Dinsdag, 12 oktober, 2021

Geschreven door: Daae, Elja
Recensie door: Onbekend

Super social

Socials voor ondernemers

[Recensie] Veel ondernemers gebruiken social media platforms ā€˜omdat het moetā€™. Elja Daae, zelf op allerlei vlakken actief als spreker en adviseur over social media, laat in het boek Super Social. 500+ strategieĆ«n, cases en praktische tips voor het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram en Linkedin zien op welke manier social media effectieve middelen voor ondernemers kunnen worden, in plaats van een verplichting.

Daae heeft niet Ć©Ć©n gouden tip die altijd werkt. Maar Ć©Ć©n ding is wel voor iedereen hetzelfde: zonder tijd en inspanning lukt het niet om succes te bereiken. Dus doe het goed of doe het niet. Als een zakelijke gebruiker niet bereid is om inspanning te leveren en te investeren om social media te leren kennen en intensief te gebruiken, kan hij beter stoppen.

De rode draad in de aanpak van Daae is dat bedrijven zich op social media gedragen als bedrijven en niet als mensen, terwijl de sociale platformen zijn gebouwd om mensen te faciliteren. Ze vergelijkt een traditionele bedrijfspagina met een feestje waar de gastheer elke vijf minuten roept dat hij iets geweldig gedaan heeft. De gasten komen natuurlijk volgend jaar niet meer terug. De gasten komen wƩl terug, als de gastheer met iedereen een praatje maakt, humor heeft en cadeautjes uitdeelt.

Om uit te leggen hoe een ondernemer van social naar super social gaat (dat wil zeggen: zich menselijk gedraagt), legt zij een aantal belangrijke aspecten van social media uit. Hierbij geeft ze handige lijstjes met tips en succesvolle bedrijven die als voorbeeld kunnen dienen. Om haar rode draad uit te leggen en mogelijk te maken voor ondernemers, biedt Daae achtergrond op een aantal gebieden. Zo moet een ondernemer de rol van algoritmes begrijpen en zijn inspanning richten op een specifieke doelgroep en platform. Het boek biedt hiervoor een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden en nadelen van de verschillende platforms.

Boekenkrant

In de tweede helft van het boek beschrijft Daae op wat voor manier een ondernemer het aantal volgers en bereik vergroot en hoe hij of zij de content creƫert die tot een succesvol kanaal leidt. Kortom, het boek is een aanrader voor iedereen die meer uit de mogelijkheden wil halen die social media bieden.

Er zijn wel twee kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste is het belangrijk al enige ervaring met social media te hebben. Geen diepgaande kennis, maar het is handig om al een (persoonlijk) account te hebben en dat regelmatig te gebruiken. Ten tweede biedt dit boek de inzichten van een ervaren auteur en gebruiker, maar het is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is heel waarschijnlijk dat haar invalshoek op succesvolle sociale media klopt, maar dat wil niet zeggen dat het de enige manier is.

Eerder verschenen op Bakkers in bedrijf