Fate: The winx Saga - Een magische ontmoeting

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Ava Corrigan
Artikel door: Demi Stein

Het boek bij de serie

[Recensie] Vaak is het zo dat wanneer een boek een succes is, dat het dan verfilmd gaat worden. In dit geval is het andersom. Het boek is geschreven nadat de serie op Netflix een succes bleek te zijn.

In dit boek volgen we verschillende studenten die op de Alfea International school lessen volgen. Ze trainen hier, leren hun magie beheersen en ze ontdekken hoe ze hun eigen krachten kunnen beheersen en gebruiken. Vijf van deze studenten worden kamergenoten van elkaar, namelijk: Aisha, Terra, Musa, Stella en als laatste en eigenlijk bijzonderste, Bloom. Maar wat is er zo bijzonder aan Bloom?

Bloom is een meisje die altijd in de mensenwereld heeft geleefd en nog niks kent uit de Andere Wereld. Je kan je voorstellen dat het voor haar dus niet gemakkelijk zal zijn om zich te bevinden tussen allemaal studenten die wel al alles weten over de Andere Wereld. De kamergenoten worden gedwongen om hun krachten te bundelen en samen te werken wanneer een oud, lang overwonnen en gevaarlijk kwaad buiten de kasteelmuren opduikt. Ze ontdekken een geheim, wat hun hele wereld op de kop zet.

Ava Corrigan is het pseudoniem van Sarah Rees Brennan, de auteur van The Demon’s Lexicon-trilogie. Ze schreef samen met Cassandra Clare en Maureen Johnson De kronieken van Bane.

Fate: The Winx Saga is een heel chaotisch boek. Veel personages komen aan het woord. Voor mijn gevoel gaat het daardoor alle kanten op en lijkt er, met name in het begin, geen fatsoenlijke rode draad door het verhaal heen te lopen. Je gaat hierdoor van situatie naar situatie met enorme sprongen waardoor het soms lastig bij te houden is waar het over gaat. Daarnaast worden niet de namen van de personages getoond als hoofdstuk, maar hun kracht. Je moet dus goed kunnen onthouden welke kracht bij welke personage hoort.

Wat hierbij wel helpt, is dat de personages duidelijke karaktertrekken hebben, waardoor je sneller door hebt vanuit wie je het verhaal beleefd. Zo zijn Terra en Stella qua personages bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met elkaar.

Waar de TV serie enorm magisch voelt en magisch uitgebeeld wordt, had ik dat gevoel absoluut niet bij het boek. Ik vind het magie level vrij ‘plat’ blijven en de gave speciale effecten tijdens de serie, komen niet terug/ worden niet beschreven in het boek. Erg jammer, want dat is juist één van de mooiste aspecten van de serie.

Wanneer je dan ongeveer op de helft van het verhaal komt krijg je eindelijk een idee waar het verhaal heen gaat. De rode draad begint vorm aan te nemen en het verhaal wordt hierdoor ook spannender. Het wordt steeds duidelijker dat er iets speelt en als lezer wil je graag weten wat er dan speelt. Hierdoor wil je uiteindelijk wel graag doorlezen en begin je ook meer mee te leven met de personages. De ontknoping van het verhaal/ de geheimen die er zijn is wel erg leuk beschreven.

De schrijfstijl die gehanteerd wordt in dit boek is, behalve dat ik de wisselende personages niet prettig gedaan vind, toegankelijk en makkelijk te begrijpen. In dit fantasy verhaal komen geen lastige fantasy termen voor, de namen zijn makkelijk te onthouden en de zinnen lopen soepel over in elkaar. Het boek is dus zeker vermakelijk, maar het duurt even voor het op gang komt. Hierdoor vermoed ik dat er mensen zullen afhaken, wat jammer is, want het uiteindelijke verhaal is wel de moeite waard.

Eerder verschenen op Meer Boeken Blog