Lesbia. Verzen van liefde en spot

Lesbia. Verzen van liefde en spot

Romeinse liefdesgedichten hertaald

[Recensie] “Catullus schreef voor luisteraars en lezers die hij wilde ergeren en ontroeren, verrukken en schokken.” (p. 16)

Met de vertaling van Catullus’ liefdesverzen hoopt dichter Paul Claes hetzelfde te bereiken. Met die reden heeft hij zichzelf dichterlijke vrijheid gegeven. Claes vertaalde eerder werk van Herakleitos, Horatius Baudelaire, Mallarmé, Rimbaud en Eliot. Voor zijn vertalingen ontving hij in 1996 de Martinus Nijhoffprijs.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

We are food

We are food

Op een andere manier naar eten kijken

[Recensie] In We are food maakt een ruime selectie kunstwerken de kijker op originele wijze bewust van onze weliswaar dagelijkse, maar desondanks gecompliceerde omgang met voedsel. De publicatie verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Jan Cunen in Oss. Deze tentoonstelling is opgebouwd als een tweeluik, waarbij het eerste deel,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Onze slag bij Waterloo

Onze slag bij Waterloo

[Recensie]Donderdag 18 juni 2015 was het exact tweehonderd jaar geleden dat de slag bij het Belgische Waterloo plaatsvond. Aan de ene kant streden de troepen van Napoleon Bonaparte, zelfverklaard keizer van Frankrijk, en aan de andere kant een coalitie van landen onder leiding van de hertog van Wellington. De strijd was doorslaggevend bij het terugdringen van de territoriale ambities van het Napoleontische regime.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Rijksmuseum

Rijksmuseum

Tussen catalogus en kunstboek

[Recensie] Het Rijksmuseum werd door architect Pierre Cuypers als een neogotisch Gesamtkunstwerk neergezet in 1885. Het gebouw is uitbundig versierd met glas-in-lood, terrazzovloeren, druk bewerkte ornamentiek in steen, hout en metaal. Toen het Rijksmuseum moest worden verbouwd was het devies “Verder met Cuypers”. Dit moest niet alleen worden opgevat in de trant van renovatie,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De Romantiek in het Noorden

De Romantiek in het Noorden

Werken uit de Romantiek

[Recensie] Het Groninger Museum presenteert met De Romantiek in het Noorden – van Friedrich tot Turner de eerste internationale overzichtstentoonstelling van landschapsschilderkunst uit de Romantiek in Noord-Europa. In de tentoonstelling zijn meer dan 95 werken uit Nederland, Duitsland, Scandinavië en Groot-Brittannië bij elkaar gebracht. Om financiële redenen is ervoor gekozen om niet ook werk uit Amerika,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De erfenis van de oudheid voor de mens van nu

Wat we kunnen leren van Plato en zijn tijdgenoten

[Recensie] In het voorwoord van De erfenis van de oudheid voor de mens van nu van Robert Nouwen wordt duidelijk dat hij in dit boek wil schetsen hoe de vraagstukken uit de oudheid ons nu nog steeds bezighouden. Zo stelt hij dat de staatkundige geschriften van Plato ons nu nog rekenschap geven van talloze verschillen tussen het Griekenland van de vijfde en vierde eeuw voor Christus en onze maatschappij.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het eiland van Pelops

Het eiland van Pelops

Een literaire reis door de Peloponnesos

[Recensie] Vorige week [april 2018/red.] schreef ik over de avond Klassieken op papier bij het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in samenwerking met uitgeverij Amsterdam University Press (AUP). Tijdens deze avond werden vijf nieuwe AUP-boeken over de Oudheid op verfrissende wijze gepresenteerd. Daaronder bevond zich ook het boek Het eiland van Pelops van classici Hans Verheij en Hugo Koning.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De gebroeders Verveer

De gebroeders Verveer

Joodse kunstbroeders

[Recensie] Kunsthistoricus Christiaan Lucht benaderde het Joods Historisch Museum met zijn afstudeerscriptie over de kunstenaarsloopbaan van Salomon Verveer. Zijn kennis van het oeuvre van de Joodse kunstbroeders Verveer werd de basis voor het boek en de gelijknamige tentoonstelling De gebroeders Verveer. Haagse meesters van de romantiek. Samen met conservator Sara Tas en oud-conservator Edward van Voolen werkte hij aan deze projecten.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Holland op z’n mooist

Holland op z’n mooist

Natuurbeleving in Nederland

[Recensie] In het Dordrechts Museum en Gemeentemuseum Den Haag was voorjaar en zomer 2015 de dubbeltentoonstelling Holland op z’n mooist te zien. Bij die dubbeltentoonstelling is de gelijknamige tentoonstellingspublicatie verschenen die nieuwe inzichten biedt in de kunst van de Haagse School. Aan de hand van verschillende essays wordt niet alleen gefocust op het genre van de Haagse School,

Lees verder...

De Dode Zeerollen

De Dode Zeerollen

[Recensie] De publicatie De Dode Zeerollen verscheen tegelijkertijd [2013/red.] met de tentoonstelling in het Drents Museum. Dit werk biedt een duidelijk overzicht van een tot de verbeelding sprekend onderwerp. Zoals in de inleiding al wordt aangegeven is het onderwerp een verhaal voor een spannend jongensboek:

“De Dode Zeerollen spreken enorm tot verbeelding, en niet zonder reden.

Lees verder...

Recensie door: