Achtervolging

Zaterdag, 16 februari, 2019

Geschreven door: Lee Child
Artikel door: Agnes Eikema

De verkeerde man op de verkeerde plaats

[Recensie] Een koude winteravond in Nebraska. Jack Reacher probeert een lift te krijgen richting Virginia. Maar er is weinig verkeer, en met zijn recent gebroken neus ziet hij er niet bepaald uit als een gezellige passagier. Pas na anderhalf uur stopt een donkere Chevrolet. Twee mannen voorin, een vrouw op de achterbank. Jack stapt in. Ze zijn nauwelijks onderweg of hij beseft: dit is een heel fout gezelschap.

Voor de mensen die mij al wat langer kennen, is het geen verrassing. Ik ben dol op Jack Reacher. Een stoere, sterke en nuchtere man die het leven neemt zoals het is. Als zwerver struint hij heel Amerika door, werkt zich altijd in de nesten en breekt menig vrouwenhart.

In Achtervolging is Jack Reacher de verkeerde man op de verkeerde plaats. In het midden van de nacht staat hij onder de brug te liften. Zijn forse postuur en zijn mannelijke uiterlijk valt op en door zijn opvallende gebroken neus is hij niet te missen. Door zijn duistere, gevaarlijke uiterlijk duurt het uren voordat Reacher een lift krijgt. Uiteindelijk krijgt hij een lift van twee mannen en een vrouw; Alan King, Don McQueen en Karen Delfuenso. De sfeer in de auto is alles behalve gezellig en al snel ontdekt Reacher dat de situatie niet in de haak is. Hoort het trio bij elkaar en wat wil Karen hem vertellen?

De situatie in de auto blijkt alles te maken te hebben met het feit dat rond dezelfde tijd in een oud pompstation in Omaha een vermoorde man wordt gevonden. De wijze waarop deze man aan zijn einde is gekomen, zorgt voor aanwezigheid van speciaal agent Julia Sorenson van de FBI. Het boek ontrafelt op welke wijze deze twee zaken met elkaar verbonden zijn.

Achtervolging bevat de gebruikelijke schrijfstijl en indeling, die ervoor zorgt dat je als lezer meegenomen wordt in de avonturen die Reacher beleeft. Maar dit vond ik toch niet een van zijn betere boeken. Op de een of andere manier komt de mysterieuze, geheimzinnige Reacher in dit boek minder naar voren en blijft het gewoon bij een ‘goed verhaal’ zonder dat beetje extra. Desalniettemin heb ik van dit goede verhaal, goed plot en het gebruikelijke einde kunnen genieten. Ik ben benieuwd in welk avontuur Reacher in zijn volgende verhaal stapt!

Eerder verschenen op Boekenz

Jack Reacher 27 - Geen plan B

Nachthandel