Arend Dubbels, zoon van Schokland

Woensdag, 9 november, 2016

Geschreven door: Jacob Starreveld
Artikel door: Lou Lichtenberg

Archeologie in young adult roman

[Signalering] In een vliegende storm over de  Zuiderzee lijdt het zeilschip De Toekomst dramatisch schipbreuk. Honderd jaar later wordt het gezonken wrak zichtbaar in de nieuwe drooggelegde IJsselmeerpolder. Jonge archeologen helpen bij de opgraving. Zij vinden de skeletten van de opvarenden. In knap speurwerk achterhalen zij de naam en geschiedenis van Arend Dubbels, die als knecht op dat schip voer. Hij heeft in zijn jeugd op Schokland gewoond, een voormalig eiland in de Zuiderzee. Daar heeft hij in vreselijke armoede moeten leven, maar met zijn vriend Jan Coridon heel veel spannende gebeurtenissen meegemaakt. Op het eiland, op zee en op het vaste land.

Dit zijn in een notendop de hoofdlijnen van de young adult roman Arend Dubbels, zoon van Schokland, geschreven door Henk Licher, die publiceert onder het pseudoniem Jacob Starreveld. De auteur werd in Amsterdam geboren en bracht zijn jeugd door in het avontuurlijke havengebied. In zijn werken schrijft hij daarom graag over de met het water verbonden geschiedenis van mensen maar hij baseert zich daarbij op actuele en historische bronnen. Zo ook in deze roman, waarin Schokland centraal staat, ook al zijn daarin personen en omstandigheden overwegend fictief. Maar zij vinden hun oorsprong in de werkelijkheid zoals die in allerlei bronnen is weergegeven.

Dat maakt de vertellingen over het lief en leed van veelal arme mensen zoals de hoofdpersoon die ooit op dit vroegere eiland – dat inmiddels tot Werelderfgoed is aangewezen – leefden, heel realistisch en tegelijk heel boeiend.

Eerder verschenen in Archeologie Magazine