De glazen troon

Zaterdag, 5 januari, 2019

Geschreven door: Sarah J. Maas
Artikel door: Sanne Wortman

Moord, magie, verliefdheid en intriges

[Recensie] Celaena Sardothien staat bekend als de grootste sluipmoordenaar van Adarlan en werd door iedereen gevreesd. Tot ze gevangen werd genomen en slavenarbeid moest verrichten in een zoutmijn. Na een jaar verschrikkelijk slecht behandeld te zijn, krijgt ze een kans om de mijnen te verlaten en haar vrijheid te herwinnen. De kroonprins van Adarlan wil haar mee laten doen in een toernooi van de koning, waarbij de winnaar een baan krijgt bij de koning zelf. Celaena zegt ja en komt daarmee terecht in een glazen paleis waarin niet duidelijk is wie ze kan vertrouwen, andere toernooideelnemers haar naar het leven staan en duistere wezens rondsluipen.

Het verhaal van Celaena is spannend en de fantasywereld waar ze woont is erg interessant en veelbelovend. Het is duidelijk nog maar het eerste deel van een lange serie, want er worden veel zaken geïntroduceerd waar in dit boek nog niks of weinig mee gedaan wordt, maar ze worden vast niet voor niks genoemd. Dit maakt wel nieuwsgierig naar vervolgen.

Toch weet ik niet of ik die ga lezen. Het lijkt me wel een leuk fantasyverhaal, en het eind van boek 1 maakt benieuwd naar de volgende delen, maar er was iets met de schrijfstijl waardoor ik er niet heel makkelijk doorheen kwam. Misschien was het dat het verhaal af en toe heel traag ging, terwijl op andere punten juist te weinig uitleg werd gegeven.

Het karakter van Celaena vond ik wel goed uitgewerkt. Ze is heel stoer en heeft tegelijkertijd een heel vrouwelijke kant, wat wel een grappige tegenstelling was. De stoere en de vrouwelijke kant leken wel weinig te overlappen waardoor het bijna was alsof ze uit twee personen bestond. Celaena is geen perfect supermens, maar heeft juist een paar lastige eigenschappen. Zo is ze bijvoorbeeld koppig en kan ze heel bot zijn. Af en toe heeft ze een flinke woede-uitbarsting, wat wel realistisch is.

Als je van romantiek houdt dan kun je ook bij dit boek terecht want ze heeft niet op één persoon een oogje, maar zelfs meerdere. Verdere pluspunten aan dit boek zijn de eerder genoemde, complexe, high fantasy wereld, de onvoorspelbaarheid, de humor en fijne details.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles.

Crescent City 2 - Huis van lucht & adem

Glazen troon 3 - Erfgenaam van vuur