Als katten van de wereld verdwijnen

Zaterdag, 16 november, 2019

Geschreven door: Genki Kawamura
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Ondanks de vrij zware thema’s met plezier gelezen

[Recensie] De hoofdpersoon in dit boek krijgt aan het einde van zijn leven bezoek van de duivel. Deze biedt aan om hem één dag extra te leven te geven voor elk ding dat hij uit de wereld laat verdwijnen. Er is echter één maar: De duivel kiest wat er moet verdwijnen en de hoofdpersoon kan hier ja of nee op zeggen. Uiteraard kiest de duivel geen kleine, onbeduidende dingen, maar dingen die potentieel heel veel impact hebben als ze verdwijnen.

In eerste instantie gaat de hoofdpersoon gretig op het aanbod in. Daardoor beginnen er dus dingen te verdwijnen. Bij ieder ding dat verdwijnt, lezen we de gedachten van de hoofdpersoon. Deze filosofeert bijvoorbeeld over de verdwenen dingen en wat voor impact deze hadden toen ze nog wel bestonden. Ik vond deze overdenkingen erg interessant. Vooral de gedachten over het fenomeen tijd vond ik erg bijzonder.

De verdwenen dingen roepen ook herinneringen op. De verteller denkt bijvoorbeeld weer aan zijn grote liefde, waarmee de relatie om onduidelijke redenen is verbroken. Ook denkt hij aan zijn overleden moeder en aan zijn vader, waarmee hij het contact verbroken heeft. De filosofische gedachten en de meer concrete herinneringen wisselen elkaar af. Hoewel hier weinig logica in lijkt te zitten, vond ik het wel prettig lezen.

Uiteraard gaat het in dit boek ook over de relatie tussen de verteller en zijn kat. De kat krijgt uiteindelijk een grotere betekenis dan alleen een huisdier waar hij van houdt. De kat wordt symbool voor heel veel meer dingen.

Foodlog

De dialogen tussen de verteller en de duivel zijn af en toe een beetje vreemd, maar ik vond ze ook veel humor bevatten. Een trucje dat met de kat wordt uitgehaald, voegt ook humor toe. Hoewel het duidelijk de niet de bedoeling van de duivel was, speelt hij uiteindelijk wel een rol in de acceptatie van het lot van de verteller.

Ik vond dit een interessant boek. Het verhaal gaat niet recht naar het einde toe, maar neemt behoorlijk wat afslagen onderweg. Dit zou onlogisch kunnen overkomen, maar doet dat op de één of andere manier niet. Ik heb dit boek ondanks de vrij zware thema’s met plezier gelezen.

Eerder verschenen op Drukinkt