Never nooit meer

Dinsdag, 28 augustus, 2018

Geschreven door: Mark Dakriet
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Beslist geen dieetboek

[Recensie] Het ligt vast en zeker aan mij maar ik had nog nooit van Mark Dakriet gehoord. Echt nog nooit. Ja, zijn muziek herken ik wel maar dat daar de man/naam Mark Dakriet aan verbonden was? Geen idee. Samen met Gordon zong hij Never Nooit Meer en nu is er het boek Never Nooit Meer. Twee zaken met dezelfde titel en die toch niets met elkaar te maken hebben. Het boek Never Nooit Meer gaat over het feit dat Mark Dakriet 80 kilo is afgevallen. Ik zei dus: tachtig kilo.

Het boek Never Nooit Meer is een heel persoonlijk en openhartig verslag van een eetverslaving en het overwinnen daarvan. Het is een boek over innerlijke strijd, doorzettingsvermogen en overwinning. Het is ook een boek met een uitgebreid verhaal over hoe het zover heeft kunnen komen. En wat dat voor de omgeving betekende. Hoe ga je om met iemand met een eetverslaving en/of (veel) overgewicht. Wat kun je doen en wat kun je beter niet doen. Hoe is het om zo ontzettend veel overgewicht te hebben en hoe reageren mensen daarop.
En op welk moment komt iemand met (veel) overgewicht op het punt dat er echt iets moet gebeuren en als je op dat punt komt wat dan? Hoe ga je beginnen met bewegen als je 180 kilo weegt. Mark spaart zichzelf niet en toont met veel foto’s aan hoe hij eruit zag en hoe het nu is.

Het boek is geen dieetboek en bevat dan ook geen voedingsadviezen. Mark Dakriet zegt wel wat hij nu zo ongeveer eet op een dag maar dat is bijzaak. Er staan slechts twee recepten in het boek en die kun je amper recepten noemen. Nee, dit boek is uitsluitend om mensen te motiveren en inspireren. En niet alleen mensen met een eetverslaving. Waarvan ik overigens niet wist dat het zo erg kon zijn. Het is ook zeker een boek voor mensen die worstelen met overgewicht en een hart onder de riem kunnen gebruiken. En voor mensen die roepen: “Let gewoon op wat je eet. Zo moeilijk is dat toch niet?” Ook die zouden dit boek moeten lezen. Mark Dakriet is tegenwoordig nog altijd zanger maar ook personal trainer en motivational speaker. En motiveren kan hij heel goed. Een erg boeiend en inspirerend boek.

Eerder verschenen op Culinette.nl