Oprecht

Zaterdag, 6 juni, 2020

Geschreven door: Colleen Hoover
Artikel door: Iris Windmeijer

[Recensie] Colleen Hoover: ik had al veel over deze bestsellerauteur gehoord, uit verschillende hoeken. Van bloggers tot buren, haar naam bleef maar vallen wanneer ik op zoek was naar een nieuw boek om te lezen. Toen ik Oprecht voor een schijntje tegenkwam in de Action (het boek is namelijk licht beschadigd), besloot ik Oprecht mee te nemen.

Emoties
Oprecht is met recht een rollercoaster van gevoelens. Dit begint al met de proloog, waarin een jong stel afscheid van elkaar neemt, omdat hij op sterven ligt…

Krijgen we nu weer de zoveelste The Fault in Our Stars-achtige verhalen? Gelukkig bleek het verhaal daarna een andere wending te nemen, namelijk het verhaal van Auburn vijf jaar ná dit hartverscheurende afscheid. Maar je moet niet denken dat de plot van Oprecht minder emotioneel is: het verhaal van Auburn en Owen is er ook een waarbij je volledig wordt meegesleept

Mason
Auburn en Owen hebben iets gemeen: hun tweede naam is allebei Mason. Dat is vast het lot, toch? Ook komt Auburn toevallig nét langs de galerie van Owen gelopen wanneer zij in geldnood zit, en hij dringend personeel nodig heeft. Owen maakt schilderijen op basis van anonieme bekentenissen die in de brievenbus worden gegooid. Leuk feitje: alle bekentenissen zijn van anonieme lezers die deze aan Colleen Hoover hebben opgebiecht.

De aantrekkingskracht tussen Auburn en Owen spat van de pagina’s af, zo voelbaar is het. Dit zorgt ervoor dat je heel erg meeleeft met de personages.  Het vertelperspectief wisselt per hoofdstuk tussen Auburn en Owen. Voornamelijk Owen wist mijn hart te stelen: zijn karakter is veelzijdig en goed opgezet. Auburn is wat verlegener, ondanks dat je haar gedachten meekrijgt, leer je haar niet heel goed kennen. Ze is vrij gereserveerd en denkt goed na over haar beslissingen. Owen is impulsiever en laat zich meer door zijn hart leiden. Hierdoor vullen ze elkaar perfect aan.

Geheimen
Maar de liefde is niet zo simpel, zeker niet als er grote geheimen bestaan… Want waarom weet Owen al zo veel over Auburn dat hij al haar naam en achtergrond weet vóórdat ze elkaar goed kennen? Dit klinkt niet als iets wat een goed voorteken is, maar eerder als een creepy stalker. En waarom is Auburn terug naar Texas gekomen? De geheimen van het stel worden niet zomaar op tafel gegooid voor de lezer, waardoor je nieuwsgierig blijft.

Al met al is Oprecht een heerlijk boek over twee star-crossed lovers. Een boek vol emoties en geheimen, waarbij je enorm meeleeft met de personages. Colleen Hoover weet weg te blijven van de clichés en heeft een indrukwekkend verhaal neergezet met Oprecht

Eerder verschenen op Readalicious