Noordkaap

Zaterdag, 15 februari, 2020

Geschreven door: Nathalie Pagie
Artikel door: Rachel van der Lee

Nederlandse schrijfster steekt haar Scandinavische collega’s naar de kroon

[Recensie] Als je niet beter wist, zou je denken dat je een Scandinavische thriller aan het lezen bent. Echter, Nathalie Pagie er is een schrijfster van Nederlandse bodem. Noordkaap begint gelijk spannend. De politie in het Noorse Hammerfest treft een bevroren lijk aan van een man. In zijn lichaam zit een zeldzame stof uit een West-Afrikaanse plantenwortel. Bij wetenschapper Aage Haugen gaan de alarmbellen af. Hij kent de risico’s van deze stof. Het verhaal leidt naar een wetenschappelijk experiment en een groep criminelen.

Noordkaap verveelt geen seconde. De beschrijving van de omgeving is precies voldoende om je in te leven en lijkt het alsof je zelf middenin die groep mensen staat. Over de personages en hun karakters kom je net genoeg te weten om ze uit elkaar te kunnen houden. Wel is het raadzaam om je hoofd erbij te houden, omdat er een behoorlijk aantal personages over je heen komt.

Vast zitten

Gek genoeg maakt juist dat het verhaal heel spannend en onderhoudend. De schrijfster heeft zich verdiept in verschillende karakters, een stukje wetenschap, een stukje techniek, psychologie en groepsdynamiek. Het is geloofwaardig als Pagie beschrijft wat er gebeurt in een groep als die vast komt te zitten en mensen op elkaar aangewezen zijn.

De spanningsopbouw is heel goed gevonden. Je hebt geen idee hebt waar het verhaal heen gaat. Zelfs als uiteindelijk duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit, vraag je je af hoe het verdergaat als alles uiteindelijk samenkomt. Minpuntjes? Erg weinig, maar ze zijn er wel. Er wordt iets teveel gehamerd op dat stofje uit West-Afrika dat in het lijk was aangetroffen. Een paar wordt het nog eens uitgelegd, op verschillende manieren, hoewel het de lezer op een gegeven moment echt wel duidelijk is.

Originaliteit

Ook zie je sommige acties wel aankomen. Toch verliest het verhaal daarmee niet aan originaliteit. Er is een goed evenwicht tussen de verrassing en de voorspelbaarheid. Je proeft de sfeer die begint te ontstaan. Mocht je romantiek zoeken zoals je die wel vaker tegenkomt in thrillers, dan ga je die niet vinden in Noordkaap. Daar is in dit verhaal weinig ruimte voor, maar missen doe je het niet. Wat je wel meemaakt is een spanning die alsmaar oploopt. Zoek je dus een goed spannend boek, dan ben je bij Noordkaap aan het juiste adres.

Vuurduivel

Paradijsvogels

De trip