De dag door met dementie

Dinsdag, 23 november, 2021

Geschreven door: Anneke van der Plaats, Dick Kits
Artikel door: Evert van der Veen

Leven met dementie

[Recensie] Erik Scherder, bekend van tv als de ‘hersenprofessor’, schreef een hartelijke aanbeveling in dit boek De dag door met dementie en dat is volkomen terecht. Allereerst wordt in dit boek helder uitgelegd hoe ons brein werkt en welke eigenschappen onze hersenen zoal hebben. Dat wordt aardig uitgediept maar het gebeurt wel op een zodanige manier dat het voor iedereen begrijpelijk is want de auteurs verstaan de kunst om moeilijke dingen eenvoudig uit te leggen. Het komt er heel simpel gezegd op neer dat door het proces van dementie onze hersenfunctie steeds minder goed verloopt.

De schrijvers geven ook heldere en praktische aanwijzingen om met mensen met dementie om te gaan. Daarin is het boek bijzonder praktijkgericht en deze handreikingen zijn voor iedereen die met een dementerend iemand omgaat, toe te passen. Naast de aandachtspunten worden er in het derde deel ook activiteiten aangereikt waarmee iemand met dementie z’n dag kan invullen.

De opbouw in drie hoofddelen en de mooie lay-out zorgen ervoor dat het boek gemakkelijk leest en de wat grotere letter en duidelijke schema’s vatten de hoofdzaken overzichtelijk samen. ‘De dag door met dementie’ is dan ook een waardevol boek en dat bewijst de 7e druk sinds het boek in 2016 voor het eerst verscheen. Het voorziet dus duidelijk in een behoefte.

Persoonlijk vond ik de uitleg over angst zeer verhelderend. Vóór lezing van dit boek zag ik dit als een zelfstandig verschijnsel maar nu begrijp ik dat angst – vanuit de amandelkern in de hersenen – deel uitmaakt van dementie. Door deze wetenschap kijk ik hier nu anders tegenaan en dat beïnvloedt mijn omgang met mensen met dementie in positieve zin.

Anneke van der Plaats is sociaal geriater en verpleeghuisarts. Zij begon in 1983 als eerste met dagopvang voor ouderen. Dik Kits was eigenaar van het oudste zorgbureau in Nederland.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die in zijn of haar naaste omgeving met mensen met dementie omgaat: partner, kinderen, kleinkinderen maar ook mensen uit de zorg of in het kerkelijk bezoekwerk kunnen veel aan dit boek hebben.