen en het Christendom

Een inkijkje in de vroege historie van christelijk Europa

[Recensie] In het Rijksmuseum van Oudheden presenteerde  de Vlaamse historicus Pierre Trouillez dinsdag 14 mei 2019, de herziene uitgave van De Germanen en het Christendom. Het boek gaat over de boeiende overgangsperiode van de klassieke oudheid naar de middeleeuwen en de ontmoeting van de Germaanse wereld met het Christendom.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het leven in Rome

Het leven in Rome

Het eerste satireboek

[Recensie] De Romeinse dichter Quintus Horatius Flaccus (65-8 voor Christus) geldt als een van de allergrootsten uit de antieke literatuur. Toen hij in 35 voor Christus zijn debuutalbum Het leven in Rome uitbracht was hij nog zeer bescheiden. In zijn satiren spreekt Horatius op luchtige wijze over zichzelf en zijn leven, maar ook over de belangrijke personen die hij heeft ontmoet zoals Maecenas en Vergilius.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Wahibre-em-achet en andere Grieken

Landverhuizers in de Oudheid

[Recensie] Het thema van deze Week van de Klassieken is migratie, oftewel het verschijnsel dat mensen met een bepaalde identiteit elders gaan wonen bij mensen met een andere identiteit. Het is een actueel thema aangezien de Nationale Archeologiedagen vorig jaar hetzelfde thema centraal stelden en de Romeinweek vorig jaar als onderwerp mobiliteit kozen. Het boekje Wahibre-em-achet en andere Grieken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Rembrandt en het Mauritshuis

Rembrandt en het Mauritshuis

Over de totstandkoming van de collectie

[Recensie] Een van de belangrijkste collecties Rembrandts is te vinden in het Mauritshuis in Den Haag. Dit jaar is het 350 jaar geleden dat Rembrandt stierf en dat wordt herdacht met diverse tentoonstellingen, zo ook in het Mauritshuis. In de tentoonstelling Rembrandt en het Mauritshuis worden alle achttien schilderijen die ooit onder de naam ‘Rembrandt’ in de collectie van het museum zijn gekomen belicht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Luilekkerland

Luilekkerland

400 jaar koken in Nederland

[Recensie] Voor het boek Luilekkerland hebben vader en dochter Kleyn gebruik gemaakt van een historische collectie kookboeken uit de bijzondere collecties van de Universiteit van Amsterdam. Binnen deze collectie zijn zeker zo’n twintigduizend boeken over eten en drinken te vinden. Het gaat dan om boeken over bijvoorbeeld etiquette, menuleer, tafelschikking, voedingsleer,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Nubië. Land van de zwarte farao’s

Nubië. Land van de zwarte farao’s

Nubische schatten

[Recensie] De tentoonstelling en het bijbehorende boek Nubië. Land van de zwarte farao’s vinden hun oorsprong in de traditie van het Drents Museum om weer een nieuw, spraakmakend project naar het museum te krijgen. Andere spectaculaire tentoonstellingen waren Het terracotta leger van Xi’an (2008), De Gouden Eeuw van China – Tangdynastie (2011), Vikingen! (2012), De Dode Zeerollen (2013-2014),

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

National Trust: Hollandse meesters uit Britse landhuizen

Hollandse meesters uit Britse landhuizen

[Recensie] Het Mauritshuis had enkele maanden geleden de primeur toen zijn de mooiste en bijzonderste Hollandse schilderijen uit landhuizen die door de National Trust worden beheerd in Engeland, Wales en Noord-Ierland tentoon konden stellen. De Trust is een Britse liefdadigheidsorganisatie die werd opgericht in 1895 met het motto ‘for ever, for everyone’. Inmiddels beheert de National Trust zon tweehonderd historische landhuizen en vele landschappen in Engeland,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Scheffer – Renan – Psichari

Scheffer – Renan – Psichari

Een Franse cultuur- en familiegeschiedenis, 1815-1914

[Recensie] Prof. dr. H.L. Wesseling is emeritus hoogleraar algemene geschiedenis in Leiden. Hij is gespecialiseerd in zijn geliefde onderwerp Frankrijk. Het is ook Wesseling geweest die koning Willem-Alexander destijds begeleidde bij zijn doctoraal scriptie over De Gaulle en diens houding ten opzichte van de NAVO. Zelf schreef hij zijn doctoraalscriptie over Ernest Psichari,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Klassiek

Klassiek

Geschiedenis van de Grieks-Romeinse wereld

[Recensie] Anton van Hooff (1943), de auteur van Klassiek. Geschiedenis van de Grieks-Romeinse wereld is bekend van zijn werken over de Klassieke Oudheid. Eerder verschenen van zijn hand Nero & Seneca, Athene en Marcus Aurelius. Van Hooff was tot 2008 hoofddocent klassieke geschiedenis aan de Universiteit Nijmegen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Goden van Egypte

Goden van Egypte

Handzame en beknopte introductie in de Egyptische godenwereld

[Recensie] De publicatie Goden van Egypte. Van A tot Seth is een handzame gids met beknopte informatie over diverse Egyptische Goden. Het boekje is verschenen bij de tentoonstelling Goden van Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en behandelt ook de goden die in de tentoonstelling terugkomen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: