De Agatha Christie-kenner

Zaterdag, 6 maart, 2021

Geschreven door: Paul Jacobs
Artikel door: Steffie Verspeek-Dielis

Een detective van Agatha Christie-formaat

[Recensie] In De Agatha Christie-kenner krijgt de schrijver Thomas Breens bezoek van een fan, William. William is een echte Agatha Christie-kenner, al zegt hij het zelf. William wil graag een boek schrijven over het mysterie rond de dood van zijn opa en vraagt Thomas om hulp. Wat volgt is een avontuur in Antwerpen en Zuid-Frankrijk.

Dit misdaadverhaal is nummer twaalf in een serie over Thomas Breens. Tijdens het lezen wordt dit duidelijk, maar het boek is goed los van de serie te lezen. Verwijzingen naar het verleden worden genoeg toegelicht om het verhaal goed te volgen. Doordat het boek een deel is van een serie, krijg je echter over Thomas wel minder achtergrondinformatie. Een deel van de achtergrond van Thomas is namelijk al in andere delen beschreven. Toch is Thomas ook in dit verhaal voldoende uitgediept om zijn beweegredenen en motivaties te snappen. Ook van de andere personen in het boek krijg je inzicht in hun karakters.

Paul Jacobs, de auteur van De Agatha Christie-kenner, is Vlaams. Dit merk je in het verhaal (doordat de hoofdpersonen in Antwerpen wonen en aan de schrijfstijl. Er staan dan redelijk wat Vlaamse woorden in het boek en ook de zinsbouw is op plekken typisch Vlaams. Als Vlaamse lezer is dat geen probleem, als Nederlandse lezer kan dat wennen zijn in het begin. Het is echter niet storend en de woorden en zinsbouw sluiten naadloos aan bij het verhaal, bij Thomas en bij William. Je kunt de personen haast horen praten met elkaar.

“Pas veel later vertelde ze me dat ze die middag met zekerheid wist dat ze op het punt stond om met een veel te korte stok in een nest razende wespen te gaan poken.”

De Agatha Christie-kenner is goed opgebouwd. Stap voor stap word je meegenomen op de reis van Thomas en William. Letterlijk op reis naar en door Zuid-Frankrijk. Maar ook figuurlijk op reis naar de oplossing van het mysterie rond de dood van Williams opa. Ook al word je echt aan de hand meegenomen in het verhaal, toch is het einde verrassend en bevat het verhaal sluimerende spanning. En ondanks dat het einde verrassend is, is het toch realistisch. Het boek laat je achter met dat fijne gevoel als je een goede detective dichtslaat: nieuwsgierigheid bevredigd.