Zaterdag, 21 november, 2020

Geschreven door: Indridason, Arnaldur
Artikel door: Bertens, Jeannie

Boven water

Meespeuren naar cold case met IJslandse historicus

[Recensie] Arnaldur Indri├░ason is historicus en schrijver. Boven water is het tweede deel in zijn serie rondom de gepensioneerde politieman Konr├í├░. Konr├í├░s vrouw Erna is gestorven, hij heeft niet veel sociale contacten opgebouwd. Hij heeft geen gelukkige jeugd gehad. Zijn moeder had samen met dochter Beta het gezin verlaten, Konr├í├░ bleef achter bij zijn gewelddadige vader. Op een dag wordt zijn vader vermoord, neergestoken bij een verlaten slachthuis. De moord is nooit opgelost en nu, na zijn pensioen, probeert Konr├í├░ de waarheid alsnog te achterhalen. Dat brengt hem in contact met Eygl├│, de dochter van de man die veel met zijn vader heeft samengewerkt.

De mannen hielden in de Tweede Wereldoorlog samen seances waaraan ze grof geld verdienden. Veel ervan was bedrog maar de vader van Eygló zou toch over paranormale gaven hebben beschikt. Helaas is ook hij, vlak na de vader van Konráð, onder verdachte omstandigheden overleden. Ook Eygló is paranormaal begaafd. Ze heeft de geest van een twaalfjarig meisje ontmoet die op zoek is naar haar pop. Pas als ze haar pop terugvindt, zal ze rust hebben. Eygló vraagt Konráð om te onderzoeken wat er precies met het meisje is gebeurd.

Hoe dieper Konráð graaft, hoe meer feiten hij ook vindt over zijn eigen vader. Een vader waarvan hij, ondanks al zijn gevit en geweld, toch hield. Waarom waren zijn moeder en zijn zus weggegaan? Waarom hadden ze hem achtergelaten? Arnaldur Indriðason brengt wederom het verhaal tot een mooie ontknoping met onverwachte wendingen. We hebben Konráð een stuk beter leren kennen dan in het eerste verhaal. Arnaldur Indriðason laat je als lezer meespeuren. Geen spannende page-turner, maar wel een heerlijke thriller met een knap plot.

Voor het eerst gepubliceerd op Perfecte Buren

Bergen