De stilte van de witte stad

Zaterdag, 30 november, 2019

Artikel door: Rachel van der Lee

Eerste van een Baskische trilogie legt de lat gelijk hoog

[Recensie] Als een Spaanse seriemoordenaar op het punt staat om vrijgelaten te worden, wordt er opnieuw gemoord. De misdaden lijken op die van Tasio Ortiz, de seriemoordenaar in kwestie. In een kathedraal wordt een jong stelletje gevonden, naakt en om het leven gekomen door bijensteken in hun keel. Niet veel later wordt er in het Casa del Cordón, een bekend middeleeuws gebouw in de stad, een ander koppel vermoord, op dezelfde wijze.

Tijd gaat dringen

Als de politie een dader op het spoor is, lijkt de zaak snel opgelost te worden. Maar ze hebben de verkeerde. De jonge inspecteur Unai López de Ayala probeert uit te zoeken wie erachter zit, maar een recente tragedie uit zijn eigen leven belemmert hem om de zaak te behandelen als alle andere zaken die hij gehad heeft. Zijn werkmethoden vallen bovendien niet goed bij zijn baas en de tijd begint te dringen.

Gevoelige man

Als lezer word je meegezogen in het leven in het Spaanse dorpje Vitoria. De beschrijvingen van de omgeving zijn levendig en je waant je tussen de bewoners. Het boek is geschreven in de ik-vorm, vanuit het perspectief van de jonge rechercheur die op het onderzoek gezet wordt. Daardoor leer je hem, zijn collega’s en de omgeving goed kennen. Je merkt dat het een gevoelige man is, die veel te verwerken heeft gekregen in zijn leven. Je begrijpt waarom hij het moeilijk vindt om deze zaak op te lossen.

Stuk geschiedenis

Op bijzondere wijze en in een laag tempo, wordt de spanning opgevoerd. Dit past uitstekend in de sfeer van het boek. Het is er zomers warm, dus het leven daar kabbelt voort, ondanks de ontdekking van de lichamen. Dat maakt dit tot een uitzonderlijk mooi verhaal met een stuk geschiedenis uit het Spaanse dorp en zijn bewoners.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles.