Doods geheim

Zaterdag, 8 februari, 2020

Geschreven door: Robert Bryndza
Artikel door: Rachel van der Lee

Nieuw realisme maakt losgeslagen politievrouw geloofwaardig

[Recensie] Als lezer voel je dat de schrijver lol heeft om te schrijven en zijn karakters uit te werken. Het enthousiasme spat van de pagina’s. Soms vraagt hij zelfs via sociale media aan de lezers om mee te denken over zijn karakters. Zijn schrijfstijl is niet ingewikkeld, maar uitdagend. Die is zo toegankelijk en prikkelend dat je snel door het verhaal gaat en door wil blijven lezen. En net als je denkt te weten wie de dader is, zit er een verrassing ingebouwd en sta je op het verkeerde been.

In een rustige buurt in Londen wordt een lichaam ontdekt, onder het bloed, vastgevroren in de sneeuw. Rechercheur Erika Foster, de vaste hoofdpersoon van Robert Bryndza, stuit tijdens het onderzoek op meerdere gevallen van vrouwen en mannen die zijn aangevallen in een rustige buurt van Londen. Over de omgeving lezen we weinig. Bryndza laat veel over aan de verbeelding van de lezer.  De nadruk ligt op de moord op een jonge vrouw, die dient te worden opgelost.

IJzersterke karakters

Als serieliefhebber kun je je hart ophalen. De andere boeken uit deze serie, ook dit zesde deel, laten zien dat rechercheurs gewone mensen zijn met een leven naast hun werk. Doods geheim is vooral boeiend door de ijzersterke karakters van de personages. Gaandeweg de serie kom je veel te weten over het hele team en de privélevens van de politiemensen. Het maakt de hoofdpersonage daardoor levend, je krijgt een voorstelling van hoe ze eruitziet. Daardoor loop je als lezer naast haar en en zit je middenin het team. Een stukje humor en een vleugje romantiek maken deze boeken goed leesbaar, zodat je een paar uur onversneden leesgenot hebt.

In vergelijking met vorige delen, komt dit deel realistisch over. In de eerste paar boeken leek Erika Foster toch een beetje losgeslagen vrouwspersoon. Weliswaar kreeg ze veel voor elkaar, maar in werkelijkheid zou ze al snel geschorst worden omdat ze de regels zo vaak negeert. Doods geheim komt dichterbij de werkelijkheid. Minpuntje: het duurt lang voordat het echt heel spannend wordt. En als het eenmaal spannend is, lijkt Doods geheim weer een beetje te snel afgelopen.