Dinsdag, 17 oktober, 2017

Geschreven door: Put, Els
Artikel door: Verwaal, Ruud

Liefde onder druk

Relaties in tijden van kanker

[Recensie] De Belgische journalist Els Put voerde gesprekken met pati√ęnten en hun partners over hun leven na de diagnose kanker. Die duo‚Äôs vormen een brede selectie uit de samenleving: van het andere, maar ook van hetzelfde geslacht, met en zonder kinderen, jong en oud, en ook met een groot leeftijdsverschil onderling. Zelfs een geheime relatie maakt onderdeel uit van het spectrum.

De focus ligt in de interviews op de relatie, die in alle gevallen door de intrede van deze ziekte in het leven van de stellen op één of andere wijze onder druk komt te staan. Het gaat in de zestien verhalen over uiteenlopende vormen van kanker in diverse stadia, van onder meer darm, prostaat, teelbal, borst en beenmerg, maar ook lymfklierkanker en zelfs oorspeekselklierkanker passeren de revue. In een geval hebben beide partners én hun dochter een vorm van kanker, een verhaal dat niet voor niets voorafgegaan wordt door een citaat uit het boek Drijfzand van Henning Mankel. Hoewel hier een bijzondere geschiedenis wordt verteld, is het jammer dat de lezer die alleen door de ogen van de moeder krijgt te zien.

De sterkste verhalen zijn die waar zowel de pati√ęnt als de partner aan het woord¬†worden gelaten, maar die¬†interviews vormen helaas¬†een minderheid in het boek.¬†Waar beiden hun kant van¬†het verhaal laten zien, is het¬†spanningsveld tussen overeenkomsten¬†en verschillen¬†in hun verwerking het meest¬†interessant om te lezen. Daar¬†wordt ook de vraag gesteld¬†of de ziekte even stressvol¬†is voor de pati√ęnt als voor¬†de partner. Na ieder verhaal¬†vat een specialist (klinisch¬†psychologe, relatietherapeute¬†en seksuologe) dat soort¬†vragen samen: wat doet het¬†intreden van de ziekte bij¬†jonge stellen, is er verschil¬†tussen de beleving van¬†mannen en vrouwen, wat doet¬†kanker met je seksleven, hoe¬†ga je met karakterwijzigingen¬†om? Echte antwoorden¬†worden niet gegeven, maar¬†de gemene deler van deze¬†samenvattingen is wel dat er¬†vooral gepraat moet worden,¬†al dan niet onder begeleiding.¬†Waar dat niet gebeurt¬†loopt de relatie vaak stuk,¬†of is de ziekte de trigger die¬†een onderliggende slechte¬†verhouding doet uitlopen op¬†een scheiding.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Eerder verschenen in Hematon Magazine