Het ensemble

Vrijdag, 4 januari, 2019

Geschreven door: Aja Gabel
Artikel door: Suzan Voncken

Zelfontplooiing, liefde en vriendschap in sterke debuut roman

[Recensie] Jana, Brit, Henry en Daniel vormen samen het Van Ness-strijkkwartet. De vier compleet verschillende karakters, die tijdens hun conservatoriumopleiding als groep gestart zijn, proberen stap voor stap de muziekwereld te veroveren. Dit gaat niet zonder horten of stoten – zowel op persoonlijk niveau als op het gebied van hun carrière. Hoewel deze roman op het oppervlak het succesverhaal van een muziekgroep vertelt, zijn de problemen en de vragen die de leden tegenkomen in hun tocht voor iedereen herkenbaar. Ondanks tegenslagen werken ze door, maar ook als ze aan de top zijn, is nog lang niet alles over. Ze moeten vechten voor hun carrière, maar ook persoonlijke dilemma’s houden hen bezig. Kiezen ze voor familie, de liefde, hun solocarrière of toch voor de groep?

Het ensemble komt langzaam op gang. Sowieso al omdat het eerste hoofdstuk bestaat uit één scène, verteld vanuit het perspectief van alle vier de leden van het kwartet. Dit is een interessante start, waarbij gelijk alle personages geïntroduceerd worden. Maar doordat dit de verwachting creëert dat het hele boek zo geschreven zal zijn, wekt het al gauw verveling op. Dit samen met enkele niet-lopende zinnen – waarschijnlijk het gevolg van de vertaling –  zorgt voor verveling en irritatie, al helemaal aan het begin.

Toch is deze roman het zeker waard om door te zetten. Want na een poos wordt de schrijfstijl toch aantrekkelijker. De gekunstelde zinnen veranderen in mooie lyrische, filosofische gedachten, en bovenal worden de personages tot in detail uitgewerkt.

Hoewel Het ensemble geen pageturner is, en zeker niet geschreven is voor de plot, wekt elk hoofdstuk nieuwsgierigheid op. Doordat de personages allemaal gelaagd zijn en zeker hun tekortkomingen hebben, zijn hun keuzes vaak onvoorspelbaar en dat maakt de roman spannend.

Aja Gabel heeft met Het ensemble een sterke debuutroman neergezet. Het gaat over veel meer dan muziek: het behandelt uiteenlopende thema’s als zelfontplooiing, liefde, vriendschap en carrière, en zet je zonder meer aan het denken. De personages blijven je bij en zelfs de muziek blijft soms hangen. Want, een leuke toevoeging, er bestaat een spotify-lijst, met alle nummers genoemd in het boek.