"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Petite

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Edward Carey
Artikel door: Sanne de Jong

Klein maar fijn

“In 1761 wordt in de Elzas een klein, onooglijk meisje geboren: Marie Grosholtz. De zonderlinge Zwitserse anatoom dr. Curtius neemt haar onder zijn hoede en brengt haar de beginselen van het werken met was bij. Door omstandigheden komen de twee terecht in de onderbuik van Parijs, waar ze hun bijzondere creaties voor het eerst tentoonstellen in een wassenbeeldenmuseum. De Franse Revolutie staat voor de deur, maar dat weerhoudt de nieuwsgierige menigte er niet van de beroemde en beruchte Franse koppen van dichtbij te komen bekijken. De wereld van was blijkt een gouden toekomst te hebben.

Van de goot in prerevolutionair Parijs tot aan het hof van Versailles. Edward Carey vertelt het onvergetelijke levensverhaal van een wonderlijk, klein meisje voor wie niemand een stuiver gaf maar dat uitgroeide tot de beroemdste vrouw die de wereld in beelden wist te vangen.” [Achterflap]

[Recensie] Na vijftien jaar gewerkt te hebben aan dit boek, heeft Edward Carey het gepubliceerd. Het is dan ook zijn eerste in het Nederlands vertaalde roman. Door zijn werk bij Madame Tussaud in Londen is hij in aanraking gekomen met het bijzondere verhaal van de oprichtster van het museum. In 445 bladzijdes vertelt Carey het gehele verhaal van Madame Tussaud, waarbij hij gebruikt maakt van korte hoofdstukken (soms enkele bladzijdes). Ik vond dit fijn lezen, en het zorgt ervoor dat je snel door leest. Daarnaast maakten de tekeningen, die Madame Tussaud zelf heeft gemaakt, het helemaal af.

Dit verhaal is soms zo bizar. Het geeft aan dat Carey het verhaal goed geschreven heeft en tegelijkertijd zorgt het ervoor dat het verhaal soms lastig te begrijpen is. Ik vond het soms moeilijk of iets metaforisch begrepen moest worden of dat alles echt gebeurd was. Dit komt aan de andere kant wel overeen met wat Carey schrijft in zijn dankwoord. Het verhaal is gebaseerd op echte verhalen en gebeurtenissen, maar de overgebleven verhalen zijn niet altijd even duidelijk, waardoor Carey sommige leegtes heeft opgevuld met zijn fantasie. Dit wordt mooi verbonden met de historische gebeurtenissen die onopvallend door het gehele boek zijn terug te vinden, zoals de bestorming van de Bastille. Dit is mooi verweven.

Boekenkrant

Eén ding is zeker: ik heb nooit zoiets eerder gelezen. Het boek is bizar en meeslepend. Dat maakt dit boek uniek.


Eerder verschenen op Hebban