Op het eerste gezicht

Zaterdag, 31 oktober, 2020

Geschreven door: Nick Hornby
Artikel door: Paula van Mourik

Een hedendaagse roman over interraciale liefde tegen de achtergrond van de Brexit

[Recensie] Hoofdpersoon in deze nieuwe roman van Nick Hornby (1957) is Lucy, tweeënveertig jaar en docente Engels van beroep. Samen met haar bijna ex-man Paul heeft ze twee zoontjes. Zoals elke zaterdag gaat Lucy naar de plaatselijke slager in een chique wijk in Noord-Londen. Daar ontmoet ze de tweeëntwintig jarige Joseph die, nadat hij de middelbare school heeft afgemaakt, is blijven hangen in deeltijdbaantjes. Behalve zijn zaterdagbaantje in de slagerij coacht hij een voetbalteam en werkt hij een paar ochtenden per week in het plaatselijk sportcentrum. Daarnaast probeert hij als DJ aan de weg te timmeren en verdient hij wat geld met oppassen. Als Lucy Joseph inschakelt als oppas duurt het niet lang eer er een relatie tussen hen ontstaat. Maar de verschillen zijn groot: Lucy is blank en woont in een goede buurt in Noord-Londen, Joseph is twintig jaar jonger, zwart en woont in Tottenham, één van de armste wijken in Londen. Vooral Lucy maakt zich druk om wat anderen van haar relatie met Joseph vinden. Zij is er vast van overtuigd dat Joseph ooit kinderen wil en dat zij hem die niet zal gaan geven. Beiden gaan er vanuit dat hun relatie vanwege de verschillende levensfases geen toekomst heeft, maar toch besluiten ze om ervan te genieten zo lang het duurt.

Op het eerste gezicht is een vlot lezend tijdloos verhaal met een zeer actueel tintje: de Brexit. Het verhaal begint in het voorjaar van 2016, vlak voordat het Britse volk gaat stemmen of het land al dan niet zal vertrekken uit de Europese Unie. Dat dit voor verdeling zorgt binnen de verschillende bevolkingsgroepen heeft Hornby goed naar voren weten te brengen in Op het eerste gezicht. Zo maakt de vader van Joseph zich heel sterk voor uittreding terwijl de vrienden van Lucy fel voorstander zijn van in de EU blijven. Ondanks zijn jeugdige leeftijd en afkomst weet Joseph zich verrassend goed staande te houden tussen de intellectuele vrienden van Lucy.

Behalve thema’s als de Brexit en interraciale relaties gaat het in Op het eerste gezicht ook over onderwerpen als etnisch profileren, standenmaatschapij, alcoholisme en drugsverslaving. Klinkt zwaar, maar Hornby weet daar toch een luchtige twist aan te geven.

Op het eerste gezicht is een heerlijk feelgood verhaal waarin het vooral om de liefde draait. Omdat je niet weet of de liefde stand houdt, blijf je maar doorlezen. De personages zijn goed uitgewerkt waardoor zowel de jonge lezer als de oudere lezer zich goed kan inleven in het karakter dat het best bij hem/haar past. Een verhaal voor jong en oud!

Eerder verschenen op Hebban