Het geheim van het Klavertjesplein

Zaterdag, 19 december, 2020

Geschreven door: Michael Reefs
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

De geheimzinnige toren

[Recensie] In Hartendal staat op het Klavertjesplein een raadselachtige en vreemde toren. Deze toren wordt door de bewoners het Torenhuis genoemd. Volgens de verhalen die er rond gaan zit er een groot Kwaad gevangen dat niet mag ontsnappen. Niemand kan er naar binnen omdat het gebouw is afgesloten met zes sloten, verbonden door een ketting. Volgens de volwassen bewoners van Hartendal woont er niemand. Op een dag zien de vriendinnen Sophie en Doortje samen met andere bewoners van het Klavertjesplein in het dorp Hartendal hoe er een vreemd vuur op de hoge toren af raast. Zodra het vuur de toren heeft bereikt verdwijnt het alsof er niets is gebeurd. Op dat moment komen hun vrienden Rick en Jerry aangerend. Zij hebben helaas het vuur gemist. De kinderen zijn ervan overtuigd dat er meer aan de hand is en dat de ouderen er meer van weten. Alle vier willen ze graag begrijpen waarom er zo geheimzinnig wordt gedaan over het Torenhuis. Ze willen het geheim oplossen door te proberen de toren te betreden en het mysterie er omheen te achterhalen. Ze hebben namelijk de wildste theorieën over wat er aan de hand kan zijn. Aangezien er zes sloten zijn besluiten de kinderen om op zoek te gaan naar de zes sleutels die nodig zijn om de toren te kunnen openen.

Ten eerste: wat een prachtige uitgave is! Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de uitgave van dit jeugdboek. Het boek heeft een stofomslag met een andere cover dan de cover die eronder zit, beiden zijn erg mooi. Ook heeft Het geheim van het Klavertjesplein een leeslint. Verder is er veel aandacht aan het binnenwerk besteed, er staan prachtige tekeningen in en het begin van elk hoofdstuk is omgeven met versieringen.

Michael Reefs begint het verhaal met een enorm spannende proloog die uitnodigt om verder te lezen, ik was gelijk geïntrigeerd door de geheimzinnige toren en het dorp Hartendal. Het verhaal leest aangenaam. Het bevat korte hoofdstukken, wat prettig is voor de doelgroep waarvoor het boek gedoeld is. Het geheim van het Klavertjesplein is echter ook een erg leuk boek om als volwassene te lezen, ikzelf heb er erg van genoten. Het is het eerste boek dat ik van de schrijver Michael Reefs lees. Hij laat zien dat hij over een enorme fantasie beschikt. Zo is hij heel creatief met namen, maar ook met de diverse avonturen die de kinderen beleven op zoek naar de sleutels.

De verschillende personages zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt, niet alleen die van de hoofdpersonages Sophie, Doortje, Jerry en Rick, maar ook de andere personages die een bijrol spelen zijn goed neergezet. Zo vond ik meneer Munuca met zijn huis dat van binnen net een jungle is helemaal geweldig.

De dialogen zijn ook erg goed. Je hebt het gevoel dat je erbij bent, dat je het avontuur met de kinderen zelf beleeft. Ook met zijn beeldende omschrijvingen van Hartendal en zijn huizen brengt Michael Reefs het dorp echt tot leven, je ziet het zo voor je.

Ik vond het prettig dat de schrijver met de tijd mee gaat en dat huidige technologie zoals whatsappen en snapchat in dit kinderboek voor komt. Kinderen krijgen nu eenmaal op steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon.

Het verhaal is erg boeiend, er gebeuren veel geheimzinnige zaken, om kriebels van te krijgen! Het zoeken naar de sleutels blijkt namelijk niet zonder gevaar te zijn. Ook tijdens deze zoektocht kun je als lezer enorm genieten van de fantasie van de schrijver. De kinderen beleven zeer bijzondere avonturen, sommige mysterieus, andere spannend en soms beangstigend. Het geheim van het Klavertjesplein is van begin tot het einde zeer spannend, je moet gewoon doorlezen, je wilt weten welke gevaren de kinderen moeten zien te trotseren in hun strijd tegen het kwaad. Michael Reefs heeft mij omver geblazen met dit geweldige verhaal! Wat was het een leuke en spannende leeservaring! De schrijver rondt het verhaal mooi af, maar sluit af met wat een nieuw avontuur zou kunnen zijn voor Sophie, Doortje, Rick en Ferry. Ik hoop dat er gauw een volgend deel verschijnt met nieuwe en vooral weer spannende avonturen in Hartendal.

Voor het eerste verschenen op Perfecte Buren

Marie Boe 2 - Het magische moeras

De Tempeljagers 4 - De speer van Odin