The Brightest Night

Zaterdag, 27 februari, 2021

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Minca Huiberts

Maar als er veranderingen optreden waar Luc zelfs geen antwoord op heeft, dreigt Evie’s wereld opnieuw in te storten…

[Recensie] Nog maar een tiental maanden geleden was Evie een normaal naar school gaan meisje, met vrienden, vriendinnen en een hobby. Maar al snel veranderde dat toen ze Luc ontmoette. Nog geen jaar later staat haar hele wereld op zijn kop. Alles wat ze dacht te weten bleek een leugen te zijn. De krachten die ze nu bezit zijn nog helemaal nieuw voor haar en ze moet ze nog leren beheersen. Luxen, Origins en hybriden zijn in haar leven gekomen en met sommigen is ze zelfs bevriend geraakt. Waaronder Luc. Hij kent haar als geen ander en zal er alles aan doen om Evie veilig te houden en te beschermen. Maar als er veranderingen optreden waar Luc zelfs geen antwoord op heeft, dreigt Evie’s wereld opnieuw in te storten.

Na alle heftige, emotionele en spannende gebeurtenissen in The Darkest Star en The Burning Shadow, lijkt de ontknoping na bij te zijn. Evie is samen met Luc en veel anderen eindelijk op een plek waar ze voorlopig veilig zijn. Nadat ze een schokkende ontdekking hebben gedaan, begint het erop te lijken dat Evie’s krachten aan het veranderen zijn. Het enige wat ze in de afgesloten gemeenschap kunnen gaan doen, is die krachten onder controle zien te krijgen. Maar als niemand precies weet wat haar krachten zijn, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. In het begin van het verhaal wordt overigens redelijk wat tijd besteed aan sommige belangrijke gebeurtenissen uit het vorige deel. Aan de ene kant een handig geheugensteuntje, maar hierdoor werd het verhaal soms ook wat langdradig. Desondanks vinden er veel dialogen plaats. Alle personages die je tot nu toe in de Lux en Origin serie hebt leren kennen, lijken hun weg naar elkaar gevonden te hebben. Hierdoor is het personage aanbod in dit derde deel erg groot en is het soms even graven wie welke rol ook al weer vervulde. Gelukkig krijg je daar als lezer genoeg tijd voor. De opbouw in de eerste helft van het verhaal is namelijk trager dan in de andere boeken. Er vinden minder buitensporige gebeurtenissen plaats en de rust lijkt even wedergekeerd.

De relatie tussen Luc en Evie wordt een grondig onder de loep genomen. Ze leren elkaars zwakten en gebreken kennen, maar ook hun sterke kanten en vooral hun gevoelens voor elkaar. Ondanks dat daar niet altijd tijd voor is, lijkt de dynamiek tussen deze twee personages redelijk stabiel te blijven, op enkele verrassende bekentenissen en ontwikkelingen na. Voor fans van beide series is het natuurlijk ook weer geweldig om te lezen over bijvoorbeeld Kat, Daemon, Dee en Dawson. De rol van enkelen van hen worden gaan de het verhaal ook wat belangrijker en komen daardoor soms ook weer wat meer aan bod. Maar waar het verhaal vooral om draait is het ontpoppen van Evie’s krachten. Met hier en daar wat neven activiteiten en gebeurtenissen verloopt het boek niet uitzonderlijk snel. Maar gelukkig weet de auteur het allemaal interessant te houden. Haar fijne, luchtige en pakkende schrijfstijl draagt daar ook zeker aan bij.

De tweede helft van het verhaal lijkt wat sneller te verlopen. Er vinden enkele verrassende herenigingen plaats die gebeurtenissen en herinneringen uit het verleden oprakelen. Maar al snel blijkt dat dit er tevens voor zorgt dat Evie haar verleden beter leert te begrijpen en haar krachten beter leert te beheersen. Later blijkt ook dat de auteur enkele belangrijke en ingrijpende gebeurtenissen tot het laatst had bewaard. Daar waar Evie, Luc en de anderen dachten veel antwoorden hadden ontrafeld en dicht bij de waarheid zaten, blijkt even later dat ze enkele belangrijke details nooit hadden kunnen raden. En wanneer die aan het licht komen, is het al bijna te laat. Armentrout weet opnieuw de lezers te verrassen.

Met een duisterdere sfeer en meer informatieve ontwikkelingen, is het derde deel in de Origin serie niet zozeer een actievol boek vol vechtscènes. In The Brightest Night gaat het om het verleden, het heden en alles wat daartussenin heeft plaats gevonden. Met liefdevolle gebeurtenissen, ontluikende krachten en een spetterend eind.

Eerder verschenen op My Winged Books