Nachten in New York

Zaterdag, 19 mei, 2018

Geschreven door: Sarah Morgan
Artikel door: Joke Simmelink

Lekker cliché en daar is niks mis mee

Liefdesverhalen doen het altijd goed, of het nou om een avondje kletsen met vriendinnen gaat, een bioscoopbezoekje of het lezen van een boek. Liefde is wat de wereld doet draaien, of toch in elk geval wat de harten van vrouwen over de hele wereld sneller doet kloppen. Geen wonder dat boeken van Sarah Morgan zo goed verkopen – meer dan vijftien miljoen exemplaren over de hele wereld! Haar laatste serie, Veel liefs uit Manhattan, is niet zonder reden zo’n groot succes.

[Recensie] De boeken van Sarah Morgan zijn geen literaire hoogstandjes. Originele gedachten, filosofische overpeinzingen over de zin van het leven, nog nooit eerder verzonnen metaforen of een poëtische schrijfstijl zul je niet aantreffen in boeken als Hoofd in de wolken of Winters paradijs. Wanneer je een boek oppakt met een kaft waar de zoete liefde vanaf springt, weet je wat je kunt verwachten: een hele vrachtwagen vol clichés.

Dat geldt niet alleen voor Morgan, maar ook voor andere auteurs zoals Jill Mansell en Sophie Kinsella. Natuurlijk zijn alle personages knap. De man is woest aantrekkelijk, gespierd en zelfverzekerd op het irritante af. Zijn tegenspeelster is op en top vrouw op naaldhakken en gehuld in een sexy zwart jurkje. Eén van de twee, of liefst zelfs allebei, worstelt met emotionele bagage. Vanaf het eerste hoofdstuk is duidelijk dat ze voor elkaar gemaakt zijn, maar daar zelf nog achter moeten komen. En altijd staat er iets tussen hen in: familie, hun eigen trots, spoken uit het verleden, verlatings- of juist bindingsangst, een andere man of vrouw, noem maar op. Uiteindelijk overwinnen ze alle obstakels en duiken ze samen het bed in. Of krijgt zij eindelijk die felbegeerde ring om haar vinger. Of een sexy combinatie wellicht. Hoe dan ook: ze leefden nog lang en gelukkig.

Gelukkig is er helemaal niks mis met clichés. We willen immers allemaal een boek dat ‘leest als een trein’. Een boek dat je ‘in één adem uitleest’ en met geen mogelijkheid ‘weg kunt leggen’. Dat is precies wat Sarah Morgan waarmaakt in boeken als Nachten in New York, het eerste deel van de serie Veel liefs uit Manhattan. Haar hoofdpersonages zijn Paige en Jake. Allebei knap, jong en absoluut niet klaar om de liefde van hun leven te vinden. Dus natuurlijk vinden ze die in elkaar.

Dan de emotionele bagage van deze twee. Paige heeft al van kleins af aan een hartafwijking en bracht een groot deel van haar leven in ziekenhuizen door. Gelukkig is de laatste operatie alweer jaren geleden en is ze nu kerngezond, gelukkig en zelfstandig. Ze woont in Brooklyn met haar broer Matt en haar beste vriendinnen Eva en Frankie. Iedereen in haar leven probeert haar te beschermen. Dat is precies de reden dat ze niet meer bij haar ouders in de buurt woont. Ze wil zelfstandig zijn en niet zielig gevonden worden. Als we haar ontmoeten, is ze op weg naar een promotie de uiteindelijk uitloopt in haar ontslag. Het bekende dieptepunt waar onze heldin zich uit moet worstelen. Hoewel Paige in veel opzichten lijkt op alle andere meisjes uit liefdesromannetjes, leef je toch met haar mee. Haar emotionele bagage wordt stukje bij beetje uitgepakt, zodat je al snel vurig hoopt dat ze eindelijk eens geluk zal hebben in het leven.

Jake heeft zijn eigen problemen. Hij is op zijn zesde verlaten door zijn moeder. Hoewel zijn adoptiemoeder een fantastisch mens is, heeft deze gebeurtenis zo’n indruk achtergelaten dat hij niet in de liefde gelooft. Van iemand houden betekent immers ook toelaten dat die persoon de macht heeft je te kwetsen. Klein detail: Jake is miljonair dankzij het ICT-bedrijf dat hij helemaal zelf heeft opgebouwd. Kort samengevat is Jake dus een knappe, rijke man die niet in de geliefde gelooft doordat zijn moeder hem in de steek liet. Dat klinkt inderdaad als een perfecte beschrijving van een andere romantische held: Christian Grey uit Vijftig tinten grijs. Als Jake deel van het verhaal dan ook nog eens begint op de bovenste verdieping van een wolkenkrabber waar hij wordt geïnterviewd én het er heftig aan toegaat in de lift, is de parallel helemaal compleet. Gelukkig is die journaliste niet onze Paige en is Jake veel liever en normaler dan Christian. En misschien goed om te vermelden: Nachten in New York zit wél vol hete seks, maar daar komt absoluut geen SM bij kijken.

Sarah Morgan levert absoluut wat de kaft, de achterflap en de PR-uitingen van HaperCollins haar lezers beloven. Eindeloos gezwijmel, een verhaal vol ups en downs en veel humor. Doordat niet alleen Paige en Jake een grote rol spelen, maar ook Frankie, Eva en Matt ruimschoots aan bod komen, kan elke lezer wel iemand vinden om zichzelf in te herkennen.

Mocht de cynische Frankie jouw type zijn, dan heb je geluk, want deel twee uit de serie heeft haar in de hoofdrol. Vlinders in Central Park draait om haar en Matt, tussen wie al in Nachten in New York iets leek te broeien. Deel drie gaat natuurlijk over de laatste vriendin: de romantische dromer Eva. Haar liefde Lucas Blade had al een minigastrolletje in het eerste deel. Ook schreef Morgan een prequel bij de serie: Aanzoek bij Tiffany’s. Dit korte verhaal gaat over Mathilda en Chase, die bijrolletjes spelen in Nachten in New York. Ook na het dichtslaan van dit boek valt er dus nog voldoende te zwijmelen!

Winter in Schotland

Nachten in New York

Nachten in New York