Hubert de Givenchy – To Audrey with Love

Het verhaal van de vriendschap tussen filmster Audrey Hepburn en couturier Givenchy

[recensie] Audrey Hepburn werd wereldberoemd met haar elegantie, stijl en filmtalent. Ze hoort, met Sophia Loren en Brigitte Bardot, tot de belangrijkste actrices uit de jaren vijftig. Hepburn kon zich in vele rollen inleven, variërend van die van prostituee in Breakfast at Tiffany’s,

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Anna Paulowna

Anna Paulowna

Kleurrijke beschrijving van het leven van Anna Paulowna

[Recensie] “Het leven van Anna Paulowna laat zich lezen als een boek.” Zo eindigt kunsthistoricus en conservator van het Loo, Paul Rem, de inleiding van het boek bij de tentoonstelling Anna Paulowna, kleurrijke koningin. De tentoonstelling werd in 2016 georganiseerd toen Anna Paulowna tweehonderd jaar geleden naar Nederland kwam.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Ferdinand Bol

Ferdinand Bol

Eerbetoon aan de eerste bewoner van Keizersgracht 672

[Recensie] In het hart van de Amsterdamse grachtengordel ligt aan de Keizersgracht 672 Museum Van Loon, dat sinds 1973 voor publiek is opengesteld. In het museum kunnen bezoekers de sfeer proeven van de rijkdom die de stad in de zeventiende eeuw beleefde. Wat velen echter niet weten is dat het een van de weinige plekken – naast het Rembrandthuis – is waar men kan zien hoe groot het aanzien van kunstenaars was in de zeventiende eeuw.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Romanovs & Revolutie

Romanovs & Revolutie

Het einde van het Russische Tsarendom

[Recensie] De Russische Revolutie vond in 2017 exact honderd jaar geleden plaats. Voor de Hermitage Amsterdam was dat reden om dit kantelpunt in de Russische geschiedenis als onderwerp voor een tentoonstelling en boek te nemen. De tentoonstelling en gelijknamige publicatie 1917. Romanovs en Revolutie – Het einde van een monarchie brengen niet alleen de Russische Revolutie onder de aandacht,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Zuiderburen

Zuiderburen

Vlamingen in Holland

[Recensie] In de herfst en winter van 2017-2018 zijn in Den Haag drie presentaties van kunstwerken uit Antwerpen te zien. Zo is in de vaste opstelling van het Mauritshuis een Hollands-Vlaams onderonsje gecreëerd door bij het schilderij van Jan Steen dat het spreekwoord ‘Zoals de ouden zongen, piepen de jongen’ uitbeeld het Antwerps doek met hetzelfde onderwerp van Jacob Jordaens te plaatsen.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Art Deco Paris

Art Deco Paris

Franse art deco in het Haagse Gemeentemuseum

[Recensie] Het Gemeentemuseum Den Haag is een museum voor moderne kunst dat toegepaste kunsten en vormgeving verzamelt. Hierdoor is het museum een instituut met een brede verzameling en dat sluit goed aan bij verschillende stromingen aan het begin van de twintigste eeuw die samenkomen in de Franse art deco. Het Franse art deco is als het ware op te vatten als een amalgaam van elementen uit moderne stromingen,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Mythen moet je niet geloven

Mythen moet je niet geloven

Over het waarheidsgehalte van de Griekse mythologie

[Recensie] Het Rijksmuseum van Oudheden organiseerde op 25 november 2016 een interessante middag over de achtergrond van mythen. De middag stond in het teken van het nieuwste boek van de Nederlandse classicus Hugo Koning. Koning is docent Griekse en Latijnse Talen en Culturen aan de Universiteit Leiden en geeft daarnaast Grieks en Latijn op het Stanislascollege in Delft.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kijk Amsterdam 1700-1800

Kijk Amsterdam 1700-1800

De mooiste stadsgezichten van de hoofdstad

[Recensie] Het Stadsarchief Amsterdam bezit een rijke collectie tekeningen en prenten. Kunstenaars als Jacob Cats, Reinier Vinkeles, H.P. Schouten en Jan de Beijer namen in de 18e eeuw de tijd om Amsterdam als levendige stad tot in detail te vereeuwigen. Het getekende stadsgezicht maakte een ongeëvenaarde bloei door. Tekenaars reisden het hele land door om belangrijke gebouwen,

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De rand van het rijk

De rand van het rijk

Geschiedenis van de Romeinen in Nederland

[Recensie] De rand van het Rijk. De Romeinen in de Lage Landen is een herziene uitgave van het tien jaar eerder verschenen De randen van de aarde. De Romeinen tussen Schelde en Eems door historicus Jona Lendering. Het grote verschil tussen De randen van de aarde en De rand van het Rijk is dat de laatste een samenwerking is tussen een historicus (Lendering) en een archeoloog: Arjen Bosman.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Professor Kleinbrein – De ridders

Professor Kleinbrein – De ridders

Middeleeuwen voor kinderen

[Recensie] Waar het eerste boek over de Romeinen in de nieuwe reeks nog was getiteld Professor Breinstein, is de serie inmiddels omgedoopt tot Professor Kleinbrein. Deze nieuwe kinderboekenreeks is bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of negen en doet erg denken aan de serie Waanzinnig om te weten van Uitgeverij Kluitman.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling: