Zaterdag, 13 juli, 2019

Geschreven door: Oliver, Jamie
Artikel door: Bijlsma, Marlene

Jamie kookt Itali√ę

Uit het hart van de Italiaanse keuken

[Recensie] Jamie Oliver behoeft geen introductie meer. Een heel¬†imperium¬†heeft hij inmiddels opgebouwd met TV-series, YouTube kanaal, restaurants, etenswaren, kookspullen en 20 kookboeken. Dertien jaar na Jamie‚Äôs Itali√ę is hij terug in zijn geliefde land met als resultaat kookboek nummer 21: Jamie kookt Itali√ę.

Zijn vorige boek was een zeer uitgebreide¬†trattoria¬†menukaart en vooral een portret van de speciale mensen die hij ontmoette op zijn reis door de culinair diverse streken. In dit boek Jamie kookt Itali√ę staat zijn reis met mentor en beste vriend Gennaro Contaldo centraal. Gennaro is, net als de vorig jaar overleden Antonio Carluccio, een belangrijk persoon voor Jamie.

In het voorwoord constateert Jamie dat zelfs in Itali√ę de eetcultuur aan het veranderen is. De tijdrovende recepten van de nonna‚Äôs en mama‚Äôs dreigen te verdwijnen. Met dat in gedachten gaan Gennaro en Jamie op zoek naar de ziel van de Italiaanse keuken. Zodat jij ge√Įnspireerd raakt om zelf authentiek¬†Italian style¬†aan de slag te gaan.

De opzet lijkt op de vorige Italiaanse editie waarbij in het nieuwste kookboek de nonna‚Äôs centraal staan, terwijl het boek uit 2005 meer draaide om de producenten en leveranciers van al die fantastische ingredi√ęnten. De recepten zijn nieuw ten opzichte van dertien jaar geleden. Toen kwam je klassiekers als¬†melanzane alla parmigiana¬†tegen of¬†caponata, nu vind je smokey aubergine tartaar en een¬†wortelcaponata¬†in Jamie kookt Itali√ę.

We volgen grofweg een menu van antipasti, salades, soepen, pasta, rijst, vlees, vis en bijgerechten. Dan volgt een hoofdstuk brood & deegwaren, desserts en we eindigen met de basis. Elke keer als ik iets op wil zoeken bij het schrijven van deze recensie ben ik zo een half uur verder. Niet omdat het lastig zoeken is, maar iedere keer kom ik weer iets lekkers tegen of een mooie foto of een leuk stukje tekst.
De bladspiegel vind ik minder aantrekkelijk maar dat is persoonlijk. Daarentegen is het lettertype goed leesbaar en heeft het voedingsteam van Jamie de voedingswaarde per portie (of 100 gram) berekend. Ook kun je via een link een handige lijst bekijken welke recepten zuivelvrij, glutenvrij en vegan zijn. De vegetarische gerechten staan in het boek (register) zelf aangeduid met een V.

Zoals altijd bij Jamie krijg ik zin om de keuken in te duiken en de simpele, rustieke maar o zo smakelijke gerechten klaar te maken. Op een paar meer ingewikkelde recepten na (de opgerolde cassata voor 16 personen) is alles goed te maken. Eenvoud en geduld is het motto voor een aantal vleesrecepten die langzaam garen tot een geweldige ragu. En oefening baart kunst bij het maken van oriechetta (oortjespasta) of cortecce (schors pasta). Je zou bijna willen dat het herfstig weer wordt.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl