Die ene leerling

Dinsdag, 4 januari, 2022

Geschreven door: Rik Kuiper
Artikel door: Evert van der Veen

Leerkrachten blikken terug

[Recensie] Rik Kuiper had geen hooggespannen verwachtingen van een serie artikelen over opvallende leerlingen die leerkrachten waren bijgebleven. Maar na enkele proefafleveringen in de Volkskrant ontving hij verrassend veel reacties met honderden verhalen.

Uit de verhalen in Die ene leerling wordt duidelijk dat het in de relatie tussen leerkracht en leerling niet zozeer gaat om kennis en de overdracht daarvan maar om de persoonlijke relatie tussen mensen. Opvallend en mooi in de verhalen is de sterke persoonlijke betrokkenheid van leerkrachten bij de levenssituatie van hun leerlingen. Zij willen hun leerlingen graag zo goed mogelijk leren kennen en doorgronden en daarbij is een vertrouwensrelatie belangrijk. Opvallende leerlingen zijn óf nadrukkelijk aanwezig of uiterst stil en teruggetrokken.

Het eerste verhaal Jij ziet mij te weinig is direct een stevige binnenkomer: deze leerling ervaart – terecht – te weinig aandacht van zijn docent. De verhalen spelen van basisschool tot universiteit en zijn zeer divers: over een meisje uit Eritrea dat toch het advies voor gymnasium krijgt en het daar uitstekend doet, over een jongen met een syndroom die zoveel aandacht krijgt dat dit ten koste van de klas gaat.

Opvallend is dat de situaties van leerlingen de leerkrachten aanzetten tot reflectie over hun benadering en onderwijsmethodiek. Een prachtig voorbeeld daarvan is de jongen die zélf ontdekt hoe vermenigvuldigen werkt. Niet alles is oplosbaar en daar voelen docenten zich schuldig over.

Ook moeten zij leren dat er grenzen zijn aan hun verantwoordelijkheid en persoonlijke betrokkenheid bij leerlingen. Diverse verhalen getuigen daar van. Prachtig is het verhaal van een MBO docent die alles doet voor een moeder die les van hem krijgt. Zij heeft een ziek kind dat aan kanker overlijdt maar door de inspanning van deze docent kan zij desondanks haar diploma behalen.

Rik Kuiper is journalist bij de Volkskrant en schrijft over onderwijs. Hij won in 2018 een prijs voor onderwijsjournalistiek. Dit boek Die ene leerling is gebaseerd op een serie artikelen in de Volkskrant. Een prachtig boek met menselijke verhalen die voor iedereen herkenbaar zijn!