De kleuren van magie

Zaterdag, 7 december, 2019

Geschreven door: Victoria Schwab
Artikel door: Bianca Brummelhuis

[Recensie] De kleuren van magie is een zeer meeslepend verhaal. Het boek wordt in het begin wel rustig opgebouwd, maar zonder een moment saai te worden. Alles wordt precies op het juiste moment uitgelegd, zodat het boek goed te volgen is. Niet alleen de verschillende werelden maken het verhaal bijzonder, maar ook de kleurrijke personages en het bijzondere magie-systeem.

De magie in dit verhaal is niet onbeperkt beschikbaar en heeft altijd een prijs. Maar hoodpersoon Kell gaat verrassend inventief om met deze beperkingen. Als hij tegen de grenzen van zijn magie oploopt, verzint hij de meest geweldige oplossingen om toch weer de overhand te krijgen. Met name in de gevechten met zijn tegenstanders levert dit heel mooie momenten op.

Kell en Lila zijn zeer aan elkaar gewaagd. Het zijn unieke karakters die elkaar steeds aanvullen. Ze hebben elkaar steeds nodig om te overleven. Dit vond ik een mooi onderdeel van het verhaal. Het is niet zo dat één van de twee de leiding heeft of duidelijk sterker is dan de ander. Beide hebben ook hun zwakheden, wat hun missie meerdere malen in gevaar brengt. Dit maakt het verhaal bijzonder spannend.

Het verhaal blinkt ook uit in originaliteit. Alleen al de wereld waarin het zich afspeelt vond ik prachtig. De verschillende Londens zijn niet dezelfde stad in andere dimensies, maar verschillende werelden die op hetzelfde moment naast elkaar bestaan. Wat er in het ene Londen gebeurt, heeft gevolgen voor het andere Londen. De manier waarop magie werkt in het verhaal vond ik ook bijzonder en de karakters zijn allemaal zeer markant te noemen. Toch zijn de karakters geen stereotypen.

Ik heb genoten van dit bijzondere fantasyboek. Ik ga vandaag beginnen aan het tweede deel, De kleuren van schaduw.

Eerder verschenen op Drukinkt

De kleuren van schaduw