De kleuren van licht

Zaterdag, 21 maart, 2020

Geschreven door: Victoria E. Schwab
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Fantasywerelden

[Recensie] De kleuren van het licht is een deel uit De Schemering-trilogie, een fantasyserie vol intrigerende personages, uitgewerkte fantasywerelden en een verhaal vol actie en spanning.

De vier Londens zitten vol gevaar. Een groot kwaad uit Zwart Londen is van plan om Rood Londen in beslag te nemen, en Kell, Lila, Rhy en Alucard moeten er alles aan doen om de wereld veilig te stellen. Maar de schaduwen zijn sterker dan verwacht en de magiërs moeten een oplossing vinden voor het grootste kwaad waar ze ooit mee te maken hebben gehad…

V.E. Schwab heeft in de vorige twee delen vier bijzondere Londens geschapen. In dit deel is de focus meer gelegd op een Londen, hoewel de andere versies van Londen nog wat enige aandacht krijgen. Het was erg gaaf om te zien dat de soorten Londens wat meer verwikkeld met elkaar raken, hoewel de nadruk werd gelegd op Rood Londen en er vrij weinig werd gedaan met de andere werelden. Enigszins jammer, maar daardoor ontdekte je veel meer van de meest interessante versie van Londen.

De personages zijn zo ontzettend complex en wisten me keer op keer te verbazen. Kell is een magiër met zo veel lagen en met een goed hart, Lila is een eigenzinnig en stoere vrouw die geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Rhy en Alucard zijn ook zo excentriek en weten bijzondere beslissingen te maken, terwijl ik Holland in een heel ander daglicht zag. V.E. Schwab zorgt ervoor dat je telkens meer te weten komt van de personages en je mening kan laten veranderen, wat je haast verwart. Dit personage was toch niet leuk? Nou, na dit deel ga je toch van personages houden waar je eerst helemaal niks mee had.

En het verhaal? Wauw, dit deel barstte van de actie! Het begin was meteen episch en zorgde voor de nodige spanning die de rest van het verhaal wordt aangehouden. Op sommige momenten vond ik wat gebeurtenissen overbodig, maar de actievolle momenten wisten dat weer goed te maken. De eindstrijd wist me zeker niet teleur te stellen en alle personages kregen een einde die ze verdienden.

De kleuren van licht is een mooie afsluiter van deze trilogie. De personages wisten me constant te intrigeren, dit deel bevatte veel meer actie dan de vorige delen en het einde was zeker niet teleurstellend. Deze serie is een aanrader voor fantasyliefhebbers en die houden van uitgebreide werelden en personages met meerdere lagen.

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy