"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Autorijden 2.0: sneller, slimmer en groener

Maandag, 20 november, 2017

Geschreven door: Charles Fine
Artikel door: Rijkert Knoppers

Hoe krijgen we minder auto’s in de stad

[Signalering] Hoewel de auto nog steeds een belangrijke rol speelt voor persoonlijke mobiliteit en de automobielindustrie veel technologische ontwikkelingen initieerde, lijkt het autoverkeer met name binnen de stedelijke omgeving op dit gebied een steeds minder prominente rol te spelen.

De steden slibben dicht, de luchtvervuiling neemt toe en de aversie tegen het gebruik van de auto groeit. Maar wat dan? Mobiliteit is immers altijd de grondslag van de economische ontwikkeling geweest, schrijven de wetenschappers Sumantran, Fine en Gonsalvez in hun boek Faster, Smarter, Greener – The Future of the Car and Urban Mobility. De oplossing van het mobiliteitsprobleem ligt volgens de auteurs vooral in het optimaal benutten van de digitale communicatietechnologie. Hier komt het begrip CHIP-techniek aan de orde: Connected, Heterogeneous, Intelligent, and Personalized.

Voorspelbaar

In het meest technische gedeelte van het boek komen diverse steden aan bod, waar de gedachtegang rond CHIP al zichtbaar is. Een mooi voorbeeld vormt de Finse hoofdstad Helsinki, waar een autonoom rijdende minibus een rol moet spelen in het terugdringen van het privé autogebruik, al toont deze case ook hoe weinig origineel de gepresenteerde visie is.

Boekenkrant

Het boek leest vlot en de toekomstige ontwikkelingen zijn mooi geformuleerd, maar de gedachtegang is voorspelbaar en borduurt te veel voort op zaken die al lang zichtbaar zijn.

Eerder verschenen op TW