Spaar het meisje

Zaterdag, 29 december, 2018

Geschreven door: Lisa Gardner
Artikel door: Agnes Eikema

Er zijn teveel overeenkomsten om te negeren

[Recensie]Het laatste (digitale) boek dat ik heb gelezen voordat ‘Maart – De maand van het vergeten boek’ in ging, was Spaar het meisje van Lisa Gardner. Voor mij de eerste kennismaking met deze auteur, terwijl Lisa Gardner al meerdere boeken op haar naam heeft staan.

Spaar het meisje

Rechercheur D.D. Warren krijgt in ‘Spaar het meisje’ te maken met twee mysterieuze gezinsmoorden. Zo op het eerste oog hebben de twee verschillende zaken niets met elkaar te maken, maar uit nader onderzoek blijkt dat de er meer overeenkomsten tussen de zaken zitten dan gedacht.

Aanvankelijk werden beide vaders van de gezinnen verdacht van het ombrengen van hun vrouw en kinderen om daarna zichzelf ook van het leven te beroven. Maar hoe verschillend beide gezinnen ook mogen zijn, het verloop van het drama vertoont teveel overeenkomsten om te negeren.

Danielle Burton is een verpleegster die hulp biedt aan kinderen die in een psychiatrische inrichting verblijven. Als ervaringsdeskundige weet ze als geen ander hoe de kinderen zich kunnen voelen. Maar zelf worstelt Daniëlle ook met een trauma uit haar jeugd. Haar vader heeft haar moeder, broer en zus vermoord om vervolgens zelfmoord te plegen in de deuropening van haar slaapkamer. Waarom heeft haar vader haar laten leven? Zelfs na 25 jaar naar dato speelt deze vraag nog dagelijks door het hoofd van Daniëlle en wanneer ze kennismaakt met D.D. Warren slaat haar hoofd op hol.

In Spaar het meisje zet Lisa Gardner drie verhaallijnen uit die in eerste instantie niets met elkaar lijken te maken te hebben. De eerste verhaallijn gaat over de gezinsmoorden die zij op moet lossen. Daarnaast maak je kennis met Victoria. Een moeder van een onuitstaanbaar en onhandelbare zoon Evan, die haar verschrikkelijk bang maakt en zelfs dreigt te vermoorden. De laatste verhaallijn gaat over de verpleegster Daniëlle. Haar traumatische jeugd, die nog steeds volop invloed uitoefent op haar dagelijks leven, zorgt voor een goede aanvulling. De verhalen vullen elkaar aan en zorgen voor de juiste dosering en belichting van verschillende perspectieven.

Door de afwisseling in de verhaallijnen gaat het boek ook niet vervelen. De vertellers van het verhaal geven zichzelf bloot en de psyche van de kinderen uit de psychiatrische inrichting wordt gedetailleerd en met veel precisie beschreven. Hierdoor heeft Gardner meer diepgang in het verhaal gecreëerd. De verschillende lijnen vloeien in de loop van het boek in elkaar over en in de laatste hoofdstukken komen ze samen, dat zorgt een een spectaculaire ontknoping vol spanning en actie.

Spaar het meisje is het tweede boek met D.D. Warren in de hoofdrol. Voor mij was dit de eerste kennismaking met D.D. en om eerlijk te zijn had ik nu niet direct een klik met dit personage. Ze is brutaal, platvloers en eigenwijs. Op zich geen eigenschappen die mij irriteren, maar het platvloerse vind ik in dit boek net een tikkeltje too much.

Al met al een is dit eerste boek van deze auteur mij niet tegengevallen!

Eerder verschenen op Boekenz

Niet verder vertellen