Donderdag, 15 september, 2016

Geschreven door: Berkenpas, Marijke
Artikel door: Streur, Marjolein

Eet als een expert

Voedings- en kookboek voor Millenials

Eet als een expert is voor de gemiddelde consument die wat hulp wil bij voedselkeuzes.

[Recensie] Eet als een expert is een mooi boek met prachtige fotoā€™s waarbij het water je in de mond loopt. Qua lay-out is het minstens net zo mooi als de boeken van goeroes als Rens Kroes en Fajah Lourens. De tekst in het boek is eenvoudig, lekker leesbaar en down to earth. De ‘voedingsamazones’ wisselen tips en ideeĆ«n af met uitleg over het hoe en wat van voeding. Er is geen bangmakerij en de toon is nuchter. Ze benadrukken dat je alles moet bekijken in de context van het totale eetpatroon en waar nodig brengen ze dit door infographics goed in beeld (zie foto). Door op die manier tegen het eetpatroon aan te kijken, creĆ«ren ze bij de lezer een bewustwording dat je niet zo moeilijk hoeft te doen over eten en weten ze de saaie, niet-spannende boodschap ā€˜eet met mateā€™ toch over te brengen.

Het boek geeft leuke tips over de manier waarop je wetenschappelijk onderzoek kunt interpreteren, hoe je op sensatie beluste websites herkent en waarom er zoveel vage voedingsclaims zijn. Zo proberen de auteurs mensen zelf meer na te laten denken over wat ze lezen.

De auteurs slagen er niet helemaal in om voedingsstoffenpraat te vermijden. In de uitleg waarom je dingen wel of niet moet eten komt verdacht vaak informatie over voedingsstoffen naar voren.

Out-of-the-box

De doelgroep voor dit boek lijkt vooral de generatie Millenials te zijn en mensen die ervan houden om creatief met eten bezig te zijn. Niet iedereen zal zo out-of-the-box willen als sommige recepten gaan, maar zoals een van de auteurs, Marijke Berkenpas het eerder in een interview al aangaf, willen ze ook juist een verrassende insteek hebben. Mensen die meer hechten aan wat meer het oude vertrouwde kunnen beter terecht op de site van het Voedingscentrum, voor iedereen die eens wat anders wil staat dit boek vol met ideeƫn.

Het voorbereiden van de gerechten vraagt een extra rondje door de supermarkt. De recepten in het boek bevatten een aantal ingrediĆ«nten dat niet bij iedereen in het keukenkastje staan. Dat maakt het boek spannend. In combinatie met de fotoā€™s ziet het er zo aantrekkelijk uit dat je ook gelooft dat het goed zal smaken en het dus toch maar eens gaat proberen.

Eerder verschenen op Foodlog.nl