Juf Braaksel en het meesterbrein

Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Carry Slee
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Hoe bijna alles toch nog goed komt.

[Recensie] Juf Braaksel en het meesterbrein is het vervolg op Juf Braaksel en de magische ring.  In dit boek komt Lucas als nieuwe leerling op de school van Lotte en Thijs. Lucas woont een tijdje bij zijn opa omdat het tussen zijn ouders niet zo goed meer gaat. Hij mist zijn vrienden heel erg en het lukt hem in het begin niet om zijn draai te vinden. De vader van Lucas is professor en Lucas is hoogbegaafd en vooral goed in wiskunde.

Wie erg blij is met de komst van Lucas, is juf Brakel. Ze ziet het aanzien van de school stijgen door de komst van de hoogbegaafde zoon van een bekende professor. Ze onderneemt dan ook allerlei activiteiten om de voordelen van zijn aanwezigheid voor de school en haar zelf uit te buiten. Dat Lucas zich daarbij erg ongelukkig voelt, interesseert haar niet. Wat nog vervelender is, is dat de kinderen op school denken dat Lucas hen verraadt bij juf Braaksel.

Omdat Lucas zich door de hele situatie erg eenzaam voelt, gaat hij vaak naar het zomerhuisje van zijn opa, diep in het bos. Na het overlijden van zijn oma is zijn opa daar niet meer geweest. Een oude vriend van zijn opa, die uitvinder was, mocht er gebruik van maken. Zijn spullen zijn na zijn overlijden in het huisje blijven staan. Lucas is daar nu blij mee, vooral met de computer die er nog staat. Zou hij belangrijke uitvindingen in het huisje hebben achtergelaten?

Lotte en Thijs zijn nieuwsgierig waarmee Lucas het telkens zo druk heeft. Ze volgen hem naar het zomerhuisje. Door zich daarin te verstoppen komen ze erachter waar Lucas mee bezig is. Hij wil het wachtwoord vinden waarmee hij de computer van de uitvinder kan openen met uitvindingen die de mensheid gaan redden.

Lotte merkt dat Lucas zich erg eenzaam voelt en stelt Thijs voor hem te vragen om hen te helpen met het bouwen van hun hut. Ze wil hem helpen in plaats van het allemaal nog veel erger voor hem te maken. Dat is het begin van een vriendschap waarin ze geen geheimen voor elkaar hebben, samen spannende avonturen beleven, juf Braaksel ontmaskeren (maar of dat afdoende is…) en Lucas de uitvinding van de vriend van zijn opa afmaakt.

De illustraties in dit boek, zijn net als in het vorige Juf Braaksel-boek van de hand van Iris Boter. Carry Slee heeft met dit boek weer een fijn spannend verhaal toegevoegd aan haar toch al indrukwekkende oeuvre. Wederom een aanrader.

Voor het eerst gepubliceerd op de Leesclub van Alles