Lonely Hearts

Zaterdag, 25 september, 2021

Geschreven door: Jen Minkman
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Perfecte verhalen van Jen Minkman

[Recensie] Ook met dit boek laat Jen Minkman weer zien wat een geweldige schrijver zij is. Ik hou enorm van haar schrijfstijl. Of het nu korte verhalen zijn of volledige romans: alle boeken van Jen Minkman hebben iets bijzonders dat je aandacht vasthoudt. Zo ook bij deze verhalenbundel, je wordt bij elk verhaal als lezer vanaf het begin binnen enkele pagina’s een complete wereld binnengetrokken. De diverse werelden voelen magisch aan, dat gevoel had ik bijvoorbeeld vooral bij Het bitterzoetste verhaal. Je leest daarin over Selma die gek is op zogenaamde Vertelsels. Via magische drankjes die de djinns verkopen aan mensen kun je korte verhalen beleven alsof ze echt zijn. Soms kun je er wel dagen in blijven hangen. Andere verhalen in deze bundel zijn geheimzinnig en mysterieus zoals het verhaal Vuurvlieg, waar Zlata een vreemd geluid hoort dat zij niet kan plaatsen, maar dat haar grootvader erg raakt. Ook is er plek voor romantiek: De kerstster is een lief en romantisch verhaal.

Vooral het eerste verhaal uit de bundel, Lonely Hearts, is enorm spannend. Ik kreeg van sommige scènes serieus rillingen. Tijdens het lezen kwam ik erachter dat de titel en de cover van het boek betrekking hebben op dit verhaal. Lonely Hearts gaat over de mysterieuze verdwijning van Adam die na het kopen van een speciale editie van zijn favoriete lp Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band plotseling verdwijnt.

En dan De grote, boze wolf. Het heeft een zeer spannende proloog die mij erg benieuwd maakte naar de rest van het verhaal. De schrijver heeft mij niet teleurgesteld. Dit verhaal is mijn favoriet van de bundel. Jen Minkman heeft mij aangenaam verrast, ze heeft in dit verhaal namelijk een geheel eigen en originele draai gegeven aan het sprookje Roodkapje van de gebroeders Grimm.

Ik ben blij dat Jen Minkman besloten heeft dit boek uit te brengen, de verhalenbundel bevat diverse korte verhalen van haar, waarvan sommigen nog niet eerder verschenen zijn of alleen digitaal te koop zijn. Enkele verhalen kende ik dus al, maar dat maakte voor mij niet uit, ik heb ze allemaal met erg veel plezier gelezen.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Sterrenjager

Koning van het Sintelwoud