Kebab

Zaterdag, 16 februari, 2019

Geschreven door: Rosie Reynolds
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Kebabs zijn zoveel meer dan je denkt

[Recensie] Bij kebab denken veel mensen aan döner kebab maar dat is toch echt iets anders. Döner kebab is een vleesgerecht van lamsvlees dat in laagjes op elkaar gestapeld aan een staande grill wordt verhit. Daarvan worden dan stukjes afgesneden. Maar kebab, of eigenlijk shish kebab, is een spies met daaraan voedsel geregen om vervolgens geroosterd te worden boven gloeiende kolen. Shish betekent zwaard of spies. Kebabs komen we overal ter wereld tegen want ook de Japanse teriyaki of de Indonesische saté zijn kebabs.

Het boek Kebab laat ons meer dan 70 recepten zien voor brochettes, sjaslieks, souvlaki en nog veel meer. De schrijfster van het boek, Rosie Reynolds, heeft een voorkeur voor het serveren van kebabs op platbrood omdat dan de sappen en sauzen in het brood kunnen trekken. Er staan echter ook andere suggesties bij de recepten. Serveer een kebab gerust met rijst of pasta.

Wie denkt dat een kebab altijd een spies met vlees is zal zijn ogen uitkijken want in dit boek zien we niet alleen vlees- en viskebabs maar ook kebabs met fruit en groente. Een kebab kan heel eenvoudig zijn maar leent zich ook prima om een wat chiquer gerecht mee te maken en ook desserts komen aan bod. Niet alle kebabs gaan op de grill of in de grillpan. Er zijn er ook die je direct kunt eten. Zoals de vruchtenspiesen met witte en pure chocolade en noten. Wel op de grill of in de grillpan gaan de gegrilde perziken met pistache en sinaasappel of de gegrilde ananas met limoen en chili.

Maar vóór het dessert krijgen we natuurlijk eerst het hoofdgerecht. Heerlijke gerechten als varkenshaas & appelsla, kalfs-sjasliek, auberginekebab met paprikasaus, chorizospiezen, gemarineerde gamba’s met geroosterde kokos, tonijn met wasabimayo en ga zo maar door. Van ieder gerecht zien we een heel smakelijke en eetlustopwekkende foto. Ook de vegetarische kebabs zijn niet vergeten.

Foodlog

Wie wil variëren met gerechten die we normaal gesproken op de barbecue of in de grillpan klaarmaken zal blij zijn met dit boekje.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl