Maandag, 13 december, 2021

Geschreven door: Tedesco, Marco
D' Arcais, Flores
Recensie door: Veen, Evert van der

IJs

Een witte wereld onder druk

[Signalering] IJs is een fraaie impressie van een reis naar Groenland die de auteurs maakten. Het boek karakteriseert de ijsvlakte als een ‘aangename troosteloosheid’. Dat wil niet zeggen dat het eentonig is, integendeel: uit alles blijkt dat Marco Tedesco onder de indruk is van het landschap dat vrede en rust uitstraalt. Wat hij ziet bestaat uit “twee elementen, de hemel en de ijsvlakte… als chromatische alleenheersers die voor niets anders terugdeinzen dan voor het blauw en het wit” (p. 20).

Naast een reisverslag met aandacht voor alledaagse dingen als eten – dat hier wel anders verloopt – en het onderkomen in een tent, is er ook informatie over de mensen die in Groenland wonen en enige wetenschappelijke uitleg. Het groeiende toerisme baart zorgen evenals de druk om hier delfstoffen te winnen. De sporen van het veranderende klimaat zijn duidelijk zichtbaar en dat doet pijn.

Ook zijn er af en toe reflectieve momenten zoals aan het slot van het eerste hoofdstuk: “Het ijs, met zijn statische dynamiek, doet me een beetje denken aan mezelf” (p. 24).

Het boek IJs is een bijzonder verslag van een inspannende reis naar een volkomen uniek landschap dat onze zorg verdient.

Bergen

Marco Tedesco is Italiaan van geboorte en hoogleraar aan de universiteit van Columbia en onderzoeker aan het NASA Goddard instituut voor ruimtestudies. Flores d’Arcais is ook van Italiaanse afkomst en journalist bij de krant La Repubblica. Het boek IJs vloeit voort uit promotie onderzoek van Marco Tedesco, inmiddels 20 jaar geleden.